• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil? Goda tips och råd!

R

Roger och Therése

Guest
Hej!
Vi är ett par som är på gång att köpa husbil. Nu känner vi att vi skulle behöva tips och råd från Er som har erfarenhet. Hoppas ni har mycket tips och råd vad vi ska tänka på!
Vi har tidigare erfarenhet av husvagn då barnen var små men har varit helt utan de senaste åtta åren.
Vi skulle vilja ha en husbil som är lagom stor för två vuxna och en liten mops. Vår tanke är att kunna åka ned i Europa vintertid och även känna frihetskänslan och kunna åka vart vi vill under resten av året, dock inga fjällsemestrar. Vi är ute efter värme.
Jag har en bindvävssjukdom som gör att jag har begränsad rörelseförmåga vilket gör att jag har rullstol vid längre promenader och måste kunna komma i/ur sängen på ett bra sätt. Viktigt att tänka på är även att hundburen ska sitta fast på ett säkert sätt.
Det vi har kommit fram till tror vi är det bästa med en nyare husbil, ej import, queensbed, separat dusch/toa eller vilket är smidigast? stor kyl med frys, drop down säng (ingen alkov), solceller för fricamping.
Priset runt 300 000-500 000 kr.
Det gör inget om den är 3-4 år då man slipper det största prisraset och kan då välja till mer utrustning bara den är välvårdad och inte gått för mycket.
Vilken motor rekommenderas? Måste man ha isolerade tankar och golv om man inte åker på skidsemestrar? AC i bodelen? Märken, det finns ju flera nya husbilar runt 500 000 kr, men hur är de? Vill gärna ha en som väger max 3500 kg. då sönerna ska kunna få låna den om de vill, men önskar även ha en bra lastvikt. Privat eller firma? Vill absolut inte överta någon annans lån! Vad mer bör man tänka på???!!!
Kom gärna med opartiska tips och förslag eller egna erfarenheter!! Eller… har du rent av den bil vi önskar?
Mycket tacksam för svar!
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Ett tipps skulle kanske vara, att inte köpa en husbil med köksdelen och kylskåpet placerat längst bak. Då är även ventilationsgallren placerade där. Det brukar betyda att väldigt mycket smuts och fint sanddamm sugs in där, och lägger sej i besticklådor, och kylskåpets brännarmunstycke, o övriga utrymmen där bak. Nej, låt köket vara placerat på någon av långsidorna istället.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Queensbed är ofta lite hög att komma upp i, för din del kanske långbädd är bättre då de är lägre. Kolla även toan så den går att använda för dig.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej
Vad spännande att få planera vilken husbil som passar bra.
Jag kom att tänka på en modell som har låga långbäddar så du lätt kommer i om du sitter i rullstolen. I den modellen så är duschen och toaletten längst bak och där tror jag att du skulle kunna köra in rullstolen i toaletten.
Så sängarna är närmast toaletten om du förstår. Med den modellen låga sängar så blir garaget lite lägre än de där man måste kliva upp ett par trappsteg.
Ni får bättre sovkomfort och de blir inte lika snabbt så hett när man ligger längre ner om det är så att ni tänker semestra i varmare länder.

Lycka till nu
Kika på en sån
Med vänlig hälsning, kristina
 
R

Roger och Therése

Guest
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Tack för tipset!
Jag behöver inte ha rullstolen inne utan mer vid promenader då jag inte orkar gå längre sträckor.
Tyckte denna bil var fin Dethleffs Advantage I 7010/7011 Helt ny! - Byt Bil!
men den är ju import och vi är lite rädda för det. Vi menar inte import i den bemärkelsen utan svensksåld. De husbilar vi har kollat på är oftast ursprungslandet Tyskland.
Är alla queensbäddar höga?
Vi har även kollat lite på Dethleffs Magic Edition Black men dom är ju så dyra!
Nackdelen med den är att hjulet går upp under duschen:(, men så läckra!
Med vänliga hälsningar//Therése och Roger
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Tack för tipset!
Jag behöver inte ha rullstolen inne utan mer vid promenader då jag inte orkar gå längre sträckor.
Tyckte denna bil var fin Dethleffs Advantage I 7010/7011 Helt ny! - Byt Bil!
men den är ju import och vi är lite rädda för det. Vi menar inte import i den bemärkelsen utan svensksåld. De husbilar vi har kollat på är oftast ursprungslandet Tyskland.
Är alla queensbäddar höga?
Vi har även kollat lite på Dethleffs Magic Edition Black men dom är ju så dyra!
Nackdelen med den är att hjulet går upp under duschen:(, men så läckra!
Med vänliga hälsningar//Therése och Roger

Varför så rädda för bilar som ej är sålda av svenska handlare?
Det kan ju kännas tryggt att ha nära till sin handlare, men det är inte alltid de fungerar bra, det finns avskräckande exempel men naturligtvis även de som är mycket bra.
Betänk bara den eventuella prisfördelen med att köpa t ex i Tyskland, det skiljer på lite dyrare bilar ofta 100 000-tals kronor och tyska husbilsförsäljare fungerar minst lika bra som svenska när det gäller ev garantijobb eller reservdelar. Och bilarna är det ingen skillnad på.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej.
Ser att du bor i Motala. Fantastisk stad då det gäller husbil och då tänker jag på Södra hamnen (en av mina favorit platser) där det finns MÅNGA husbilar uppställda. Gå runt och prata med ägarna och kolla på deras husbilar så tror jag att du får en bra bild av vilka olika husbilar som finns och som kan passa dig/er. Mvh Greger
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Den Dethleffs du länkade till är säkert bra. Men välj en modell med tillräckligt stort garage för rullstolen
/ Olle
 
R

Roger och Therése

Guest
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej!
Vi har nog blivit avskräckta då man har hört en del skräckhistorier om import. Dessutom är det ju inte lätt när man inte kan språket. Annars får man ju väldigt fina husbilar för en lägre peng.
 
R

Roger och Therése

Guest
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej!
Ja, det är en väldigt fin sommarstad. Nu har de ju gjort en del husbilsplatser och även runt kanalen som är så fin miljö. Synd att de inte gör något åt Varamon som vi Motalabor annars är så stolta över.
Vi har planer att åka till Elmia-mässan för att få en inblick och kunna jämföra olika märken på samma ställe. Men... är det bara nya husbilar de säljer där och kan man göra något klipp?
 
R

Roger och Therése

Guest
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej!
Ja, vi har tänkt på garaget och man vill ju att det ska vara så smidigt som möjligt att få in grejerna. På de nyare verkar tillverkarna ha tänkt till med en mer praktisk förvaring.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej!
Vi har nog blivit avskräckta då man har hört en del skräckhistorier om import. Dessutom är det ju inte lätt när man inte kan språket. Annars får man ju väldigt fina husbilar för en lägre peng.

"Skräckhistorierna" brukar berättas i fikarum av någon som hört av en "kompis"och av mindre seriösa dagstidningar.


Generellt sett så är chansen/risken för en "skräckaffär" mycket större i Sverige. Tyska handlare är mycket seriösa och mycket bra att ha att göra med, har personligen importerat husbil, bil samt ett antal motorcyklar.Finns ett antal Tyska handlare som många i klubben köpt från, fråga så kan du få tips. Är du intresserad av Bürstner eller Chausson kan jag rekommendera RC Reisemobil i Mannheim, flera i klubben har köpt där inklusive mig själv. Manuel pratar bra engelska.



Skruvas det med mätare så är det inte i Tyskland, det görs här hemma i Sverige. Säljare 22 årig man, fet BMW som gått 2000mil 6 ägare, husbil 5000 mil på 5 år, familjefar 40 år, 1 ägare.
Använd sunt förnuft så brukar det gå bra :)


Peter :)
 
Senast ändrad:

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Hej
Vi är 2 vuxna med 1 vuxen dotter som följer med ibland. Vi har sålt vår husvagn och tänkt köpa en begagnad husbil av nyare årsmodell.
Det vi kommit fram till är att vi tänkt oss en bil som ha höga enkelsängar och stort garage och drop down säng.
Värmen är en viktig del då vi tänkt använda den från tidig vår till sen höst, ej vintercamping, Om truma skall det finnas elpatron eller elektrisk golvvärme,
Alde ej nödvändigt.
Ett krav är minst 4H chassie för god lastförmåga.
Är 130 hk. för lite?
Hur är vägkomfort, gnissel och skrammel från framdelen på en helintegrerad bil
VI har fastnat för Adria Coral eller Adria Sonic av SL-modellerna.
Är det någon som har erfarenheter av de Adria modeller vi tänkt på och kan komma med förslag på vad vi skall tänka på vid eventuellt köp.
Köpa privat, husbilsfirma eller importera.
Tacksam för förslag
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil? Goda tips och råd!

Vi köpte en Adria Corall förra året. Vi valde heavychassi för bekväm lastvikt samt 180 hk motor med automatlåda. En mycket behaglig kombination. Smidig, stark och lättkörd. Drar nästan precis 1liter milen. Dt största misstag man kan göra är att välja en bil med för låg lastvikt. Vår förra bil vägde, med all extrautrustning nästan 3200 kg. 300 kg till lastvikt är för lite. Betänk att passagerare räknas in i lastvikten. Man ska även tänka på att väljer man den stora motorn och automat ökar tjänstevikt en hel del.
Tomhoff
 
Toppen