• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer Renault dci120

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Hej alla!
Lägger in samma inlägg här, som jag har lagt i under Husbilsdoktorn. Varför? Jo för att jag tycker det verkar som man inte får lika stor respons där som Under Markisen. Här kommer det i alla fall.

Är det någon som har eller hört någon som har vibrationer på sin Renault dci. Bilen är av 2006 års modell.

Här kommer lite historik: Det började med att det smög sig på vibrationer i karossen när vi var på semester 2006, jag märkte det först när man pressade upp den för backar. Och på 3:an och 4:ans växel mellan 70-90 km/h. Men det blev värre och värre. När vi kom hem gick jag till Renaults verkstad på hisingen och fick en tid för kontroll.

Det byttes en bussning i utgående axel från växellådan. Problemet med vibrationerna försvann och allt var frid och fröjd, Körde ca: 300 mil och nu börjar det vibba igen, men nu i en lägre hastighet, tillbaka till verkstaden och reparatören blev lika förvånad som jag.

Ny tid och nu byttes även utgående axel. 2007 på hösten börjar det igen men nu bara på 2:ans växel och nu mellan 20-30 km/h.

Jag talade åter med verkstaden(tilläggas kan att det har aldrig varit något snack ang desa reparationer från Renault) och vi bestämde att jag skulle köra ett tag till och se om det blev värre, vilket det inte har blivit till dags datum. Men som sagt det finns en tendens till vibrationer fortfarande. Enligt Renault så kan det vara så även på lastbilarna när det är tung last på, och som han sa husbilar är ju alltid lastade!! Vet inte om dom tycker att det börjar bli dyrt för dom? Jag har påtalat att detta felet skall finnas noterat som inte åtgärdat ännu.

Garantin går ut i Maj och då skall ju den gälla tills dom har fått ordning på det. Men som sagt det verkar som(helt plötsligt) dom vill mena att det är normalt med små vibrationer!

Kanske blir detta en följetong vi får se. Men som sagt är det någon som råkat ut för något liknande så hör gärna av er!
mvh Stefan
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vibrationer Renault dci120

Hej, vi har en Adria med Renaultchassi - 06, med 3.0 litersmotorn och har definitivt inte märkt av några vibrationer.
Bilen har nu rullat 4000 mil.

Mvh
DS
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Vibrationer Renault dci120

hej

jag har haft 2 st Renault byggda husbilar, 7000 (-05) - 9000 mil (-06) , inga problem. inga vibrationer. Det verkar vara (min subjektiv bedömning) att Renault säger lätt att tungt lastade Renault transportbilar, framför allt husbilar kan få problem med chassien, fjädring etc. Jag var inne med min 05, vanlig service, och undrade då om bl.a. stöddämpare, hur länge jag kunde köra innan bl.a. stöddämpare byte, och fick då liknande svar, dvs. tungt lastade... Jag var dock nöjd med bemötandet generellt. Jag vill inte börja spekulera varför du har vibrationer, vill inte tro, att dom hör till en så pass ny nybil, så fortsätt dialog med service.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Vibrationer Renault dci120

Tavico!
Jodå jag tycker som du. Det verker enkelt att bara säga att det kan vara så. Med dagens teknologi skall det inte behöva vara någon obalans.
mvh Stefan
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Vibrationer Renault dci120

Hej, vi har en Adria med Renaultchassi - 06, med 3.0 litersmotorn och har definitivt inte märkt av några vibrationer.
Bilen har nu rullat 4000 mil.

Mvh
DS

:)Samma här mycke nöjd med våran Adriatik med 3,0 Svania 15 .
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Vibrationer Renault dci120

Hej låter som det var problem med någon innre drivaxelknut då brukar det
vibrera vid accelereration.
/sören
 
Toppen