• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vikt

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025
Hej på er alla.Bra att veta
Vägde bilen med full tank diesel och den utrustning som bilen alltid är lastad med inklusive förare.Vattentankarna tomma 2 gasoltuber.
kylen tom ingen med åkare bilen vägde 3910kg men + man då på frun vatten 120 liter mat och extra dryck så blir det snart kg som man inte tänker på.
Så jag kan lasta cirkus 150kg till bra att veta så man inte kör med överlast.:music-icon:Totalvikten är 4250kg
Har en kompis som har en bil med 3500kg totalvikt även han vägde bilen i dag med de prylar han normalt har med sig.Utan vatten halv tank med diesel.
Utan frun och mat vägde bilen 3490kg. 10kg var marginalen till överlast.
Jag tror många känner igen sig här. Vad gör man då?
Hon kanske får ta personbilen och köra efter och så kan man ju alltid lasta lite till.
men det drabbar ju miljön så hur man än vänder sig har man ändan bak.
2179 Drutten:wideeyed::wideeyed:

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: vikt

Hej, Ja detta är sanningen i vikternas HB värld.
Som sagts tidigare i andra forum, Här behövs en tydlig varu/vikt deklaration till nya HB köpare. Annars får inte Hunden/Katten/Hustrun(HaHa) följa med eller i värsta fall stiga av. Ett annat sätt kan vara att man kräver ett viktintyg(d.v.s verkligt utförd viktning) innan man godkänner köpet.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Samma problem om man kör på mc-semester. Frugan får stanna hemma och endast
några kalsonger och tandborste med om man skall köra lagligt.

Mvh/ Jan I:wub:

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Problemet känns igen. Vi har löst det genom att sätta ett drag på bilen och kopplat på ett litet släp. På så vis så kan vi ta med både moppe, camping-utrustning, extra gasol och allt annat bra att ha. Visst, surt att dra på ett släp, men vad gör man. Man vänjer sig ganska snabbt. I övrigt så är släpet smalare än bilen så jag ser det inte så ofta.

Bilagor

• P1020377.JPG
    P1020377.JPG
    3 MB · Visningar: 12

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Problemet känns igen. Vi har löst det genom att sätta ett drag på bilen och kopplat på ett litet släp. På så vis så kan vi ta med både moppe, camping-utrustning, extra gasol och allt annat bra att ha. Visst, surt att dra på ett släp, men vad gör man. Man vänjer sig ganska snabbt. I övrigt så är släpet smalare än bilen så jag ser det inte så ofta.

Ja det var det jag menade istället för att ta risken att åka dit för överlast har du löst problemet föredömligt.
Kul att man får med sig (ruffhäxan)= frun och övriga bohaget.
Skulle ju vara tråkigt att åka ensam eller hur?
2179
Drutten:music-icon::yes:

Senast ändrad:
F

F.d. 2673

Guest

Ett annat sätt kan vara att man kräver ett viktintyg(d.v.s verkligt utförd viktning) innan man godkänner köpet.

Precis detta krävde jag innan vi hämtade ut bilen. Jag ville veta vad en Adria 670 sl med extrautrustning i form av en Dometic B220 på taket och markis vägde. Med tomma vattentankar, 20 liter diesel samt en P11 vägde bilen 2970kg. Så med full tank blir det +70kg, +110 liter färskvatten, 20(?) kg för en P11 till samt tanten, täcken, mat och några prylar. Detta borde alltså väga in kring 3400 kg. Inkl 115kg förare (dvs 40kg till utöver myran på 75 kilo de räknar med) 50 kg mat och 100 kg prylar i form av kläder, dator och allmänt skrot man tar med sig.

För, visst är det så att en 3,5 tons bil som väger säg 3,1 ton körklar så har man en lastvikt på 400 kg?

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Precis detta krävde jag innan vi hämtade ut bilen. Jag ville veta vad en Adria 670 sl med extrautrustning i form av en Dometic B220 på taket och markis vägde. Med tomma vattentankar, 20 liter diesel samt en P11 vägde bilen 2970kg. Så med full tank blir det +70kg, +110 liter färskvatten, 20(?) kg för en P11 till samt tanten, täcken, mat och några prylar. Detta borde alltså väga in kring 3400 kg. Inkl 115kg förare (dvs 40kg till utöver myran på 75 kilo de räknar med) 50 kg mat och 100 kg prylar i form av kläder, dator och allmänt skrot man tar med sig.

För, visst är det så att en 3,5 tons bil som väger säg 3,1 ton körklar så har man en lastvikt på 400 kg?
Hej igen.
vad hjälper ett intyg från en firma?
Det som gäller är vad bilen väger om ni blivit stoppade och vägda.
Jag tror ändå att du har överlast.
Ett gott råd gör som jag väg bilen när du plockat in allt du vill ha med så vet ni med säkerhet om ni är på rätt sida
Tro får vi göra kyrkan här får vi veta det blir nog billigare.
:music-icon:mvh Drutten:wideeyed:

Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hej igen.
vad hjälper ett intyg från en firma?
Det som gäller är vad bilen väger om ni blivit stoppade och vägda.
Jag tror ändå att du har överlast.
Ett gott råd gör som jag väg bilen när du plockat in allt du vill ha med så vet ni med säkerhet om ni är på rätt sida
Tro får vi göra kyrkan här får vi veta det blir nog billigare.
:music-icon:mvh Drutten:wideeyed:
På tal om att väga husbilen Vi propvvägde bilen med halvtank vatten o full med bränsle. Jag o hustru o liten hund i bilen. Vikt 3420 krg. (totvikt 3500 kg) På hemvägen efter 15 mils körning vägde vi igen av en tillfällighet på samma våg ( Vägverkets) 3580 kg vägde vi då!! Vi borde vägt ca ca 20 kg mindre än första vägning.
Man funderar på varför man ska väga då om vågarna ej är riktiga. Jag vet att de väger med 20 kg intervaller men i detta fallet var det 180 kg intervaller.
Vi bör naturligtvis väga upp bilen men med 15 tums hjul så är det inte så självklart. Kan någon ge ett tipps om ett bra sätt så är jag idel öra.
Bengt

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, Det gäller att förstå hur vågarna fungerar.
Det liggar oftast 4 last celler , en i nära anslutning till varje hörn.
Visserligen är det en dator som kalkylerar fram värden, men det är viktigt hur man står i förhållande till Lastcellerna om man har tänkt sig jämföra resultat. Alla dylika lastceller har ett +\- i nogrannhet. Skulle tro att det handlar om 100Kilo i dessa. Normalt vägs ju tunga fordon i dessa o då är inte 100 kilo särkillt viktigt. Inte heller tror jag Polis i nått land bryr sig om några 100 kilo hit o dit utan mer koncentrerar sig på mer flagranta överträdelser. Som sagts tidigare tycker jag fortsatt att husbilssäljarna skall deklarera öppet vad som händer när vi i vår köpyra lägger till sakar.

G

Göran & Carola

Guest

Dessa nackdelar med att väga upp husbilen till över 3500 kg, enligt Lars-Erik Paulsson på Husbil & Husvagn, gör nog att jag avstår.
Rensar hellre bort lite onödig tillbehörsvikt i bilen.

"Vilka regler som gäller för husbilar över 3,5 ton skiljer mellan olika länder, och detta har vi redogjort för tidigare här i H&H.

Några kan dock nämnas en gång till:

1) I de flesta länder får du inte köra fortare än 80 km/h, ens på motorväg. (I Tyskland får du dock köra 100 km/h på motorväg, men du måste lyda eventuella skyltar om omkörningsförbud för lastbilar.)

2) I de flesta länder blir motorvägsavgiften betydligt högre. I t.ex. Österrike måste du skaffa en transponder ("Go-Box") och betala per kilometer.

3) Hos vissa försäkringsbolag får du betala en högre försäkringspremie om totalvikten överstiger 3,5 ton."

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Nyvägd 10-07-11.

På E4´an 6km söder om Huddiksvall.
Vikt enligt vågen 3340 kg.
Två "tunga" personer i bilen och allt med av det som vi behöver.
Halv tank vatten och drivmedel, (har aldrig förstått hur någon kan behöva 90l eller mera drivmedel) mat, kläder, reservhjul, dragkrok mm.

Vi har alla möjliga elartiklar hemma, dom tar vi inte med i husbilen. Elverk, solfångare har vi inte heller.
Allt går att ta med sig i bilen och det höjer dess vikt, men behöver vi allt som vi har hemma? eller den komforten?
Vi åker husbil för att ladda våra egna "batterier" tills vi kommer hem. För oss räcker 3500 kg. Givetvis är behoven olika men jag tror att många luras/lockas med i prylhysterin rätt lätt.

/Leif

Toppen