• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken församling?

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Jag kan inte tyda detta!
Är det Vassunda, Vastuna eller?
Inget finns dock!

Undrar
Kåre
 

Bilagor

  • Vassanda.JPG
    Vassanda.JPG
    12,3 KB · Visningar: 427
  • Vastanda.JPG
    Vastanda.JPG
    11,1 KB · Visningar: 425

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Vilken församling?

Finns i Arkiv Digital, Vassunda Uppsala Stockholm, tillhör sedan 1971 Uppsala
Lycka till
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Vilken församling?

Tack för snabba svar. Borde kanske förtydliga mej, men det gick så snabbt.
Jo visst finns Vassunda, MEN han finns inte med i "rullarna" där.

Därför försökte jag andra tydningar, och det ser ju ut som det står Vassanda. Men det är ju ingen församling!?

Ytterligare ledtråd. Han kommer från Dingtuna i Västerås, och dom flyttar ju inte såååå långt (oftast).

Undrar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Vilken församling?

Hej Kåre,
menar du att han flyttar FRÅN Dingtuna i februari 1881 och till denna ort? Jag har tittat i utflyttningslängden för Dingtuna 1881, men hittar ingen som flyttar i slutet av februari. Vet du var han bodde senare i livet går det kanske att hitta honom genom Sveriges befolkning 1880 eller 1890. Det är svårt när du bara ger detta utdrag. Du får gärna kontakta mig på min e-postadress om du inte vill ge mer upplysningar på HBK:s hemsida.
Det finns ju Vassunda i Stockholms län och Vassända samt Vassända-Naglum i Älvsborgs län. Kan det vara någon av dem?
Karin:wink:
 
F

F.d. 14829

Guest
Sv: Vilken församling?

Det finns en församling i Västergötland mellan Trollhättan och Vänersborg, som heter Vassända-Naglum. Kan det möjligen vara den?
Hälsn
marrol
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Vilken församling?

Rätt församling var Vassunda. Det är svårt att se när och hur hon kom dit, men hakar på när hon lite senare lämnar denna församling.

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vilken församling?

Hej
jag har ett annat problem som jag inte förstår. I födelseboken står det OÄ, men i Husförhörsboken står ett namn.
Först står det OÄ son Petrus men efter står det Norlin, ( tunt skrivet men läsligt)
Kan det vara så att det hade gått ett rykte på byn och att prästen snappat ut vem som är fadern.
Det som är "haj" på släktforskning får gärna höra av sig mail.
/Vidhem
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken församling?

oä kan betyda att dom inte är gifta när sonen föddes. Kolla bland faddrarna, det kan ge en ledtråd
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Vilken församling?

Kanske lite sidospår, men för ett par av mina anfäder var prästen inte riktigt nöjd utan har gjort anmärkning i födelseboken: Gifta i sex månader. Godkänt med tvekan kanske man ska tolka det som!
///Lars-Ove
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Vilken församling?

Hej,
OÄ betyder ju oäkta, d.v.s. född utom äktenskapet. Men i äldre tider var det i vissa församlingar så att även om föräldrarna inte var gifta vid barnets födelse så blev barnet "äkta" om föräldrarna senare gifte sig, även om det var flera år senare. Har själv exempel på det i min släkt, början av 1700-talet uppe på Kullahalvön.
Det kan vara så att någon "Norlin" erkänt sig vara far till barnet, men det kan också vara så att namnet bara tagits på måfå.
Vad beträffar namn, så var det så tidigare att man kunde ta sig i stort sett vilket efternamn som helst utom ett adligt. Det var inte förrän på 1900-talet som det blev svårare och man måste ansöka om namnbyte. Mycket av det kom i samband med att det blev möjligt att adoptera barn såsom vi känner till det. Den lagen trädde i kraft 1 januari 1918. Innan dess fanns inte adoption i lagens mening utan man förblev oäkta, fosterbarn eller vad man nu var. I samband med att adoption blev möjlig försvann också möjligheten för prästen att skriva in att barnet var fött av både okänd moder och okänd fader, en möjlighet som ofta utnyttjades när flickor av "bättre" familj råkat i olycka.
Karin:wink:
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Vilken församling?

Jag hittade denna mycket intressanta magisteruppsats från Göteborgs universitet med titeln: Oäkta barn och ogifta mödrar i Sverige. Med undertiteln: Kyrkans och samhällets officiella syn på konsekvensen av utomäktenskapliga förbindelser

Den behandlar synen på oäkta barn från tidig medeltid fram till 1900-talet och är på 49 sidor.

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29420/1/gupea_2077_29420_1.pdf

///Lars-Ove
 
Toppen