• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vibration i backväxel

B

Burstner 1702

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Elegance I 810
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Motor
Hej
Har en Burstner Elegance I 810 som jag är mycket nöjd med.
då jag ska backa och lägger i backväxel så händer det att det vibrerar när jag släpper kopplingen.
detta händer bara när jag backar inte i någon växel framåt,vad kan det bero på?
mvh
inge
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ett fenomen som det var mycket skriverier och strul med när kombinationen med motor, växellåda och tunga bilarna kom. Det var mycket garantibråk m.m. (inte bara i Sverige) för att många ägare var vansinniga på sina "hoppande" och skakande bilar vid backning.
Det gjordes lite olika åtgärder men jag vet inte om någon blev fullständig succé.
Jag tror att de bytte ut dubbelmassesvänghjulet med sina inbyggda dämpande fjädrar och kopplingen på en del bilar.
Ev. också motor och växellådsupphängningen.
En del ville tvinga fram en bättre utväxling på backväxeln, jag vet inte om det blev något av det. (Ingående axeln i lådan har backdrevet fräst direkt i axeln så "bara" drevbyte funkar inte.)

Kanske någon som brottades med problemet kan ge mer info om var bråket slutade, eller om det bara "rann ut i sanden".

M.v.h. JANKRO.
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Som en gammal mekaniker på Peugeot i Malmö.Det är svänghjulet det är fel på ta det på motorförsäkringen om bilen inte har gått över 8000 mil men byt även koppling & lamell.Mvh Roland Lindskog.(tillrättavisande det är 8 år & högst 12000 mil självrisk 3000:- till 7000:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
biancoL skrev:
Som en gammal mekaniker på Peugeot i Malmö.Det är svänghjulet det är fel på ta det på motorförsäkringen om bilen inte har gått över 8000 mil men byt även koppling & lamell.Mvh Roland Lindskog.

Varför uppträder då inte fenomenet när man startar på ettan. Motorn och svänghjulet roterar ju alltid åt samma håll.
Jag har haft detta problem på två bilar och klagat hos fiatverkstäder.
De visade ett servicemeddelande som sa att vibrationer när man backar med motorvarv under 1200 rpm är normalt. Man skall tydligen slira på kopplingen.
Ett enkelt sätt att ta sig ur ett konstruktionsproblem.
Jag lutar åt att det är något med motorinfästningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja normalt så börjar det ju bråka i bilar när påfundet och dyra dubbelmassesvänghjulet börjar glappa och fladdra, men det brukar ju i alla fall klara sig ett tag innan det är dags.
Ducatomodellerna som skakade/skakar gjorde det ju redan från början och efter div. försök till åtgärd så blev det sällan eller aldrig bättre enligt alla arga skriverier.
Det verkade också vara lite hemlig med åtgärderna för det framgick inte vad jag vet, om det var kraftigare dämpfjädrar när man böt ut svänghjulet eller om det blev ett nytt av samma kvalité.
Troligen skulle en omväxling av backen hjälpa men som sagt ovan, om man stoppar in huvudet i en sexväxlad fiatlåda så ser man att omväxling på backen låter sig inte göras utan större ombyggnader.

Vad jag har sett så går inte drevet på ingående axel att byta för det är fräst direkt i axelns material.
Om man då sätter dit ett större drev på utgående axel så hamnar mellandrevet mellan de två axlarna som får utgående axel att gå baklänges inte i mitten mellan in och utgående axel längre så det funkar inte att få dit ett mindre drev där.
Mmmm. rörigt värre :oops:, lite svårt att förklara utan bilder men ombyggnad verkar mer än svårt.

Men Roland kanske har någon inside info om kopplingen :) som inte kom fram när bråket var som störst, och Fiat slingrade sig undan ?

M.v.h. JANKRO.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Smäller motorn till när du startar den kan det vara så att
det bakre motorfästet är för dåligt. har varit ett antal fästen som det är fel på
har själv bytt mitt och numera går bilen hur mjukt som helst på backen
utan något som helst skakande etc.
/Bengt
 
Toppen