• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar är bäst

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Där hänger jag inte riktigt med, varför skall bränsleförbrukningen räknas per vikt man släpar på, den transporterar normalt ändå inte mer än fyra personer oftast två. Jag för min del skulle nog känna mej lite störd om min husbil drog 1,5.-2liter/mil, både ekonomiskt och miljömässigt när 1-1,2 liter/ mil är möjligt.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs Esprite på 4500kg, 1000kg last vikt, från 2017 med 180hk motor på FIAT chassi. Den drar ca 1.1 liter/mil vid 90Km/h. Tycker jag är helt ok. Vattenburen värma och en massa ”Lull-Lull” som gör livet trevligt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Vekt er en viktig faktor for drivstofforbruket og den kan man ikke gjøre så mye med, når den er rett for brukeren.
Høyrefoten er nesten like viktig og spesielt med hvilken marsjfart en velger. Veiene en velger, nå kan jo de fleste GPSer velge økonomisk rute og andre faktorer fører kan gjøre som påvirker drivstofforbruket.
Skulle selv ha svelget mange "kameler" før, drivstofforbruket kommer opp på "listen" som en av dem, ved kjøp av bobil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det stämmer, fel vikt alltså?!
Ja absolut, om jag kan få utrymmet, tankstorlekar, utrustning och chassihållbarhet med 1,2 liter milen.
(samt bara betala 1,5 mille)

I det sammanhanget är 0,5 liter milen helt obetydligt, 700 mil/år x 0,5 liter = 350 liter = 5500 kr året dyrare att åka MAN liner än spånkorg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man kan ju alltid försvara sitt val på olika sätt, och alla har ju olika plånbok, men när vi pratar utsläppen så är det ju precis de här resonemangen som gör att vi inte får ner utsläppen. Svenskarna är ju kända för att åka de största bruksbilarna i Europa, varför skulle det vara annorlunda med husbilarna? Om man sedan behöver en livslängd på 100.000 mil eller 350 liter vatten eller 300 liter bränsle, när hela Europa med några få undantag har tankningsmöjligheter inom kanske 20mil och vatten förmodligen ännu närmare, kan man ju alltid fundera på. Att sedan tillgängligheten till upplevelser blir sämre ju större bilen är väljer ju var och en, jag skulle inte trivas med de begränsningarna.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Bobilturister er den mest voksende turistgruppen og også en av de mest miljøvennlige
250918-Soylebilder-forurensing.jpg.webp


Så og dra "miljøkortet" mot de bobilene som bruker over snittet pr. mil blir feil, synes jeg. De kjører kanskje også mindre i året enn normalen?
Men for all del er man litt over middels opptatt av miljøet, tenker man på bl.a. drivstofforbruket i ferien som et av forbedringpotensialene, men da er ikke lommeboken som er motiverings faktoren. For å være miljøbevist er ikke billig :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kan ju alltid försvara sitt val på olika sätt, och alla har ju olika plånbok, men när vi pratar utsläppen så är det ju precis de här resonemangen som gör att vi inte får ner utsläppen. Svenskarna är ju kända för att åka de största bruksbilarna i Europa, varför skulle det vara annorlunda med husbilarna? Om man sedan behöver en livslängd på 100.000 mil eller 350 liter vatten eller 300 liter bränsle, när hela Europa med några få undantag har tankningsmöjligheter inom kanske 20mil och vatten förmodligen ännu närmare, kan man ju alltid fundera på. Att sedan tillgängligheten till upplevelser blir sämre ju större bilen är väljer ju var och en, jag skulle inte trivas med de begränsningarna.

Med det resonemanget är det bäst att inte ha husbil alls, majoriteten i Europa har ju inte husbil.
Tur att "bäst husbil" fortfarande kan variera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har ju inte majoriteten av svenskarna heller, men förmodligen kan vi enas om att framtiden för husbilar (om det finns någon) snarare är bilar under 3500Kg än långt över.
F.ö. har vår bil på Fiat nu gått över 25.000 mil, och närmar sig 24års ålder så livslängden är inte så tokig där heller:)
ändå drar vi mc och bilsläp emellanåt, och kör året runt!
Den berömda 5:e växeln är också original, liksom det mesta annat.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
För oss - ett par där alla barn flyttat hemifrån och som vill kunna röra oss lite fritt under helger och semester -var följande saker styrande:
1. Storlek! Vill kunna parkera på en normal parkering utanför ett köpcenter.
2. Helintegrerad. Vill kunna stanna på en fickparkering längs en trafikerad väg och nå allt utan behöva gå ut utanför bilen.
3. queensize bädd.
4. kylskåp, dusch, toa men tycker inte vi behöver någon ugn.
5. drag. Vill kunna använda den för att dra upp och hem båten (vilket går utmärkt!)

Resultatet blev en plåtis 5.4 lång och 2.15 bred. Vi trivs jättebra med den efter 2 månader och 300 mil. :)
Kanske kommer vi vilja byta upp oss till en plåtis på 6m längd ifall vi såsom planerat köper en stor hund men det får tiden utvisa...
Som alltid handlar det om prioriteringar och kompromisser. Ni fick ju en smidig liten bil men ingen helintegrerad eller med queenbädd. Ha det gott iaf!
 
S

Sören-6830

Guest
Är i Florida för tillfället. Där ser man knappt en enda husbil i den storlek som avhandlas i tråden. Här är husbilarna i storlek med bussar och det är i princip 100% av dem.
Och det är inte få bilar, campingplatser och ställplatser är överfulla med dem. Säkert stor skillnad i resonemang här jämfört med hos oss (bensin ca SEK 6.30/l).
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Du forteller jo litt om galskapen angående störrelse og videre miljö spörsmål! Yankeen har alltid snakket med store bokstaver, alt skal väre störst, kraftigst og gir blaffen i forbruk/ utslipp's verdier! Man kan trekke en pralell, til lille Sverige(Og Norge), hvor miljöidiotene kappes om å lage mest mulig om minst mulig! Antall HB i Sverige, utslipp og forbruk, satt i sammenlikning til "US &a", og ikke misforstå, de har ikke samme idiotbeskattning "over there", noen vil vel hevde at det er grunnlovsstridig(skikkelige rednecks, altså!)
Hvor er logikken i å redde "moder jord"?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Det finns ingen logik. Människan har alltid valt den enklaste lösningen även om det innebär att man förstör förutsättningarna för sin egen existens. Det senaste är att det bryts ändliga mineraler för tillverkning av batterier och så länge det ger en ekonomisk vinning kommer vi att fortsätta.
 
Toppen