• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vibrerade när kall

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Vibrerade när kall

Att man kan få alla dessa tippsen för en hundring är ju helt suveränt bra, för naturligtvis hade jag samma problem med vibrationer i ca 10 minuter.
Då jag startade om var vibrationerna borta, tilläggas att jag drog igång webaston ca 10 min före andra starten, när jag visste batterikapaciteten fanns efter vintern.

Trevlig påsk alla

ps man kan ju tom läsa helt gratis tills man bestämt sig att bli medlem

StigR

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024

Tanklocket är inte hela sanningen, jag fick kraftiga vibrationer på min 2,8 JTD-Power-05 när jag startade vid ca. 2 grader C. Efter några minuter fungerade motorn vibrationsfritt på tomgång, men vibrerade som tidigare på ökad varvtal. Försökte då med att ta bort tanklocket, men det hade ingen verkan. Några dagar senare vid temperatur 8 grader startade motorn helt normalt.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Hade jag inte läst denna tråd innan jag hämtade HB nu på morgonen så hade jag blivit orolig över alla vibrationer. Öppnade tanklocket men inget pysande ljud, har nu kört ca 20 min och alla vibrationer är borta. Nu ska jag kontrollera varför fläkten bara går på högsta läge, säkring eller motståndet (läst andra trådar), sedan börjar vårrengöringen. Många hurra för Husbilsklubben som sparar mig en massa oro, pengar, tid m.m.
//Lennart :music-icon:

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025

Startade bilen idag efter att den stått still sedan 1 okt. Eftersom jag läst en massa inlägg om vibrerande motorgång var det med en viss spänning jag vred på nyckeln. Innan dess hade jag på mångas inrådan öppnat tanklocket. När jag sedan vred på nyckeln gick den igång direkt men med samma kraftiga vibrationer som många vittnat om här tidigare. Vibrationerna avtog inte förrän efter c:a 20 min på tomgång. Utomhustempen var då någon plusgrad. Efter att ha rådfrågat många som har dieselfordon som varit stående under långa perioder vintertid är det ingen som varit med om något liknande. Om det beror på Fiatens motorkuddar så måste de vara av en mycket ovanlig sort.

F

F.d. 4755

Guest

Startade bilen idag efter att den stått still sedan 1 okt. Eftersom jag läst en massa inlägg om vibrerande motorgång var det med en viss spänning jag vred på nyckeln. Innan dess hade jag på mångas inrådan öppnat tanklocket. När jag sedan vred på nyckeln gick den igång direkt men med samma kraftiga vibrationer som många vittnat om här tidigare. Vibrationerna avtog inte förrän efter c:a 20 min på tomgång. Utomhustempen var då någon plusgrad. Efter att ha rådfrågat många som har dieselfordon som varit stående under långa perioder vintertid är det ingen som varit med om något liknande. Om det beror på Fiatens motorkuddar så måste de vara av en mycket ovanlig sort.

Slik har vår 2,8 JTD 2006 oppført seg ved første start hver vår.

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Hej.Jag hade samma problem för några år sen. Jag bytte bränslefilter och då försvann problemet på min hb. M.V.H. Göte27

F

F.d. 2577

Guest

Det här har diskuterats tidigare, hur dumt det än låter. Öppna tanklocket, det hjälper.
Leffe

Lars Brandström

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025

När jag startade min 3L -07:a servad med nytt bränslefilter i höstas efter vinteruppställningen i förra veckan vid c:a 10 grader började jag med att öppna tanklocket , men inte hjälpte det för det vibrerade likväl . Jag tro att det vid långa driftsuppbehåll blir någon liten luftkudde i insprutsystemet som stör funktionen .

Hälsningar Lars B

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025

Hjälpte tyvärr inte för mig men skakningarna avtog efter trotsande av tomgångsförbud i 20 min.

F

F.d. 17112

Guest

Motorkuddarna som sitter på min bil Fiat -05 är så pass hårda att vibrationer uppstår vid minusgrader.
Har min före detta Fiat -05 att jämföra med, som inte hade några vibrationer alls.

Det som man märkt skillnad när man kör är att har man mjuka kuddar så rörs sig växelspaken vid gas alt, motorbroms.

Har man hårda kuddar så rörs sig spaken inte alls :confused:

Toppen