• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron DC/DC laddare 30A

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Victron dc-dc laddare smart 30 ah inkopplad före ebl NE237
Ducato 3.0 2014 tror inte jag har smart generator
Lithiumbatterier * 2
Solcellladdare Victron smart solar 20ah inkopplad via ebl.
Är det någon som har tips på vid vilken spänning det skall vara inställt på för att den skall börja ladda med motorn igång och
när den skall stanna när motorn stängs av.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Victron dc-dc laddare smart 30 ah inkopplad före ebl NE237
Ducato 3.0 2014 tror inte jag har smart generator
Lithiumbatterier * 2
Solcellladdare Victron smart solar 20ah inkopplad via ebl.
Är det någon som har tips på vid vilken spänning det skall vara inställt på för att den skall börja ladda med motorn igång och
när den skall stanna när motorn stängs av.

Det er de færreste EBl som har indstilling for ladning af LiFePo4

Du skal atså ikke koble din Victron til EBL men direkte til batterierne

Jeg vedlægger et diagram over min kobling

Din Fiat 2014 har ikke en generator der har problemer med at lade batteriet, men din EBL har, så du burde overveje en ny 230 V lader og en booster der lader fra generator direkte til batterierne

Jeg har ikke hel styr på hvilke spændinger der skal være på batterierne.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 101

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Victron dc-dc laddare smart 30 ah inkopplad före ebl NE237
Ducato 3.0 2014 tror inte jag har smart generator
Lithiumbatterier * 2
Solcellladdare Victron smart solar 20ah inkopplad via ebl.
Är det någon som har tips på vid vilken spänning det skall vara inställt på för att den skall börja ladda med motorn igång och
när den skall stanna när motorn stängs av.
Jag skulle ställa den på 13,8/13,1V
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag hade samma fundering när jag skruvade i min Victron DC/DC men det visade sig fungera utmärkt med defaultinställningarna.
Det går ju enkelt att se på appen när den kopplar av och på.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Den har fungerat vad jag sett från början på default inställning men vi var en kortis över dagen iväg och kollade appen
på vägen hem och då hade den inte startat och vi körde i över en timma. Funderar på om jag skall bryta strömmen på den för att starta om den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De flesta lfp-batterier klarar denna spänning i underhållsladdning (float), men det finns inget behov av underhållsladdning, eftersom lfp inte spiller/läcker ström som ett blybatteri gör.

Samt skall ett lfp lagras så görs det bäst på 50% soc, (halvladdat) för att inte tappa kapacitet.
Blybatterier skall däremot lagras på 100% soc för att inte tappa kapacitet, därav underhållsläget på blybatteriladdarna.

Man ska dock se upp med multistegsladdare som bl.a. har rekonditionerngsläge som kan skada ett LFP-batteri.

Det finns säkert någon teori hos Victron varför de har float i Lithiumläget, men jag känner inte till den.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Alle Victrons ladere kan på lithiumprofilen stilles til at slå fra (stoppe ladning) når batteriet har opnået den indstillede V (for eks. 14,4)
Da lithium tager meget hurtigt imod ladning lige til det er fuldt, så er det ikke nødvendigt at anvende "float". Jeg har derfor samme værdi 14,4 indstillet begge steder.
Jeg har også lavet en vinterprofil, som jeg anvender når husbilen stå stille om vinteren den er stillet så lifepo4 lades til 70%.
 
Toppen