• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken AC ska man välja till en Sonic?

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sitter precis och kikar på olika lösningar på AC installation i bodelen på vår Adria Sonic -12...

Har nog efter en del funderande och en massa läsande på forumet bestämt mig (troligen) för en takinstallerad AC.
Det jag fundrar lite på nu är det här med takdimensionerna. På en Dometic B2200 står det att taköppningen ska vara 400X400mm vilket ju bör stämma med det lilla takfönstret ovanför köket. MEn sedan står det att Dometicen är avsedd för en takdimension på 30-80mm? Det borde ju vara tjockleken på taket som avses, eller? Men frågan är hur jag ska få reda på det? (Ja! jag förstår att jag kan ringa handlaren imorgon) men finns det någon som vet vid denna sena tidpunkt? ;)

Till sist undra jag om det finns någon på forumet som nyleigen har handlat av Nordisk Campingudstyr ApS i Danmark? Eller har ni något annat tips tar jag tacksamt emot det :)

// Fredrik
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken AC ska man välja till en Sonic?

När HymerCenter monterade våran så frågade jag just detta och dom gjorde ett hål ytterligare i taket för att inte ta bort ljusinsläpp från den takluckan samt är ju den även en ventilation .
Detta är jag tacksam för att dom gjorde .
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Vilken AC ska man välja till en Sonic?

När HymerCenter monterade våran så frågade jag just detta och dom gjorde ett hål ytterligare i taket för att inte ta bort ljusinsläpp från den takluckan samt är ju den även en ventilation .
Detta är jag tacksam för att dom gjorde .

Hm? Det är ju ytterliggare en sak att tänka på :confused:
Har inte så många fler ställen att ta upp hål bara... Två solceller, parabol och nu AC. Det blir nog att ta den luckan iaf är jag rädd. Kikade även på Dometics variant med ljusinsläpp. Men den känns både väldigt dyr och väldigt tung... inte för lastviktens skull utan bara tanken att flytta upp 40 kilo på taket känns väldigt fel.

Vilken modell har du i bilen? Nöjdhetsfaktor?

// Fredrik
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken AC ska man välja till en Sonic?

Vi har B2200 och är nöjd med den men den har inte används så många timmar pga att är det inte svaga säkringar på campingar så är det inte så väldigt varmt , vi kan inte ha den på när vi sover för den låter för mycket .
Hade vi inte kunnat förhandla oss till den vid köpet så hade vi inte eftermonterad någon så få timmar är det den har gått samt tar det ju på lastvikten eftersom vi har en 3500 kg bil och balanserar med överlast .

Hade vi haft garage hade jag då köpt en lös "hemma ac" och ställt den inne i garaget med evakueringsslang ut och kyla in i kupén , det har flera gjort .
 
Toppen