• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Vilka lager sitter det i växellådan c25

F

F.d. 57218

Guest
Hej, jag har sett väldigt fina inlägg om renovering av växellådorna på C25 och J5 mfl men Jag hittar inte vilket lager som sitter i lådan närmast kopplingskåpan!
Problemet är att jag inte har möjligheten att plocka isär å titta pga jag behöver platsen till mitt vanliga jobb så bilen måste ut samma dag som den kommer in!
Det gäller alltså en Citroen C25 1990 med Bensinmotor på 78 hk dock upplevs som 12hk:angel: Måste byta 3ans synkring då det känns som en el-shock i handen när man lägger i den trots endast 10tusen mil; sedan jamar lådan när kopplingen är uppsläppt även på friläge så det måste vara på ingående axel! Så vilket av dom olika lagrena kan det vara då det finns fler typer?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag letade genom det gamla från min låda efter renovering.
Alla lager är ju udda och en del helt special men det första lagret vid ingående axeln är det enda som stämmer med "vanliga" lager i mått.
Det blåa märkt 1 alltså.
Växellåda lager.JPG
Även om det är vanliga mått på lagret så är det ändå lite udda. Kulhållaren är gjord av plast eller komposit som brukar benämnas TN tror jag och sedan sitter det en RS tätning på ena sidan troligen för att hjälpa packboxen att hålla tätt ut till kopplingen.
Men ett vanligt 30x62x16 d.v.s. 6206 RS passar, vad som sedan den udda TN-kulhållaren gör eller inte gör för extra nytta vet jag inte, kanske för att det nästan badar i olja eller om det pajar så kommer plast som kan malas sönder av kugghjulen ut i lådan i stället för metall..... Men lite långsökt kanske.

Jag tvivlar kanske lite på att det är just det lagret som låter. Det är ju mycket som snurrar inne i lådan även på friläge, och de här lådorna är aldrig tysta när kopplingen är uppe, delvis beroende på dålig isolering upp till hytten. Men det skall ju ändå inte låta "illa" om ljudet som finns.
I andra änden av ingående axeln sitter det ett tvåradigt kullager som troligen är helt special.

Jag tror att packboxen framför lagret till ingående axeln har måtten 28x47x7 men är tyvärr inte helt säker.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, jag letade genom det gamla från min låda efter renovering.
Alla lager är ju udda och en del helt special men det första lagret vid ingående axeln är det enda som stämmer med "vanliga" lager i mått.
Det blåa märkt 1 alltså.
Visa bilaga 195098
Även om det är vanliga mått på lagret så är det ändå lite udda. Kulhållaren är gjord av plast eller komposit som brukar benämnas TN tror jag och sedan sitter det en RS tätning på ena sidan troligen för att hjälpa packboxen att hålla tätt ut till kopplingen.
Men ett vanligt 30x62x16 d.v.s. 6206 RS passar, vad som sedan den udda TN-kulhållaren gör eller inte gör för extra nytta vet jag inte, kanske för att det nästan badar i olja eller om det pajar så kommer plast som kan malas sönder av kugghjulen ut i lådan i stället för metall..... Men lite långsökt kanske.

Jag tvivlar kanske lite på att det är just det lagret som låter. Det är ju mycket som snurrar inne i lådan även på friläge, och de här lådorna är aldrig tysta när kopplingen är uppe, delvis beroende på dålig isolering upp till hytten. Men det skall ju ändå inte låta "illa" om ljudet som finns.
I andra änden av ingående axeln sitter det ett tvåradigt kullager som troligen är helt special.

Jag tror att packboxen framför lagret till ingående axeln har måtten 28x47x7 men är tyvärr inte helt säker.

M.v.h. JANKRO.

Om du skall ha ett RS-lager med tätning bara på ena sidan heter dom 1RS med två tätningar 2RS, underlättar att få rätt lager vid beställning. :)
 
F

F.d. 57218

Guest
Tack vad bra att just du svarade för du har ju koll på detta:) Problemet var ju att tex lager 4 på bilden finns i två olika mått och lager 1 hade inga mått alls när man ska beställa! så det blir ju lite halvjobbigt om man får putta ut bilen på tre hjul för att ta det senare i brist på delar! På den där sidan som du skrev om Axel A där verkar dom bara ha saker till Diesel varianterna så man blir ju lite osäker då diesel ofta har mer vridmoment och kraftigare grejor ironiskt nog har jag ett 6206 RSR dubbeltätat men det går ju att pilla bort ena tätningen men vilka är dom andra lagren på en bensinare ? Diffen behövs inte fixas den är tyst
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack vad bra att just du svarade för du har ju koll på detta:) Problemet var ju att tex lager 4 på bilden finns i två olika mått och lager 1 hade inga mått alls när man ska beställa! så det blir ju lite halvjobbigt om man får putta ut bilen på tre hjul för att ta det senare i brist på delar! På den där sidan som du skrev om Axel A där verkar dom bara ha saker till Diesel varianterna så man blir ju lite osäker då diesel ofta har mer vridmoment och kraftigare grejor ironiskt nog har jag ett 6206 RSR dubbeltätat men det går ju att pilla bort ena tätningen men vilka är dom andra lagren på en bensinare ? Diffen behövs inte fixas den är tyst

Maila Axel A och ange ditt chassienummer så brukar man få bra hjälp! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack vad bra att just du svarade för du har ju koll på detta:) Problemet var ju att tex lager 4 på bilden finns i två olika mått och lager 1 hade inga mått alls när ........................................

Hej, ja jag känner igen problemet. Ett problem som funnits hos Axel A. och finns fortfarande är något som man kanske kan kalla klassiskt "Lost in translation". När man klickar sig fram hela vägen till delarna så finns inte allt med eller stämmer inte. När man letar på annat sätt så dyker delar upp, och gemensamt så verkar det funka mycket bättre om man väljer tyska i stället för engelska som språk. Nu är ju min tyska värdelös så då blir det ju andra problem i stället :msn_wall:.
Jag har inte fattat riktigt hur man kommer förbi problemet men det verkar helt enkelt som allt som finns inte är knutet till "klicka sig fram till delar varianten" troligen ända från det att delarna lades in i datorsökningen.
Jag lyckades att hitta mina nu fem år gamla följesedlar på lagerköpen så jag ger dig de numren och hoppas på att de lagren även stämmer med din låda.
Sök på numren så skall lager komma upp som ev. inte syns på "klicka sig fram sökningen".

-----------------------------------------------------------------
Ingående axel.

Lager 1.
Getriebelager Eingangswelle vorne
Art.Nr.: 3260017

Lager 2.
Getriebelager Eingangswelle hinten
Art.Nr.: 3260014
------------------------------------------------------------------
Utgående axel.

Lager 3.
Getriebelager Hauptwelle hinten
Art.Nr.: 3260019

Lager 4.
Getriebelager Hauptwelle B=18 mm vorne (Diffi)
Art.Nr.: 3260020
-----------------------------------------------------------------

Som Montreal påpekat så brukar det annars funka med kontaktrutan och skriva meddelande till dem.
Eller ringa...... det funkar visst bra med engelska har jag hört.

Här har du en firma i England som också har mycket delar till växellådorna.

(Litet Ps. Om du lyckas att skjuta iväg någon eller några fjäderbelastade kulor vid synkningarna/ingreppsringarna så är de inte 5,5m.m. utan tummått 7/32" eller 5,556m.m. Finns som standard även i Sverige ;).
Samt att plåten som klämmer fast lagren skall vara plan. Om det finns anvisning i plåten efter yttre lagerringen så är den masserad fram och skall helst planslipas bort för att klämma fast lagret rejält.)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 57218

Guest
Tusen Tack för alla hjälpsamma råd!:bock: Det var lager 4 som fanns i 2 versioner men du verkade hamna rätt med det stora! ja om jag använder min tyska är risken att jag får hotbrev och riskerar anses oförskämd:msn_sunglasses: Man kanske får nyttja ett magnetiskt kulfång för erfarenheten säger att det är bra acceleration på växellådskulor haha.
 
F

Fd.16159

Guest
Tusen Tack för alla hjälpsamma råd!:bock: Det var lager 4 som fanns i 2 versioner men du verkade hamna rätt med det stora! ja om jag använder min tyska är risken att jag får hotbrev och riskerar anses oförskämd:msn_sunglasses: Man kanske får nyttja ett magnetiskt kulfång för erfarenheten säger att det är bra acceleration på växellådskulor haha.
När jag höll på med det här hade jag vita lakan uppspännt under för att ha en möjlighet att se var dessa kulor tog vägen. Ändå försvann de spårlöst
 
Toppen