• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka dubbade vinterdäck föredrar ni?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har åkt på odubbade Michelin vinterdäck på husbilen under de 12 vintrar som gått och slitit ut ett par omgångar.
Det har fungerat bra men under de 2 senaste vintrarna har jag känt ett behov av lite bättre grepp när det är isigt. Detta har ibland lösts med snösockor och ännu har inte snökedjorna behövts.
Snösockor är ju nästan engångs produkter om man nödgas köra några kilometer med dem så då känns dubbdäck som ett bättre och mer ekonomiskt alternativ.

Eftersom de nuvarande vinterdäcken är mogna för utbyte så funderar jag på att köpa dubbade vinterdäck.

Vilket fabrikat och modell på dubbdäck föredrar ni som kört husbilen några mil med dubbdäck?

Bilen är 3,7 ton och vi kommer inte att köra utanför Sverige under vintern före nästa vinterdäcksbyte så det är inga problem med dubb.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vilka dubbade vinterdäck föredrar ni?

När jag tittar runt så verkar det tunnsått med dubbdäck i dimension 215/70/15 som sitter på husbilen nu. Är det problem att gå upp till 225/70/15 på samma fälgar? Rullomkrets ändras bara 2% så det är väl tillåtet.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hej Håkan! Jag gick upp till 225 och det påverkar bara lastförmågan (+100kg) och inköpspriset (=billigare). Vi kunde inte se nån skillnad i höjd/omkrets när vi krängde på dom.

T

Teddi

Guest

hej håkan,,säkert inga problem 215-225,lite annorlunda visning av hastigheten kanske ,den gamla bilen vi hade,,,en pössl,,

hakkapelitta däck,,dom skriker mycke när man kör men ett fantastiskt väggrepp,,
kolla om du kan få tag i sådana,,ha de teddi,,

I

Ice-Man

Guest

Inga, jag föredrar dubbeldäck :)

Jag har tidigare varit motsträvig när det gäller dubbdäck, men i vintras krängde vi på Nokian Hakka på frugans lilla bil o jösses vilket bett på is o snö!
På en tyngre bil upplever jag dock fortfarande ingen större skillnad, bara nackdelar med oväsen o slitage på bara vägar.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

På en tyngre bil upplever jag dock fortfarande ingen större skillnad, bara nackdelar med oväsen o slitage på bara vägar.[/quote]
Hej Ice man
Du har ju ganska "tung" bil vad är din bedömmning på en 4000- 5000 kg bil dubb eller inte? Jag köpte dubbdäck i fjol när vi bytte bil till en 5000kg bil
Ha de paffw
Håkan fick ju sitt svar och köpt så jag lånar tråden till en fråga

I

Ice-Man

Guest

Beror ju helt på hur mycket och vart man rullar... Dubbdäck har ju både för och nackdelar. Normalt kör man ju inte lika mycket med husbilen som med en mindre personbil.

Toppen