• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktproblem

F

F.d. 4927

Guest
Har läst om alla de vikt - och lastproblem man kan ha som husbilsägare. Vet inte om min husbil är unik - en liten halvintegrerad sak vid namn Chausson Welcome 50, en liten egoistbil, som frugan och jag skaffade när vi blev pensionärer. Egoistbil i betydelsen att bara vi två kan åka och sova i den. Tjänstevikten är 2360 kilo och totalvikten 3400, så vi bör har avsevärda svårigheter att kunna lasta i de tillåtna 1040 kilona.
Några kontaktproblem lider vi inte heller av, folk kommer nämligen ofta fram och undrar hur man kan sova i den. Den är bara 530 cm lång. Inte ens när de får titta in i bilen kan alla komma på lösningen. Den nedfällbara dubbelsängen smälter nämligen väl in i inredningen.
Vi trodde nog, när vi köpte bilen för lite mer än två år sedan, att den skulle vara en "prova-på-husbilslivet-bil", och att vi kanske skulle byta upp oss senare. Men fan vet! Har ännu inte upptäckt någon nackdel med det lilla formatet, mer än att den är begränsad till två personer.
Passar naturligtvis inte alla, men förbannat praktisk när man ska in i storstäderna, vid parkering etc.

F

F.d. 9673

Guest
Sv: Viktproblem

Grattis!!! Ni har köpt en bra husbil som ni trivs med, OCH SOM HAR EN REALISTISK LASTVIKT!
Då har ni ett bekymmer mindre i husbilslivet.

F

F.d. 11293

Guest

Jag skall väga våran :mh: nu i slutet på veckan, jag har för mig att jag läst att man skall väga framdelen också, (om jag fattat rätt) i så fall hur långt fram på vågen skall jag ställa framhjulen :confused:
:)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är lika viktigt att väga enbart bakaxeln. Det står i instrumentet maxbelastning för alla axlarna, de får inte överskridas även om totalvikten är lägre än max tillåten.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jag skall väga våran :mh: nu i slutet på veckan, jag har för mig att jag läst att man skall väga framdelen också, (om jag fattat rätt) i så fall hur långt fram på vågen skall jag ställa framhjulen :confused:
:)
På de flesta vågar spelar det ingen roll, men om vågen är gammal och sliten, visar den mest exakt om vikten ligger så nära mittpunkten som möjligt.
Väg först framaxeln, sedan (om bilen får plats) hela bilen och till sist bakaxeln.
Om fram + bak = hela bilen, så stämmer det nog hyfsat.
Calle

F

F.d. 52959

Guest

Håller till fullo med dig. Förstår inte varför man slåpar runt på 7 -8 metrs vagnar som i många
fall inte heller har mer än två sovplatser.

De har dessutom ett väldigt överhäng bakom bakhjulen och med sämre vägegenskaper.

Vår nuv är 5.70 m och tillgång till fyra bäddbara sovmöjligheter. Den är dessutom väldigt smidig
att parkera i stan. Ryms inom en parkeringsruta.

Axelvikt ca 1700 kg bak som fram, tack vare alkov. Ligger alltid inom 3.5 ton

F

F.d. 553

Guest

HEJ!
Är ev på väg att köpa en husbil, men lastvikten är bara 350kg och vi är 5 personer + hund. Detta går inte ihop. Vad göra, tjänstevikten är 3150kg och totalvikten 3500. Är helt nybörjare på detta, hur mycket brukar normal packning väga tro?
Vill såå gärna köpa denna fina bil.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Det här med vikter är ju ett kärt ämne. Efter att nyligen ha kontrollerat vår bil kan jag bara konstatera ytterligare en sak. Titta inte enbart på diffen mellan tjänstevikt och totalvikt och tolka detta som tillåten lastvikt!!

Vågar (ursäkta vitsen) nog påstå att det är sällan tjänstevikten är korrekt angiven.....

mvh
Janne

F

F.d. 50069

Guest

HEJ!
Är ev på väg att köpa en husbil, men lastvikten är bara 350kg och vi är 5 personer + hund. Detta går inte ihop. Vad göra, tjänstevikten är 3150kg och totalvikten 3500. Är helt nybörjare på detta, hur mycket brukar normal packning väga tro?

Kolla denna tråd så får ni många råd=
http://www.husbilsklubben.se/forums/t35419/

Lycka till
Anders

B

Boxer

Guest

Egoistbil,skojigt ord. Vi har också en liten lätt sak passar oss utmärkt. Man får visserligen bädda varje kväll men det tar bara ett par minuter och vi har allt vi behöver. Dagtid är den riktigt rymlig, vi har en stor sittgrupp på dan och en dubbelsäng 180X190 på natten. Samma som stora bilar men en sak åt gången så att säja.Lastvikten är inget problem och man kan parkera var man vill.
Det vore kul om ni hade ett kort att visa på eran bil

F

F.d. 4927

Guest

Egoistbil,skojigt ord. Vi har också en liten lätt sak passar oss utmärkt. Man får visserligen bädda varje kväll men det tar bara ett par minuter och vi har allt vi behöver. Dagtid är den riktigt rymlig, vi har en stor sittgrupp på dan och en dubbelsäng 180X190 på natten. Samma som stora bilar men en sak åt gången så att säja.Lastvikten är inget problem och man kan parkera var man vill.
Hejsan! Har inget kort än, men fixar det inom några dar då vi ska packa "underverket" för en danmarks-resa. Sen får jag hoppas att mina datakunskaper är tillräckliga för att lägga in bilden - annars får jag be frugan om hjälp (skäms för att säga det men det där med datorer klarar hon bra):cool:

F

F.d. 9673

Guest

HEJ!

Låt er inte förblindas av att det är en jättetrevlig bil!
Mitt råd är att ni bör kontrollväga bilen och se vad den har för verklig vikt för att se om den är långt ifrån den teorietiska tjänstevikten 3150kg. Sen kan du ju plussa på vikten för fyra passagerare och hunden. Då ser du var du hamnar viktmässigt.
Hur mycket er normala packning kan väga vågar jag mig inte på att gissa...

Jag gissar att ni kommer att märka att 350 kg är väldigt lite...

Kan säljaren redovisa möjligheterna att höja totalvikten om ni skulle vilja det?
Lycka till!

F

F.d. 3088

Guest

HEJ!
En omöjlig ekvation :swoon:

Gurra

F

F.d. 4927

Guest

Husbil 001.jpg

Husbil 003.jpg

Hejsan! Skickar här ett par bilder på vår "egoisthusbil" med en egoist på varje.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Herlig "liten" Chausson dere har der :)

Jeg er på min tredje Chausson, og er super fornøyd!. Må ønske dere mange flotte turer i bobilen.

F

F.d. 3088

Guest

Vår är byggd på höjden :D

Bilagor

• HPIM0729.jpg
    HPIM0729.jpg
    2,6 MB · Visningar: 4
Toppen