• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikt på stålfälg alt. aluminiumfälg

• Startad av Startad av F.d. 50036
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 50036

Guest
Någon som vet vad man kan tjäna i vikt på att byta en 16" stålfälg till en 16" aluminniumfälg? För det blir väl lättare?

Finns det några mer fördelar än vikt och det rent estetiska?

Hälsningar Torbjörn :confused:

Sv: Vikt på stålfälg alt. aluminiumfälg

Möjligen skulle det vara att aluminiumfälgarna är svarvade och mera raka och välbalanserade.Har du problem med lastvikten eftersom du undrar?
6 aluminiumfälgar kostar ju en förmögenhet.
//Lars

När jag bytte från stål till aluminium så blev det ingen skillnad i vikt. Men det var olika däck på som kanske väger olika och jämnade ut skillnaden. Den kan inte vara stor i alla fall.

Tack för svar!

Jag undrade mest av nyfikenhet, hade för mig att jag hört att det fanns en massa kilo att spara.

Lars - jag åker ju Argos så lastvikten är inget problem! Men däremot är jag nog själv ett problem lastar helst bara in i husbilen, sällan jag lastar ur?!?

Rulla lungt på vägarna mvh Torbjörn :mh2:

Torbjörn
Jag bara skojade om lastvikten.Klart jag vet att du inte har problem.:DMen du är precis som jag.Det finns massor av braha saker att ta med sig.:p:
//Lars

Viktskillnaden är ungefär 0,5 kg till plåtfälgens fördel. Lite beroende på typ av alu-fälg.
De flesta alu-fälgar är inte svarvade, utan gjutna. De kan dessutom vara betydligt svårare att balansera än plåt.
En alu-fälg är bättre att köra med ett punkterat däck. Den är i regel starkare så länge det inte är slag från sidan. Bl a därför man använder denna typen av fälg i rally.
Sen är de ju så mycket snyggare, så klart. ;)

Tillbaka
Toppen