• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktproblem

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Detta gäller så länge överskridandet av maxlast inte är större än 50 % (då kostar det 4.000 kronor). Vid överviktpå 51 % eller mer skickas ärendet till åklagare, och då finns risken att körkortet blir indraget.

(För övrigt har husbilens totalvikt inte något med straffsatsen att göra, utan det är enbart med hur många procent man överskridit max lastvikt som har betydelse.)

Pålle
Helt rätt!
Jag bortsåg ifrån den regeln eftersom övervikt med 50% av maxlast sällan blir aktuellt annat i extrema fall.
Vår HB med maxvikt 3500 KG har enl. regbevis en lastvikt på 424 kg ..... 50 % då = 212kg viket vi knappast skulle nå som övervikt.
Att de flesta HB på 3500kg oftast har en verklig lastvikt långt under den registrerade är ju en annan sak. Det är lastvikten i reg. beviset som avgör.

I vårt fall skulle första bötesgränsen (20% av 424kg) ligga på 85 kg vilket vi har koll på. Jag hoppas vi tolkat reglerna rätt.

Intressant är ju hur Transportstyrelsen skall hantera detta framledes (diskussioner) då exempelvis Tyskland räknar övervikt i procent av totalvikten på ett sätt som skulle tänkas kunna vara mer gynnsamt för oss med högre gränser för övervikt avseende böter.

20% övervikt (av lastvikt) Sverige exempel lastvikt > 424 kg 20% > 85 kg övervikt böter 2000 kr
20% övervikt (av totalvikt /10) i Tyskland exempel 3500/10 > 350 kg 20% > 70 kg övervikt böter 500 kr (euro 50)
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom minimikravet för lastförmåga i både husvagn och husbil är 10 kg per längdmeter och 10 kg per person finns det åtskilliga fritidsfordon – främst husvagnar – med löjligt låg lastförmåga enligt registreringsbeviset.

För sådana fordon är det lätt hänt att överskrida den tillåtna lastförmågan.

Beträffande beräkningssätten i andra länder, går det inte att jämföra "rakt av". I Sverige ser det ut så här:

Bötesbelopp för överlast
1-20 procent = 2 000 kronor
21-30 procent = 2 500 kronor
31-40 procent = 3 000 kronor
41-50 procent = 4 000 kronor
51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

I exempelvis Tyskland, där man ju räknar i procent av totalvikten, ser viktgränserna ut så här:

  • ab 5 Prozent Überladung: X Euro
  • ab 10 Prozent Überladung: X Euro
  • ab 20 Prozent Überladung: X Euro und ein Punkt in Flensburg
  • ab 25 Prozent Überladung: X Euro und ein Punkt in Flensburg
  • ab 30 Prozent Überladung: X Euro und ein Punkt in Flensburg

Jag har medvetet raderat bötesbeloppen, eftersom dessa är irrelevanta för denna diskussion. Generellt kan dock konstateras att trafikböter är lägre i Tyskland än i Sverige.

I andra länder kan det se ut så här:
  • Belgien: mindestens 50 Euro
  • Dänemark: je % über zGG 75 Kronen (ca. 10 Euro)
  • Frankreich: mindestens 90 Euro, Höchststrafe 750 Euro
  • Großbritannien: mindestens 60 Pfund (ca. 70 Euro), Höchststrafe ca. 6000 Euro
  • Italien: mindestens 60 Euro, Höchststrafe 1682 Euro
  • Niederlande: mindestens 130 Euro, Höchststrafe 850 Euro
  • Österreich: mehr als 2 Prozent, mindestens 36 Euro, Höchststrafe 2180 Euro
  • Schweiz: mindestens 100 Franken, ca. 80 Euro
  • Spanien: 6 bis 15 Prozent über zGG 300 bis 400 Euro, Höchststrafe 4600 Euro

Lägg märke till böternas storlek i ett så populärt husbilsresmål som Spanien. Här gäller det verkligen att ha koll på vikterna!

I de flesta länder har dessutom polisen möjlighet att stoppa fortsatt färd till dess att man lastat ur "överflödet".

Pålle
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
...
I vårt fall skulle första bötesgränsen (20% av 424kg) ligga på 85 kg vilket vi har koll på. Jag hoppas vi tolkat reglerna rätt....

Nu kanske jag missförstår dig, men första nivån av bötesbeloppet för överskridande av maxlast är 0-20 %. Nu har jag inte lagboken med mig men så är det väl. Någon marginal finns inte utan lagen medger ingen rabatt. Sedan kan det säkert hända att ansvarig polisman kan ibland se mellan fingrarna för att ha tid med de grövre överträdelserna.

Edit: såg nu att Pålle var på hugget!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Går man i tankar att väga upp sin husbil, måste man först väga in var axel för sej, så man vet säkert var ev. belastningsutrymme finns.
Det kan gå så illa annars att efter en uppvägning så kan man inte lasta mer där man tänkt, t.ex i ett stort garage.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har för mig att jag läst att man med en personbil (I och II) inte kan få böter för för hög axelbelastning bara för för hög lastvikt/totalvikt.
Kan det stämma?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det stämmer! I Trafikförordningen(kommer inte ihåg §-nummer och har inte lagboken med mig ) står det bara om överskridande av lastvikt. Om det dock skulle röra sig om en så stor obalans mellan fram- och bakaxel att trafiksäkerheten äventyras kan en annan paragraf användas, vårdslöshet i trafik exempelvis.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Lastvikten som står i registreringsbeviset gäller väl bara för bilen utan en massa extra utrustning och en smal förare som väger 75kg.:):)Markis, dubbla gasflaskor, extra batterier och en massa andra saker. Det går att välja en en hel del extra utrusning om köper en ny bil.
Sen får man inte glömma alla uppgraderingar som vi gör med våra husbilar.
Och vattnet som vi kör omkring med.

Lastvikten som är skriven kan nog ge fel uppfattning om mycket man får lasta.

Gamla Herbet får konka på 840 kg, 75hk bensinare. Uppförsbackarna oj oj.
Tur att man inte har bråttom

Åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kanske lite Off Topic eftersom frågan gällde "hur" göra viktökning för att kunna färdas tryggt från både böter och andra "överbelastnings"-risker.

Vi löste problemet genom att banta ner oss istället, struntade i cykelställ med cyklar, slängde ut mellanskåpet som aldrig användes plus en hel del annat TOTALT onödigt. Det tog oss några år att förstå vad som är viktigt för oss utan att behöva överskrida vår bekvämlighets-zon med 3,5 ton och 6 meter.

PS. Cyklar och småbilar går att hyra, även taxi finns om man behöver och är stationerad på ett ställe. I övrigt kommer vi precis överallt dit vi vill utan att behöva tänka på varken "det ena eller det andra"... DS.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det stämmer! I Trafikförordningen(kommer inte ihåg §-nummer och har inte lagboken med mig ) står det bara om överskridande av lastvikt. Om det dock skulle röra sig om en så stor obalans mellan fram- och bakaxel att trafiksäkerheten äventyras kan en annan paragraf användas, vårdslöshet i trafik exempelvis.
Vårdslöshet i trafik tillämpas oftast i en kombination av flera andra trafikbrott. Det blir ett alternativ brott.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Detta gäller så länge överskridandet av maxlast inte är större än 50 % (då kostar det 4.000 kronor). Vid övervikt på 51 % eller mer skickas ärendet till åklagare och då finns, vilket har påpekats flera gånger tidigare på detta forum, risken att körkortet blir indraget.

(För övrigt har husbilens totalvikt inte något med straffsatsen att göra, utan det är enbart med hur många procent man överskridit max lastvikt som har betydelse.)

Pålle
Pratade med farbror blå i ett annat ärende och frågade om ovanstående.
Vid 51% och däröver skickas ärendet till åklagare för beslut och har man tur får man behålla kortet (händer tydligen då och då).
Vid 100% överlast och däröver tas körkortet på plats.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har med årsmodellen att göra. Går nog inte på nyare. Mannen på Mercedes sa att är det en 03 kan jag hjälpa dig. Opus i Hudiksvall hade inga synpunkter.
Har du någon kontakt på Mercedes att förmedla?
Har en ”gammal” bil samt har sammanlagd axelvikt på 3850kg.
Så det borde gå för mig med...
 
Toppen