• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi husbilister bidrar i hög grad till camping förbuden!

F

F.d. 73249

Guest
Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter. Man kan enkelt säga att allemansrätten är lagar som hjälper folk att vara i naturen utan att förstöra den och ta väl hand om den. Med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor.
Uttrycket allemansrätt etablerades efter andra världskriget (1940-talet) som följd av en fritidsutredning som tillsattes 1937. Med den andra lagstiftade semesterveckan önskade man från myndigheternas sida ta fram åtgärder som kunde underlätta för tätorternas befolkning att komma ut i naturen.
 
F

F.d. 73249

Guest

Allemansrätten med husbil och husvagn – vad gäller?​

Vill du övernatta på en rastplats med husbil eller husvagn kan du stanna högst 24 timmar, och något längre tid under helger. Det är inte tillåtet att köra i terräng med husbil och husvagn. Med terräng menas all naturmark: förutom skog och mark räknas även stränder, parkmark, hagar och gräsmattor. Detta förbud finns i terrängkörningslagen.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det är ett evigt tjatande om allemansrätten som alla försöker vrida till sin egen fördel.
Det är kanske dags att börja prata om allemansskyldigheten istället?
Eller varför inte hänsynsskyldigheten?

Sunt förnuft räcker rätt långt också.
För de arroganta och egotrippade parasiterna hjälper inga lagar och regler.
Där krävs det dryga böter.

Sverige är ingalunda unikt när det gäller allemansrätt, det finns i fler länder.
Hur efterlevs den där, någon som vet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Allemansrätten med husbil och husvagn – vad gäller?​

Vill du övernatta på en rastplats med husbil eller husvagn kan du stanna högst 24 timmar, och något längre tid under helger. Det är inte tillåtet att köra i terräng med husbil och husvagn. Med terräng menas all naturmark: förutom skog och mark räknas även stränder, parkmark, hagar och gräsmattor. Detta förbud finns i terrängkörningslagen.
Käll hänvisning... Tack..
 
F

F.d. 73249

Guest
nu hittar jag inte precis den sidan igen MEN titta på naturvårds verket
det ju dom almenna regler om allemansrätten o parkering/camping med husbil
dom ska vi alla kunde som amen i kyrkan ;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024

Allemansrätten med husbil och husvagn – vad gäller?​

Vill du övernatta på en rastplats med husbil eller husvagn kan du stanna högst 24 timmar, och något längre tid under helger. Det är inte tillåtet att köra i terräng med husbil och husvagn. Med terräng menas all naturmark: förutom skog och mark räknas även stränder, parkmark, hagar och gräsmattor. Detta förbud finns i terrängkörningslagen.
Käll hänvisning... Tack..
Kolla sista meningen i inlägget du hänvisar till.

//Michael, medlem
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Som jag skrev i nån annan tråd, och jag parafraserar; Husbilsfolk är fan inte kloka i huvudet.

Jag välkomnar bättre för privatpersoner att sätta upp bommar, samt en tydligare lagstiftning som tydligt avgränsar vad som är camping kontra parkering (med övernattning i fordonet) så vi kan få stopp på stolleproven.

Framför allt vore det en god ide för intresseföreningen vi trots allt är medlemmar i att driva ett civilrättsligt mål _mot_ en eller flera husbilsägare som tydligt bryter mot dagens regelverk.
Det behövs prejudikat, och för det måste någon lägga pengar på det hela.
Allt för att rädda framtiden för hobbyn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag skrev i nån annan tråd, och jag parafraserar; Husbilsfolk är fan inte kloka i huvudet.

Jag välkomnar bättre för privatpersoner att sätta upp bommar, samt en tydligare lagstiftning som tydligt avgränsar vad som är camping kontra parkering (med övernattning i fordonet) så vi kan få stopp på stolleproven.

Framför allt vore det en god ide för intresseföreningen vi trots allt är medlemmar i att driva ett civilrättsligt mål _mot_ en eller flera husbilsägare som tydligt bryter mot dagens regelverk.
Det behövs prejudikat, och för det måste någon lägga pengar på det hela.
Allt för att rädda framtiden för hobbyn.
Då får nog HBK betala en bra summa till de som vill bli medlem... :eek:
:swoon:;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Allemansrätt - folk kan tälta ett dygn. Dessutom i naturen utanför vägbaserade områden.
Husbilar kan PARKERA 24 timmar om det ej står annat, men bara på vägområden. Det är en väldigt skillnad!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Regeringsformens kapitel om grundläggande fri- och rättigheter står att ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Men allemansrätten i sig är ingen lag, och inte i någon lag står det vad allemansrätten innehåller......
Så nu kan vi ju undra.... Hur kom restriktioner om husbilar och parkering in i allemansrätten... :rolleyes::eek:;)
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Som jag skrev i nån annan tråd, och jag parafraserar; Husbilsfolk är fan inte kloka i huvudet.

Jag välkomnar bättre för privatpersoner att sätta upp bommar, samt en tydligare lagstiftning som tydligt avgränsar vad som är camping kontra parkering (med övernattning i fordonet) så vi kan få stopp på stolleproven.

Framför allt vore det en god ide för intresseföreningen vi trots allt är medlemmar i att driva ett civilrättsligt mål _mot_ en eller flera husbilsägare som tydligt bryter mot dagens regelverk.
Det behövs prejudikat, och för det måste någon lägga pengar på det hela.
Allt för att rädda framtiden för hobbyn.
Va skönt jag är inte ensam utan vi alla i HBK har denna huvudåkomma
 
F

F.d. 73249

Guest
Regeringsformens kapitel om grundläggande fri- och rättigheter står att ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Men allemansrätten i sig är ingen lag, och inte i någon lag står det vad allemansrätten innehåller......
Så nu kan vi ju undra.... Hur kom restriktioner om husbilar och parkering in i allemansrätten... :rolleyes::eek:;)
så fort husbilen lämnar vägen träder teränglagen i kraft o därmed inte allemansrätten
 
Toppen