• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil är mest lönsam att importera?

F

F.d. 50914

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Detta har jag hört när det gäller privatimporterade personbilar.....menar du att dett gäller även husbilar?
 
F

F.d. 50914

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Så är det :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.294
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Men tänk på att när du vill sälja din privatimporterade bil, så är det svårt att hitta någon som vill betala mer än vad bilen kostar i Tyskland som begagnad, i varje fall de första åren.

Vem skulle betala 3-4 hundra tusen mer för en begagnad husbil bara för att den är sålld ny i Sverige?

Jag som köpare, skulle värdera dessa bilar lika.
 
F

F.d. 16075

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Men tänk på att när du vill sälja din privatimporterade bil, så är det svårt att hitta någon som vill betala mer än vad bilen kostar i Tyskland som begagnad, i varje fall de första åren.

Stämmer det verkligen? Det innebär i så fall att det finns ca 15-20% prutmån på begärda priser på Blocket.
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Stämmer det verkligen? Det innebär i så fall att det finns ca 15-20% prutmån på begärda priser på Blocket.

Jag prövade att pruta på redan hemhämtade bilar innan jag bestämde mig för att åka till Tyskland själv, och de är inte villiga att gå ner några större summor, iaf inte ännu.
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Men tänk på att när du vill sälja din privatimporterade bil, så är det svårt att hitta någon som vill betala mer än vad bilen kostar i Tyskland som begagnad, i varje fall de första åren.

Om man betänker den nya "svenska" Argos 747an som ligger ute för 1 069kkr, så hade jag varit betydligt mer orolig för hur mycket pengar man hade fått tillbaka på den vid en ev försäljning..
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

I en marknadsekonomi är det ju vår uppgift att söka en vara till bästa pris, och då får man räkna in vad man värderar närhet till service, trevliga försäljare, hyfsade kreditkostnader mm
Sedan vet jag inte vad bilarna verkligen kostar i Sverige, Nypriserna verkar innehålla 100.000 kr för att överbetala begagnat. Hos en del handlare står det 2 priser ett betydligt lägre utan inbyte.

Om jag kommer med min importerade bil och vill sälja den till en handlare, så får jag nog betydligt mindre än vad motsvarande bil kostar i Tyskland, och ett riktigt skambud eller inget bud alls om det är en svårsåld modell. Om jag däremot byter till en annan bil och det handlar om mellanpris kan det kanske förhandlas ett pris som man tycker är acceptabelt, fast man i själva verket fått obetydligt mer för sin bil än vad enbart en försäljning inneburit.


En svensksåld bil borde ju kosta samma som i Tyskland plus momsskillnaden och kanske 10000 för att få hit bilen.

Även tyska priser är ju förhandlingsbara, speciellt som vi inte har inbyte.
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

En svensksåld bil borde ju kosta samma som i Tyskland plus momsskillnaden och kanske 10000 för att få hit bilen.

I Bürstners fall så är skillnad i nypris i Sverige jämfört med Tyskland nästan komiska, jämför

Bürstner Argos A 747-2 G 2013 als Alkoven in Gustavsburg

med

Bürstner Argos A 747-2 G Dubbelbädd -13 | Södermanland

Räknar man med svensk moms på båda och en eurokurs på 8.40 så blir prisskillnaden "bara" 366kkr. Nu är dom väl inte identiskt utrustade men skillnaden i pris är så stor att det bara blir avrundingsfel i sammanhanget.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Problemet med importerade personbilar fanns ju tidigare men nu är det inte så vanligt pga priserna mellan europa och Sverige har utjämnats. Dvs svenska priser har blivit lägre och det kommer att ske med husbilar också men det tar några år och handlarna som servar och behandlar importkunderna lika kommer att var vinnarna. Bra relationer med sin kund ger vinst !
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Vid import av sk tyska sommarbilar gäller följande..

TSFS 2010:87 2 kap 21 § (Transportstyrelsens författningssamling,föreskriften om regbesiktning osv)

Utländskt registreringsbevis
21 § Utländskt registreringsbevis eller motsvarande handling utfärdat för
fordon som är eller har varit permanent registrerat och godkänt samt tagits i
bruk i stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan
godtas för serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt som inte
överstiger 3 500 kg, samt för serietillverkade motorcyklar i standardutförande, som intyg om kravuppfyllelse i de delar som är relevanta...osv osv

Undantag.
EG-typgodkända husbilar behöver dock ej ha intyg,dvs fordon med EG-typgodk nummer på sluttillverkarens(dvs husbilstillverkarens) tillverkarskylt (den som även har med vikter och chassinr mm)uppfyller samtliga krav ändå.

Kontrollera att tillverkarskylten visar rätt totalvikt mot tyska reghandlingen.

COC krävs om fordonet är nytt/saknar permanent registrering,observera att vissa avgasdirektiv enligt 715/2007 gick ut vid årskiftet,dvs krävs dispens på miljön från Transportstyrelsen.

Det här är inga nya regler-bara ren fakta,bara för att det gått bra utan intyg för ngn en gång så har man gjort fel då,den Bilprovningsstation som inte kräver intyg på äldre nationellt godk husbilar från tex Tyskland som har högre totalvikt än 3500kg gör således tjänstefel enligt TSFS 2010:87.

/vidhem
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Vid import av sk tyska sommarbilar gäller följande..

TSFS 2010:87 2 kap 21 § (Transportstyrelsens författningssamling,föreskriften om regbesiktning osv)

Utländskt registreringsbevis
21 § Utländskt registreringsbevis eller motsvarande handling utfärdat för
fordon som är eller har varit permanent registrerat och godkänt samt tagits i
bruk i stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan
godtas för serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt som inte
överstiger 3 500 kg, samt för serietillverkade motorcyklar i standardutförande, som intyg om kravuppfyllelse i de delar som är relevanta...osv osv

Undantag.
EG-typgodkända husbilar behöver dock ej ha intyg,dvs fordon med EG-typgodk nummer på sluttillverkarens(dvs husbilstillverkarens) tillverkarskylt (den som även har med vikter och chassinr mm)uppfyller samtliga krav ändå.

Kontrollera att tillverkarskylten visar rätt totalvikt mot tyska reghandlingen.

COC krävs om fordonet är nytt/saknar permanent registrering,observera att vissa avgasdirektiv enligt 715/2007 gick ut vid årskiftet,dvs krävs dispens på miljön från Transportstyrelsen.

Det här är inga nya regler-bara ren fakta,bara för att det gått bra utan intyg för ngn en gång så har man gjort fel då,den Bilprovningsstation som inte kräver intyg på äldre nationellt godk husbilar från tex Tyskland som har högre totalvikt än 3500kg gör således tjänstefel enligt TSFS 2010:87.

/vidhem

URSÄKTA!!!!!!
Men vem försöker du skrämma. Vilka är dina syften. Var är web-kollen?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Vid import av sk tyska sommarbilar gäller följande..

TSFS 2010:87 2 kap 21 § (Transportstyrelsens författningssamling,föreskriften om regbesiktning osv)

Utländskt registreringsbevis
21 § Utländskt registreringsbevis eller motsvarande handling utfärdat för
fordon som är eller har varit permanent registrerat och godkänt samt tagits i
bruk i stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan
godtas för serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt som inte
överstiger 3 500 kg, samt för serietillverkade motorcyklar i standardutförande, som intyg om kravuppfyllelse i de delar som är relevanta...osv osv

Undantag.
EG-typgodkända husbilar behöver dock ej ha intyg,dvs fordon med EG-typgodk nummer på sluttillverkarens(dvs husbilstillverkarens) tillverkarskylt (den som även har med vikter och chassinr mm)uppfyller samtliga krav ändå.

Kontrollera att tillverkarskylten visar rätt totalvikt mot tyska reghandlingen.

COC krävs om fordonet är nytt/saknar permanent registrering,observera att vissa avgasdirektiv enligt 715/2007 gick ut vid årskiftet,dvs krävs dispens på miljön från Transportstyrelsen.

Det här är inga nya regler-bara ren fakta,bara för att det gått bra utan intyg för ngn en gång så har man gjort fel då,den Bilprovningsstation som inte kräver intyg på äldre nationellt godk husbilar från tex Tyskland som har högre totalvikt än 3500kg gör således tjänstefel enligt TSFS 2010:87.

/vidhem

Vår sk "sommarbil" testades vid ca -10° vid våran första tur (första "campingen" någonsin för alla i familjen), den standardmonterade dieselvärmaren gick på knapp halvfart, drog ca 2A och höll värmen hela natten. Med beröm godkänt då vi faktiskt köpt den som sommarbil - vi hatar allt vad vinter heter och eldar i kaminen i stället om vi inte åker utomlands.

I och med att den är intagen och besiktad i Tyskland är den per automatik redan godkänd i Sverige, den enda som gjordes vid reg besiktning var att kolla att alla skyltar stämde överens. Första besiktning i Sverige 2014/2015 i och med att den här precis som i Tyskland är "ny" (2012:a).

Med andra ord -ingen skillnad mot att ha köpt den i Sverige (för utom att banken aldrig hade godkänt ytterligare 200.000:- i höjning på huslånet).

Peter :rolleyes:
 
Toppen