Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Är det någon som vet om det generellt brukar skilja mycket i vikt mellan stålfälgar kontra lättmetallfälgar?
/Ludde
/Ludde
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Konsumentinformation: Aluminium tycker inte om svensk vinterväghållning i varje fall inte vägar som saltas. Jag har haft aluminiumfälgar en gång i mitt liv och bestämde då att det var första och sista gången jag använde sådana på vintern. Aluminium är aluminium även i billiga fälgar föreställer jag mig; det är väl inte fråga om legeringar? I vilket fall som helst så upptäckte jag stora korrosionsskador på fälgarna efter en ordinär Göteborgsvinter.
Korrosionen gör ju att fälgarna blir lättare efter några år (för att anknyta till ämnet).
Jappe
Jag bytte hjul idag, från sommar- till vinterdäck och passade på att väga dem.
Första slutsatsen: inbördes skillnader mellan de fyra hjulen, sommar- såväl som vinterhjul kan vara så mycket som 1 Kg. Våra sommarhjul är MichelinXC (Camping) på stålfälgar emedan vinterhjul sitter på lättmetallsfälgar från SvFälg (godkända för 1050kg) med Hankook RW06 Friktion, ett billigare däck än Michelins och det är inte svårt att se med blotta ögat att det är ”mera gummi” i Michelin. Skillnader mellan hjulen beror huvudsakligen på ojämnheten i gummidäcket, olika slitage och olika balansvikter på fälgerna. Jag valde alltså att väga alla fyra hjul + muttrarna (det skiljer nästan en hel Kg mellan alla stålfälgens muttrar och lättmetallfälgens muttrar).
Fyra stålfälgar med sommardäck(3000mil) + muttrar vägde 98,5 Kg
Fyra lätmetalfälgar med friktionsdäck(1500mil) + muttrar vägde 86,5 Kg
Skillnaden 12 Kg är inte helt oväsentligt när man som vi ständigt jagar kilona.
Jag är helt medveten (övertygad) om att när man köper bättre kvalitet av båda fälg och däck, springer inte bara priset i höjden, även vikten ökar oftast med den bättre kvalitén.
Julian
Ibland känns det gott att komma på att man har dragit fel slutsats!När det gäller aluminiumfälgar har du tyvärr dragit fel slutsats. Billiga fälgar är tyngre och kvalitetsfälgar är lättare, förutsatt att alla övriga förutsättningar är desamma.
Detta beror på att kvalitetsfälgarna är bättre konstruerade och använder bättre legeringar
samt bättre tillverkningsmetoder. När det gäller däcken kan vikten på ett husbilsdäck t.ex. 215/75-16 variera med 3-4 Kg dock behöver det inte följa kvaliteten.