• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Victron smart shunt

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.774
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Efter att jag har installerat nya lifepo4 batterier så räknar victron appen inte antal cycles....
Mina Daly bms räknar dem..

Har sökt med ljus och lyckta på nätet efter en lösning men tyvärr hittar jag inget som löste problemet... Så jag provar här och ser om någon har en ide om hur jag fixar detta..

Tack på förhand

Screenshot_20240828_100405_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 
En cykel är ju när ett fulladdat batteri laddas ur till minimum tillåten laddning och laddas upp igen. Där står det väldigt olika uppgifter från tillverkarna på max cykler.
I verkligheten används inte batterierna på det sättet och då är frågan om man matematiskt ska göra ett antal upp och urladdningar till en cykel.
Tesla har ju en avancerad sorts laddning urladdning algoritm där man i praktiken inte tillåter föraren att utnyttja batteriet till den teoretiska räckvidden. Den sortens batterier har en betydligt högre kapacitet / kilo men även ett betydligt mindre antal cykler som man försöker fixa med.
Om man laddar ur och in inom ett snävt spann så kommer man slita mycket mindre och få ut mer cykler i verkligheten.
Det blir så många och svåröverskådliga cykler att det egentligen är ganska ointressant att övervaka.
Det kan nog vara så illa att ett batteri av god kvalitet numera kan byggas in och glömmas bort.
Svårt att anamma utvecklingen efter att i många år har hanterat ett väldigt lågt antal cykler och förstörda batterier.
Självklart måste man ha ordning på utrustningen och inte försöka döda den med inverter och liknande apparater som drar ur betydligt mer än vad startmotorn gör.
Man får inte bli fartblind.
 
Hej Peter,

Jag tycker smartshunten överlag är klurig att ställa in, då värden är olika för varje batteri och man kan inte kopiera annans inställningar.

Har du efter batteribytet ändrat?
-Svansström
-Peukert exponent
-Laddningsverkningsgrad
-Urladdningsgolv

Jag har lagt ner försöken att få typ SoC att stämma med bms'et, jag upplever även att antal cykler är väldigt få enligt min smartshunt, jag tittar ytterst sällan i min smartshunt, då allt jag vill veta finns i bms'et, sån e jag.

Lyckades du nolla i Daly?
 
Efter att jag har installerat nya lifepo4 batterier så räknar victron appen inte antal cycles....
Mina Daly bms räknar dem..

Har sökt med ljus och lyckta på nätet efter en lösning men tyvärr hittar jag inget som löste problemet... Så jag provar här och ser om någon har en ide om hur jag fixar detta..

Tack på förhand

Visa bilaga 235656
I manualen står det att en cykel är när SOC går under 65% och går över 90%.
Sen kan det vara lite lurigt hur man ställer in nedre gränsen för SOC. Ställer man den på tex 20% kommer kommer SOC mätas mellan 20% och 100%. Tanken är då att batteriet inte ska laddas ur mer än 80% när SOC visar 0%. Frågan är då om laddningscyklerna följer samma skala som man själv har ställt in. Är det så tycker jag att det blir missvisande. Vad jag förstår är 65-och 90% fasta värden och går inte att ställa in.
Jag har ställt in nedre gränsen för SOC på 0% och aktiverat nedre gräns i larmhanteringen istället.
 
I manualen står det att en cykel är när SOC går under 65% och går över 90%.
Sen kan det vara lite lurigt hur man ställer in nedre gränsen för SOC. Ställer man den på tex 20% kommer kommer SOC mätas mellan 20% och 100%. Tanken är då att batteriet inte ska laddas ur mer än 80% när SOC visar 0%. Frågan är då om laddningscyklerna följer samma skala som man själv har ställt in. Är det så tycker jag att det blir missvisande. Vad jag förstår är 65-och 90% fasta värden och går inte att ställa in.
Jag har ställt in nedre gränsen för SOC på 0% och aktiverat nedre gräns i larmhanteringen istället.

Jag är sällan under 65% SoC, eller över 90%, troligen därför mina cykler är så få enligt Smartshunt
 
Efter att jag har installerat nya lifepo4 batterier så räknar victron appen inte antal cycles....
Mina Daly bms räknar dem..

Har sökt med ljus och lyckta på nätet efter en lösning men tyvärr hittar jag inget som löste problemet... Så jag provar här och ser om någon har en ide om hur jag fixar detta..

Tack på förhand

Visa bilaga 235656
Det står ju att du har (en) 1 laddningscykel.
 
Hej Peter,

Jag tycker smartshunten överlag är klurig att ställa in, då värden är olika för varje batteri och man kan inte kopiera annans inställningar.

Har du efter batteribytet ändrat?
-Svansström
-Peukert exponent
-Laddningsverkningsgrad
-Urladdningsgolv

Jag har lagt ner försöken att få typ SoC att stämma med bms'et, jag upplever även att antal cykler är väldigt få enligt min smartshunt, jag tittar ytterst sällan i min smartshunt, då allt jag vill veta finns i bms'et, sån e jag.

Lyckades du nolla i Daly?
Hej Peter...

Angående dina funderingar så ändrade jag bara ah då de nya var större.
Idag läste jag manualen och gjorde en synkronisering när de var 100% laddad..
Så nu får jag vänta och se om det blir fler cycles...
Att få dina bms arr visa samma får du nog glömma mina gjorde det aldrig...
Men nu har jag två lika batterier och har monterat med exakt lika långa kablar... Och hoppas iallafall att båda batterier håller samma status...

Angående nolla Daly bms så ser det mörkt ut... Ibland kommer lusten att se om jag kan hitta ett svar pä nätet och då letar jag i timmar.... Men som sagt fortfarande inte hittat någon lösning på detta.... Annars fungera båda jätte bra...
 
Det står ju under "CHARGE" och sedan "total load cykles" 1 och att det var 17 timmar och 50 minuter sedan sista fulla laddning.
 
Om du jämför med BMS 123 vad säger den?
Mitt bms123 ver.2.x räknar inte cykler, inget som jag saknar, däremot är SoC värdet dock alltid lägre på min smartshunt, har inte kommit på varför, men kan vara att bms123 inte registrerar ström <0,1A, eller något annat, kanske någon inställning i smartshunt(?).
 
Mitt bms123 ver.2.x räknar inte cykler, inget som jag saknar, däremot är SoC värdet dock alltid lägre på min smartshunt, har inte kommit på varför, men kan vara att bms123 inte registrerar ström <0,1A, eller något annat, kanske någon inställning i smartshunt(?).
Ok, mitt registrerar strömmar typ 2W så som jag har det uppsatt, och räknar även cykler, just nu är jag uppe i 38st. Har du uppgraderat till den nyaste mjukvaran, eller går det inte i din version?
 
Ok, mitt registrerar strömmar typ 2W så som jag har det uppsatt, och räknar även cykler, just nu är jag uppe i 38st. Har du uppgraderat till den nyaste mjukvaran, eller går det inte i din version?
Tyvärr går det inte att uppdatera.

Tillbaka till ämnet,
Angående hur smartshunt räknar cykler, så misstänker jag att det gäller blybatteri, där kan det vara intressant då antalet cykler innan blybatteriet är slut ligger mellan ca.150-800st, beroende på typ/kvalitet av blybatteri.

På ett LFP behöver man upp i tusentals cykler innan batteriet degraderas till 80% av ursprungliga kapaciteten, där brukar de klassas som förbrukade, men de funkar såklart fortsatt bra i ett campingfordon.
 
Kolla här kanske kan hjälpa dig
 
Tillbaka
Toppen