• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron Multiplus 1200/12/50

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Har problem med min multiplus, den ansluter inte till AC, Har matning fran elplats, men den vill inte ansluta, ej heller ladda da den endast startar i inverter lage. Aven om jag forsoker tvinga den till laddning. Vart inne i VE config och justerat och aterstallt, men ingen skillnad. Gissar att det ar den interna switchen som slutat att switcha.. Har felanmalt till Victron (5ars garanti). Men kanske nagon har haft liknande problem? Hittar inget vettigt pa Victrons sidor, ej heller nagot som beskriver problemet pa natet. Se bils sa ser ni att inkommande har spanning och frekvens, men den vill inte koppla over (switching to grid). Har uppdaterat med senaste programvaran, men ingen skillnad.

tack pa forhand
 

Bilagor

  • Screenshot 2022-11-12 153332.jpg
    Screenshot 2022-11-12 153332.jpg
    50,8 KB · Visningar: 38

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Nu pa morgonen bestamde jag mig for att oppna mackaparen...
Matte internt, allt verkar som det ska, noterar dock att det "rasslar" i en av anslutningarna till den.
Oppnar den och ser att jordkabel med skruv ar losa och ur position. Da jag kort med elverk sa ar den kabeln ojordad fran 120/240 trafon (land stromen gar samma vag) (leverans sidan ar jordad med jordfelsbrytare). Elverket ar amerikanskt 120v. Misstanker att jordkabeln vart i minimal kontakt pa ingaende sida, varpa Multiplusen kant det som kortis och inte velat ansluta. Monterade tillbaka allt och nu fungerar den igen.. Troligen vibrerat loss i anslutningen.

Provkor just nu med Landstrom o laddar 50A.
 
Toppen