• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken gänga?

F

F.d. 17456

Guest
Hej!
Jag heter Thomas Svanelind och är inne på tredje säsongen med husbil. Jag har en Hymer CS 554 -97.
När jag bytte olja och oljefilter så tyckte jag att det såg så öppet ut med den lilla hasplåten som satt där så jag beställde en från bildelsbasen och fick en helt ny. Nu har jag inte lyckats att hitta bult till den. Jag har jämfört de två som satt där med vad som finns på Biltema och Clas Ohlsson men har inte hittat någon med samma gänga. Är det någon som vet vad det kan vara?

//Thomas
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vilken gänga?

Hej
Jag tror att det är samma bultar som Peugeot har. Det är specialgänga som inte passar med några andra som jag försökte hitta till min bil. Jag gängade upp hålen och använde bultar med normal metrisk gänga. Orginalbultarna skulle kosta 7,09€ per st.
Mvh. Klas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken gänga?

Jag har för mej att det är M10*1,25 , jag fick sätta dit en när jag monterade min frontbåge på bilen normal M10 är ju 1,5mm i stigning .
 
F

F.d. 17456

Guest
Sv: Vilken gänga?

Hej!
Jag gängade om för då kunde jag använda skruv som jag hade. Det kanske var onödigt att byta hasplåt men jag tyckte det såg så öppet ut med den där lilla som satt där. Tack för hjälpen.
//Thomas
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vilken gänga?

Det finns ju oftast en anledning till att man använder en finare gänga än normalt, så att bara göra om det till grovgäng är väl kanske inte alltid så smart.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vilken gänga?

Det finns ju oftast en anledning till att man använder en finare gänga än normalt, så att bara göra om det till grovgäng är väl kanske inte alltid så smart.
Hej
För att hålla fast plstkåpan under motorn behövs väl ingen specialgänga. Möjligtsvis om man monterar en riktig hasplåt som ska tåla stora påfrestningar.
Mvh. Klas
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vilken gänga?

Hej
För att hålla fast plstkåpan under motorn behövs väl ingen specialgänga. Möjligtsvis om man monterar en riktig hasplåt som ska tåla stora påfrestningar.
Mvh. Klas

Jag vet inte hur det ser ut, men det funkar säkert.
Jag menade mer allmänt, har tillverkaren valt en finare gänga så finns det oftast en anledning.
 
Toppen