• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Vilka motorer och lådor passar i en Ducato 91a

Bivi81

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Östragöinge
Hej jag har en ducato 91a med en 2.5d både motor och låda sjunger på sista versen , jag har fått tag på på en td motor och låda från en peugeot boxer 97a , det sitter mekanisk pump på motorn , är detta något jag skulle kunna stoppa i min ducato eller det krävs mycket ombyggnation ? Vilka motorer passar rakt i , tack på förhand
 
Senast ändrad:

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Vad är det för motor storlek (de fanns med 2.5 och 2.8)?
Det jag hittat är att övre växelådsfästet går att bygga av de två men det bakre måste byggas en adapterplatta.
Beroende på hjulstorlek så måste enna eller båda drivaxlarna kortas.
Växelspaken måste få ett nytt fäste och flyttas över (den är vajerstyrd) och genomföring för dessa.
Oljekylaren måste byggas om.
Eventuell styrservo ställer till det också.
Hastigetsmötaren kan gånatt få till med delar från de båda.
En del engelsmän har gjort det och det finns en liten mannual för det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har en ducato 91a med en 2.5d både motor och låda sjunger på sista versen , jag har fått tag på på en td motor och låda från en peugeot boxer 97a , det sitter mekanisk pump på motorn , är detta något jag skulle kunna stoppa i min ducato eller det krävs mycket ombyggnation ? Vilka motorer passar rakt i , tack på förhand
Hejsan, det får bli ett lite generellt svar på din fråga för det finns flera varianter. Men eftersom du frågar, vilka passar direkt, så blir svaret motorer från en Fiat Ducato upp t.o.m. -94 passar rakt av, för sedan så kom Ducato gen. 2 och då passar i princip inget längre, men trycker man ner en nyare motor med växellåda så är det rätt mycket pyssel med motorfästen, växelreglage och inte minst anpassning av drivaxlar som inte stämmer alls. Ev. bearbetning och skarvning av ny plus gammal har förekommit och funkar men innebär en hel del arbete.

Ducato generation 1 som din tillhör (-82 t.o.m.-94) har ju flera kusiner i samma utförande, Peugeot, Citroën och Talbot. Men passar direkt ?.... Det finns olika utförande på motorer i den här generationen beroende på fabrikat i grillen på bilen, och även om växellådorna är av samma konstruktion och lika så passar de ändå inte för det finns fästen för drivning som kommer ut från ex. peugeots motorer på den varianten av växellådor m.m. så en peugeotmotor passar inte på din låda.
Så åter en ducatomotor upp till -94 passar direkt.

Hur enbart din nyare motor -97 skulle passa på din gamla låda har varit uppe förr men vad jag sett aldrig fått ett svar tyvärr, kanske för att det inte passar och projektet har blivit nedlagt, vet ej.

(Bra att veta, årsmodell -94 finns både av generation 1 och generation 2 så vid något köp från en -94'a kolla så det är rätt modell av bil.)

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen