• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja, det här är inget jag klarar av i 1:a hand.
Vi ska beställa en ny husbil med en vikt som enligt fabrikens uppgifter väger 2 900 kg (inkl. förare m.m.). Nu vill jag gärna ha lite komfort, el-försörjning/lagring, kanske en TV och annat smått & gott. Frågan är VILKA bekvämligheter jag ska satsa på från fabriken så att även frugan får plats, våra kläder, mat, vår dator och lite till av det vardagliga? Vi kommer att kampa 7 dgr/vecka långt utanför turist-bekvämligheter.

Hittade en hemsida som beskriver problemet: Viktigt veta verkliga vikten på husbilen och blev fundersam!
En sak är säker, den bilmodell vi vill ha har 600 kg lastvikt vilket låter mycket. När jag väl har valt lite större motor, automat, solceller, webasto motorvärmare, 90l kompressor-kylskåp, x-tra bodels-batteri & TV (absoluta nödvändigheter inkl. frugan med tillbehör), då får vi knappt plats med mat, kläder, grill, cyklar, etc...? Vad är då poängen med en husbil upp till 3500 kg totalvikt?

Jag har läst det mesta i forumet och ser att problemet är påtaglig. Inte sjutton vill man vara olaglig och betala massa böter, så min fråga är: hur ska jag tänka, vad ska jag välja för utrustning? (bryr mig inte om 37 kg markis & utseendet på bilen alls). Lastvikt på 600 kg, hur stämmer det med "verklig" lastvikt (jag väger > 75 kg vilket också ska vara med i beräkningen!).

Kanske satsa på en dragkrok & ett släp? Vad kan du råda mig? En prio-lista kanske?
Tack på förhand : )
/s@lle
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Att du är klart medveten och realistisk om denna problematik utgör den bästa grunden för att du får ihop det hela.

Tro inte på andras fagra löften och uppgifter - kolla själv! Visst är det bra och billigt att få till en husbil med den utrustning och lastkapacitet du behöver under gränsen 3.500 kg, men det går inte utan att kolla allting. Ämnet är superkänsligt och många vill inte konfronteras med fakta utan drar bara på tills . . . . .

Dragkrok och släpkärra kan vara praktiskt och tillåter dig ta med allt och litet till, och är nog en underskattad möjlighet.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Ta med i beräkningen att husbilens vikt får avvika med plus-minus 5%, vilket innebär att 2900 kg på papperet även kan bli 145 kg mera.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Jag tror att få är medvetna om detta innan de är "drabbade", jag har jobbat som (motor)mekaniker i nästan hela mitt liv och reparerat bland annat husvagnar/husbilar men var helt omedveten om viktproblemen hos husvagnar/husbilar.
Vår husbil är obrukbar om man ska vara laglig vilket blev en liten chock för mig, hur kan man bygga och sälja ett fordon som ej kan brukas??
Varför ha en massa lasturrymmen när den är överlastad bara man har full tank?
Varför ha en massa säten när ingen får åka?
Märkligt som bara den........

Nästa husbil ska ha minst 1000kg lastvikt på pappret och det är en av de absolut viktigaste data som jag ser det när man tittar på husbilar.
Att köpa en lätt-husbil är alltså inget jag gör mer, fungerar om den är en liten 2-bäddars enligt mig men inte om den är lika stor som våran gammel-bil och har den utrustning jag vill ha.
Nästa husbil väger alltså 5-7 ton och jag tar gärna C1E kort om det krävs i framtiden.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
FEL AV MIG: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Ta med i beräkningen att husbilens vikt får avvika med plus-minus 5%, vilket innebär att 2900 kg på papperet även kan bli 145 kg mera.
Hej!
Det är jag som har helt fel nedan och inte svensei
Enligt ett EU-direktiv får Tjänstevikt för husbilar (och husvagnar) vid en kontroll ha en avvikelse på ± 5 %, varför Tillåten lastvikt ökar eller minskar med motsvarande kilogram. Vanligtvis utan att köparen blir upplyst om det.

Helt fel, det finns inget sådant stöd i lagen!!

Utan att gå in på detaljer så har husbilsbranschen försökt att likställa med det man kallar i brukbart skick som får avvika + -5 % med tjänstevikt, men det har inget stöd i lagen.

Efter att jag ha stött och blött frågan om vikter både i detta och andra forum, så finns ett råd om bilen inte finns i lager.

Be att få en offert med specifikation på bilens vikt och alla tänkbara tillbehör vid leveranstillfället samt toleranser så att du kan avgöra vad du skall välja. Kontrollera innan du skriver på och betalar.

Om bilen däremot finns i lager och kanske hos flera återförsäljare så är rådet att väga olika exemplar för att hitta den lättaste. Det kan med en uppgiven vikt på 2900 kg och en avvikelse på +- 5% röra sig om 300 kg mellan två exemplar om man skall tro vad husbilsbranschen själv anger.

//Conny
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Tack alla för tips & svar, Husbilsklubbens styrka är dess medlemmar!
Nu har jag bestämt mig för att gå till botten med saken, "sanningen" ska fram så gott det går... Jag gör en excel ark och fyller i allt som jag känner till (fabriksuppgifter + vad vi brukar ha med oss på resor om jag så ska väga varje pryl). Det fina med excel är att den summerar raderna och man kan ändra sig när helst det passar en. Återkommer med resultatet inklusive +/- 5%.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Hej Lars!
Det är helt enkelt för att vi är oftast i Norge och strosar uppe på fjällen där vägar är att jämställa med "kostigar", branta och smala. Ser du en tunnel så går det oftast en liten väg vid sidan om, det är sådana vi tar. Dessutom så tillkommer färjekostnader som man kan begränsa med bilens längd. Vi är 2 och behöver inte så stort, men har rätt mycket med oss ändå.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

For dere vil jeg anbefale å se på "plåtis" da får dere smalere bil som er lovlig på gamleveien over Røldal og Haikeli-fjell. Det finnes endel å velge på i dag i denne klassen!

Eneste en garantert ofrer i en slik er golvplass :D
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Hej, jag och familjen åker en Bürstner Argos, 5 ton och lastvikt mellan 6-700 kg, beroende på hur den är invägd.

Vill bara säga att detta är minimum när det gäller lastvikten för en familj. Har sällan övervikt om inte alla tankar o tuber är fulla men skulle gärna haft 500 kg till då behövde man inte tänka alls.

Ett bra sätt att tjäna vikt är en bränslecell den väger lite och man behöver inte då ha en gigantisk batteribank utan bara en "normal" på 200 Amp. Det bästa med den är att den kan jobba dygnet runt nästan helt ljudlöst och utan tillsyn. Vi förbrukar ca 10 L metanol om året (400kr).

Ett bra tips är att skaffa utrustning efter hand som behoven uppstår, lätt att köpa fel i början innan man provat. Skall du fricampa mycket året runt köp bil med Alde värme, drar lite ström och lätt att kompletera om det blir kalt på ett ställe i bilen.

Lycka till Torbjörn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Nei og med klargjøringen fra salle-1 om hva som var viktig ble det enkelt å gi råd - selv om jeg kjører et monster så ble plåtis eneste riktige slik jeg ser det. Men det er ikke mye enklere å velge mellom de mange som tilbys, det er enndel bregagnade på markedet.

Når det gjelder nye så finnes det omlag 100 modeller på det europeiske markedet, så en må se mest på hva som er viktigst innen planløsning og plass. Endel modeller har flyttet dusch inn i mdtgangen, men klarer da å få til enkelsenger bak.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
FEL AV MIG: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Hej!
Det är jag som har helt fel nedan och inte svensei
Enligt ett EU-direktiv får Tjänstevikt för husbilar (och husvagnar) vid en kontroll ha en avvikelse på ± 5 %, varför Tillåten lastvikt ökar eller minskar med motsvarande kilogram. Vanligtvis utan att köparen blir upplyst om det.

Helt fel, det finns inget sådant stöd i lagen!!

Utan att gå in på detaljer så har husbilsbranschen försökt att likställa med det man kallar i brukbart skick som får avvika + -5 % med tjänstevikt, men det har inget stöd i lagen.

Efter att jag ha stött och blött frågan om vikter både i detta och andra forum, så finns ett råd om bilen inte finns i lager.

Be att få en offert med specifikation på bilens vikt och alla tänkbara tillbehör vid leveranstillfället samt toleranser så att du kan avgöra vad du skall välja. Kontrollera innan du skriver på och betalar.

Om bilen däremot finns i lager och kanske hos flera återförsäljare så är rådet att väga olika exemplar för att hitta den lättaste. Det kan med en uppgiven vikt på 2900 kg och en avvikelse på +- 5% röra sig om 300 kg mellan två exemplar om man skall tro vad husbilsbranschen själv anger.

//Conny[/quote]
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Hej Salle 1

Jag äger en husbil som är reg. som 3500 kg.
Vi har inte stor motor som väger mer, vi har inte maxi chassi som väger mer.
Vi har ungefär den utrustning du tänker skaffa, utom batteribanken den har vi istället kompletterat med solpanel som är lättare än ytterligare batterier. Vi har dragkrok som väger ca 40 kg, den har jag inte behövt använda ännu.

Förarens 75 kilo ingår i tjänstevikten, men väger man som jag mera får man åka som delvis lastvikt :( .
Vi tankar vatten i bilen till max halv tank, för oss räcker det, det är enkelt att fylla på med vattenkanna ofta.
Vi tankar aldrig mera än upp till 50-60 liter diesel, vill absolut inte köra så långa etapper ens.
Eftersom tjänstevikten räknas med dessa vätskor fyllda har vi skaffat oss ca 100 kg större lastvikt på detta enkla sett, (ni som behöver ha fyllda tankar fortsätt gärna med det ;)).

Jag har vägt min bil 4-5 ggr i det skick vi åker i den, 2 vuxna och mellanstor hund. Vi har aldrig vägt mera än 3500 kg.

/Leif
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Vad är då poängen med en husbil upp till 3500 kg totalvikt?

Det finns HBar under 3500 Kg på marknaden som tål att lastas bra mycket,men ska man ha absolut allt vad är av tilbehör,får man problem även med tyngre bilar.:oops:

Vi har en Budget-bil,en -08 Sunlight/Carado/Solifer/Orangemobil/Glückmobil m.fl.,den heter så mycket den här bilen där bara emblämen skiljer,Den har en lastvikt på 835 Kg,ock byggs på Ford-chassis.(Ford-chassin är lättare tydligen)Den är enkel,men mycket bra.:)

Med fulla vatten ock dieseltankar,markis,TV,sykklar,förtelt,møbler,mat ock kläder m.m,har vi aldrig vägt mer än 3350 Kg.Ock....den är så god att ratta den här bilen,har mycket bra kvalitè ock låg bränsleförbrukning ock även kamkedja,så ångrat på att man köpte den här med alla sina "fördelar" har man inte gjort.Inte en krona i reparationer så här långt.

Det är självfallet et val man själv gör när man väl bestämmer sej för vicken HB man ska ha! Alternativen finns !


Ottar
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Imponerande med 835 kg lastvikt! Det "lilla" jag har läst i plåtbilsklassen som vi ska ha, ligger på ca 350 - 600 kg i lastvikt. Man får verkligen tänka sig för vad man beställer för tillbehör, billigt är det inte heller och ännu dyrare kan det bli.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vikter! Vad kan jag beställa från fabriken?

Vår Carthago integrerad C38 är registrerad för 3,5 t, 2011, 638 lång. Utan nedsänkbar säng (-50 kg), men med största motor och automat & Sirocco extra värmare.

Vi har varit borta 7 månader i syd-Spanien och kom hem i förrgår. Vägde bilen vid Helsingborg. 3500 kg exakt. Med 40 liter vatten och tomt gråvatten, 40 l bränsle och c:a 1,3 flaskor gas kvar. Anita och freddie-hund + allt vi behöver samt 15 l olivolja och 15 l vin och lite annat som man inte får tag här hemma för kanske 10 kg. Full kyl o frys.

Lastmöjlighet är 410 kg, räcker gott och väl. Frågan är nog vad man anser sig att behöva. Vi överlever utan markis, cyklar och grill. Har liten ABU-rök med oss. Minimalt med verktyg. Men dator, printer, iPad osv.

Skall aldrig falla mig in att skaffa en tyngre bil för två personer. Plats och bekvämlighet samt skön innemiljö med värme osv finns. Kan åka överallt, parkera överallt, behöver ej följa de oändliga lastbilsköerna i Tyskland.

Hälsning jyrki
 
Toppen