• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken flaska?

F

F.d. 55911

Guest
Hej på era alla.

Vi kommer att sticka ut på en tripp i europa om 2 veckor.
Vi tänkte vara borta ca 5 veckor. Jag skulle vilja veta vilken typ av gasolflaska
man ska ha. Har varit ute på nätet och läst här på hemsidan men tycker att det verkar vara många bud om vad man ska ha för flaska.
Kom med ett bra förslag.

Tiffas.:mh2:
 
F

F.d. 55911

Guest
Sv: Vilken flaska?

Hej Bengt-Åke

Om jag köper en flaska i Tyskland kan jag då fylla den i ett annat land tex.
Frankrike, Österrike eller något annat EU-land?

Tiffas:spinny:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken flaska?

Det räcker att du har den svenska flaskan och sedan när den är tom så åker du till ett tankställe för gasol och då monterar du den adaptern på flaskan och därefter fyller dom upp din svenska flaska .

Här finns en pdf fil som anger platser , den är visserligen några år .
http://www.husbilsklubben.se/forums...83-godkaenda-gasolfyllningsstn-i-tyskland.pdf

Här finns det en tråd till :

http://www.husbilsklubben.se/forums/search.php?searchid=944180


Det finns ex en billig i Burg precis efter Puttgarden
23769 Burg a. Fehmam B. Johanssen Gasfüllstation/Schl. Hafenstr.53 04371-2363.
54°25'21.53"N, 11°11'27.13"O

och här är ytterligare en adaptersats :

http://www.kamafritid.se/pdf/08006.pdf sidan 5 G09-09
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]
Pris: 550:- .
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilken flaska?

Du skriver inte vart ni skall åka eller om ni har en eller två flaskor med er.

Har ni två flaskor och enbart använder gas till matlagning och kylskåpet så räcker dessa flaskor, kanske till och med en flaska. Är ni mycket uppe på höga höjder där det är kallare och behöver köra värmen så blir det kanske värre att få två flaskor att räcka utan påfyllning.

Det är alltså lite vanskligt att ge råd. Berätta lite mera om hur ni tänket åka och var ni tänker övernatta (parkering eller uppställning på campingplats) så blir det lättare att få ett hum om hur mycket gas som kan gå åt.
 
F

F.d. 55911

Guest
Sv: Vilken flaska?

Det blir ju inte på så höga höjder.
och som du säger att man tar två flaskor med sig så klarar man sig nog.
För det blir ju bara kylen och matlagnig
Vi tänkte åka över till England först sedan till Frankrike sen så tänkte vi till Kroatsien.
Sedan får vi se vad det blir.
Övernattningar kommer att ske både på campingar, ställplatser och parkeringar


Tack för hjälpen
Tiffas
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken flaska?

Vi har haft både aluminium och komposit och jag har inte märkt någon skillnad annat än att det var 1 kilo mindre i kompositen .

Har du sedan en husbil som har alternativt att kunna köra på 12 volt under färd så sparas det ju lite gas också , är det väldigt varmt ute så är det även fördel att när man parkerar så ställer man husbilen med kylskåpet i skuggsidan .
 
F

F.d. 55911

Guest
Sv: Vilken flaska?

Bilen jag har är av en äldre modell Fiat Dethleffs A532 -90
så jag vet inte hur det är kopplat
men jag har solcell på taket så det kanske går en då
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken flaska?

Då är det nog inte en automatisk omkoppling men vi hade ju en 1990 pilote som kylen var bytt till ett kompressordrivet kylskåp och vi bytte nog tub efter 2 år men då körde vi inte med någon värme .
Vi hade då 120w solpaneler samt totalt 360 ampere i batterier .

Om du kan köra kylen med 12 volt gör det bara då under färd samt ha gärna dubbla batterier .
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vilken flaska?

Köp en tysk brun flaska , den kan bytas på många ställen i Tyskland och Österrike. En bra början är en svensk och en tysk flaska. Priset för att byta den Tyska är ca 160 kr. Byggmarknaderna t.ex Bauhaus finns överallt i Tyskland. Mitt tips är att börja resan med en Svensk flaska. Toppa denna på ett fyllnadsställe och köp här eller på byggmarknaden en tysk flaska. Glöm ej adaptern mellan tysk och svenskt system. Ett annat alternativ är en tankflaska , själv köpte jag ALU-Gas flaskan direkt från fabriken.
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Vilken flaska?

Du behöver inte köpa en ny flaska i Tyskland. Jag har en tysk flaska du kan få om du vill. Ni åker kanske i närheten när ni kör ut.....Janne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken flaska?

Under nu till sommaren 30 år med olika husbilar så har vi klarat oss bra med svenska gasolflaskor under som längst sex veckor på kontinenten. Någon gång kört slut på första flaskan och fått koppla in reserven vid resa sept - okt, men sommartid har det alltid räckt med en flaska för kyl och matlagning och korta perioder av uppvärmning kyliga morgnar. Men vi har förstås aldrig varit på kontinenten med husbilen vintertid och vi har alltid haft möjlighet att köra bodelens värme med spillvärme från motorn under färd.
Det låter alltså som vad som diskuteras i tråden är en fråga för den som avser att övervintra utomlands. En uppsättning adaptrar för säkerhets skull bör räcka långt.
aake
 
Toppen