• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikinglarm - Reklamation

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
En månad efter installationen av mitt Vikinglarm så är det dags för av-installation...

Jag köpte larmet för att det känns tryggt med ett larm i bilen, då jag numera bor i bilen. Jag har kompletterat med magnet brytare i dörrar och luckor, vilket har fungerat bra som skalskydd.

Problem:
Efter ett tag så började larmet skicka signaler vid stängning och öppning som gjorde mina C-lås förvirrade. Därav så låste det upp när man larmade på och låste när man larmade av. Man fick tålmodigt vänta på att få dem i fas igen, så att man kunde öppna dörrarna när det väl var av-larmat.

Efter ca två veckor gick fjärrkontrollen sönder, knapparna slutade att fungera och det var således omöjligt att nyttja larmet. Som tur är kommer larmet med två st fjärrkontroller med display. Oturligt nog så var den ena kontrollen trasig redan vid leverans... Därav är jag nu utan larm...

Vikinglarm kontaktade jag ju naturligtvis när jag upptäckte att den ena kontrollen var trasig, De lovade att återkomma då de ej hade en liknande i lager. Nu på morgonen ringde de från Vikinglarm och meddelade att jag får betala frakten eftersom jag ej löst ut den de skickat till mig. Jag upplyste personen som ringde att jag ej blivit kontaktad som de sade att de skulle göra när de hade nya i lager, samt att jag inte bor i Sverige längre. Jag upplyste personen om att de dock inte behöver anstränga sig, då jag kommer att returnera larmet till dem.

Lärdomen av detta är att billiga prylar är just det de är, billiga prylar! Kvaliten är också därefter, småstrul och en "plastig" känsla av fjärrkontroller.Jag kommer således att återgå till tidigare testade och av försäkringsbolagen godkända larm som "Defa", "Car Guard" eller liknande.

/Freddy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vikinglarm - Reklamation

Det kanske blir samma sak med min ProSafe -larm Från JR Larmcenter. Inte var den billig heller!

Den har fungerat som max 2 veckor under 1 år och två månader. Felen beroende på allt möjligt enligt de i Lindome. Dåliga magnetkontakter, osv.

Jag vet att 90% av alla fel jag haft hittils har berott på dålig installation, kablarna skavts av mot metall, eller att magnetkontakterna istallerade för långt ifrån varandara. Men det har också varit fel på magnetkontakterna, de har man bytt flera gånger.

Nu står bilen där ute igen, omöjlig att larma pga att den indikerar larm direkt och börjar tuta.

Fjärrkontrollen är undermålig, pga utstickande kontaktknappar händer det för ofta att larmet går på eller larmas av ovetandes....

Det hände en gång när vi hade bilen på förvaring på¨Solvalla Camping att larmet gick 6 gånger mellan klockan 23 och 02 på natten utan anledning. Campingfolket och personalen var inte glada. Som tur kunde jag stänga av den via internet, när personalen till slut fick tag på oss. Vi bor 2 mil därifrån.

Så priset är inte alltid garanti på ett bra larm eller installation.

hälsning
jyrki
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Vikinglarm - Reklamation

Tråkigt att höra att ni haft sådana problem med Prosafe larmet. Själva fick vi vårt monterat av JR Larmcenter, för ca. 2 år sedan, och har inte haft ett enda fellarm trots flitigt användande.
Håller med om problemet med de gamla larmdosorna, men inför årets Europa-resa bytte vi till de nya, och med dem har vi inte haft några ofrivilliga till- eller från-slag av larmet.

/Göran
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm - Reklamation

Det viktigste er at man kjøper systemer som faktisk er konstruert og laget dedikert for formålet. En dedikert bolig alarm er sannsynlig best i en bolig. En dedikert båt alarm er sannsynlig vis best i en båt og en husbil alarm vil være best konstruert for en husbil`s bruksområde.


Jeg er meget skeptisk når noen har "rimelige" systemer og kaller de akkurat det de vil (hus/båt/husbil/hytte/og gjerne fly larm, om det trengs...) ovenfor alle kundegruppene, med samme komponenter til alle......

;)
 
Toppen