F
F.d. 19914
Guest
Sv: Vilken GPS skall jag välja?
GARMIN
GARMIN
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej!
Jag har precis haft denna fråga om vad jag skall köpa.
Padda: för och nackdelar. Jag har en mini. Den har ingen egen GPS eller SIM. Vill inte köpa en ny padda för bara detta ändamål till det priset. Går jag genom telefonen blir det inget bra som navigator. Helt Ok som surf.
Tom Tom: Köpte en Tom Tom 500 go ( ca 1300 kr). Kanon förutom att man inte kunde lägga in egna POIs , vet ej om detta gäller alla go? Kollade då upp varför. Slutsatsen är att endast dyrare ( nya) klarar detta, typ camper ca 3 till 3500 kr. För dyrt tycker jag.
Fick rådet här att byta om det gick, vilket jag gjord. Köpte en Garmin.
Garmin: Har nu testat denna. Fungerar utmärkt. Går enkelt att lägga in POIs, inte minst tack vare Jörgen, Knarrevik med fler, Tack!!!!
Kanske lite "tråkigare, långsammare än Tom Tom men den fungerar!!!
Den jag köpte heter Garmin Nuvi 2597LMT. Finns på t ex Elgiganten för ca 1300 kr. Jag är helnöjd .
lycka till
Tony
Hej Tony
Går det att navigera till en bestämd koordinat med den? (Det går inte på alla Garmin)
/Stig
Det får nog bli en Garmin Camper 760 LMT-D med 7" skärm.
Vilken Garmin (eller annan GPS) för fordon skulle det vara som inte klarar koordinater? Har under 13 år ägt och brukat t.ex StreetPilot 2620 (>13':- då), 760 och har fn en 3490 resp en 2595 (<1.300:-/2013) båda med externa antenner! De har alla fungerat utmärkt för allt som har med just bilkörning att göra och finns dessutom alltid på rätt plats i bilen!Hej Tony
Går det att navigera till en bestämd koordinat med den? (Det går inte på alla Garmin)
/Stig
Det undrar jag verkligen, jag har ju själv just en Garmin 2595 (LMT), dvs samma modell som du! I denna har du dock en lite annorlunda sökväg att gå, för att komma till stället där du knappar in koordinaterna, dvs inte samma sökväg som på övriga Garminmodeller som åtm jag varit i kontakt med!Hej Relax
Med Garmin nuvi 2595 LM går det inte att navigera mot koordinater, funktionen är helt borttagen på denna modell.
Detta medför att den i många situationer är helt obrukbar.
Vad bra att du äntligen hittade koordinatfunktionen Stig.
I min Garmin kan jag ändra och lägga till genvägar på skärmen som kommer upp efter att man tryck på "Vart"
När jag läser på sidan 8 i manualen som gundj länkar till så ser det faktiskt ut som den möjligheten även finns till 2595.
mvh jocke