• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka vinterdäck på?

baxter

HBK Intresserad
Kommun
Härnösand
Funderar på att att åka söderut i vinter med husbilen.
Bor i Norrland.
Skall alltså köra genom Sverige i vinterförhållanden och sedan i Europa.
Vilken typ av däck väljer ni?

Är nybörjare eller.

Börja med dubbdäck och se till att du tar med europeiska "friktionsdäck" som du skiftar till innan du lämnar Sverige. Eller så tar du Conti's eller Nokians friktionsdäck och kör med dem hela vägen. Det var en bra artikel om detta i senaste M-tidningen.
Tyvärr vet en ju inte en vad vädergudarna hittar på emellan Söderhamn och Gävle eller ner mot Vättern vintertid.
Det finns säkert något förråd att hyra t.ex. i Malmö där du kan förvara dubbdäcken under tiden ni är "söderöver".

Kör på europeiska friktionsdäck om du kan välja när du kör genom Sverige, ofta är det perioder milt väder med slask välsaltade vägar då fungerar dom däcken,det tar ju inte mer än två dagar innan du är nere i Skåne.
Däcken är lagliga att köra på i Sverige året runt, dock olämpliga i riktigt svenskt vinterföre alltså snö/is.
Alternativ kan du ju göra som Seppo skriver, även om detta är dyrt och krångligt, om du normalt kör på vintern i Sverige så är en uppsättning svenska dubbdäck bra.
5mm mönsterdjup krävs på tung husbil vinterdäck

Senast ändrad:
Då du troligen kör E4:an söderut så finns det ingen anledning till dubbar. E20/E4 är prioriterade vägar vid snöröjning.

Jag hade samma funderingar inför förra vintern. Jag bor i Umeå och körde ner till Spanien och Portugal.
Mitt val blev Nokian Hakkapelitta CR4 225/75R16 121R C som är ett sk Nordiskt friktionsdäck.
Jag hittade inget bra CP dubbfritt vinterdäck så det det fick duga med ett vanligt men bra C-däck.
Däcken har varit bra, går mjukt och tyst, kör med 4,5 kg däcktryck runt om. (Har en Hymer/Fiat Ducato 3,5t.)
Nackdelen är att dom slits ganska mycket nere i Europa eftersom det är barmark och ganska varmt.
Lät dom sitta på även över sommaren här i Sverige. Blir ju inte så mycket mil inom landet. Det finns säkert många som inte tycker att det är bra. Men duger dom i södra Europa på vintern så tycker jag dom duger i Sverige på sommaren.
Däcken har nu rullat över 1500 mil, har nyss skiftat fram och bakdäck, skulle tro att dom räcker åtminstone lika mycket till. Kanske dessutom ytterligare 1000 mil som sommardäck i Sverige :=)

Har man problem med riktnings stabilitet speciellt när det blåser kan man med fördel ha skillnad mellan fram och bakaxel, det blir ju mycket mer vikt bak även om det driver på framhjulen. Man får faktiskt lite bättre stabilitet med högre bak och lägre fram.

Varför inte åretrunt däck ? Continental ”Van Contact Camper” är CP däck och speciellt framtagna för husbilar, de har markerad alptopp med snöflinga också.
Jag kör med detta däck, standard på många bilar, efter 2000mil är det nere under 5mm, alltså inte godkänt som vinterdäck över 3500kg

Har man problem med riktnings stabilitet speciellt när det blåser kan man med fördel ha skillnad mellan fram och bakaxel, det blir ju mycket mer vikt bak även om det driver på framhjulen. Man får faktiskt lite bättre stabilitet med högre bak och lägre fram.
Knappast du flyttar upp tyngdpunkten och samtidigt angreppspunkten för sidvindar. Genom den högre tyngdpunkten blir bilen ostabilare bak vid kurvtagning.

Nu missförstår du mej totalt!
Man kan ha 0,5 -0,7 kg mindre i framdäcken än bakdäcken någon högre tyngdpunkt handlar det inte om. Och är huvudelen av lasten bak lär ju däcken få lika belastnings tryck om man differentsierar trycket. Man får en aning mer understyrning vilket gör att bilen känns stadigare.

Nu missförstår du mej totalt!
Man kan ha 0,5 -0,7 kg mindre i framdäcken än bakdäcken någon högre tyngdpunkt handlar det inte om. Och är huvudelen av lasten bak lär ju däcken få lika belastnings tryck om man differentsierar trycket. Man får en aning mer understyrning vilket gör att bilen känns stadigare.
Då missförstod jag dej! Sorry! :)

Har kört senaste 3 år med Michelin crossclimat 225/75-16 ,med 3,5 tons bil lufttryck enligt axelvikt fram 3,7 bar och lite högre bak 5,0 bar för att förbättra stabiliteten. Har kört 25 ggr till syd spanien ,crossclimat är helt överlägset däck,inga problem i +35 grader och inga problem på vintern i Scandinavien. Jag kommer att köra ca 7000 mil med samma däck!

Tillbaka
Toppen