• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vi har vår i luften, var har ni er

F

F.d. 11293

Guest
denna tråd är tänkt att man kan lägga in vårtecken som man kan hitta, kanske lägga ut en billd eller berätta, vi har ju ett avlångt land o det är kul att följa våren från söder till norr, det kan ju också bli ett utflyktsmål med husbilen tex där bokskogen slår ut.

eller som en dröm jag har när man kan spendera tiden som man vill, följa med våren i husbil från södra Europa till norra Sverige
:)
jag har hört Talgoxens vårläte så våren är på väg :yes:

L

Lelle_22

Guest
Sv: vi har vår i luften, var har ni er

Ett säkert vårtecken!

Jag är klar med två rutter, en till Öland och Ostkusten söder om Bråviken och en till Skåne. Varje tar ca 3 veckor under maj - juni.
Jag är inte klar med juli och augusti än men det lutar åt Härjedalen och Jämtland med avstickare till Norge.

Det är i och för sig inte så märkvärdigt. När jag seglade brukade jag vara klar med planeringen till nästa års seglats till Danmark och Tyskland redan i september. Då var det Båtmässan som var vårtecknet.

Annars blommar snart vintergäcken och snödropparna.

Lelle_22

F

F.d. 58573

Guest

Vår? Vad jag kan se så här man höjt tillåten belastning med ytterligare ett ton på Storsjöns isvägar denna vecka.
aake

F

F.d. 58621

Guest

Såg faktiskt snödroppar i rabatten redan förra helgen, men nu fryser dom säkert.
Än så länge är det inte vår här. I morgon söndag körs ju Vikingarännet på Mälaren med start i Skarholmen och med målgång här i Hässelby.
Blir det sol så blir det som vanligt massor med folk på isen.
V-backen ;)

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har inget med "vår i luften" att göra men vi provåkte en bit från start vi Skarholmen i Uppsala idag. Vilket kanonväder.

Får väl se om man åker dit o tittar i morgon. Om det är några här som ska åka så lycka till på turen. Skaplig is på det nyplogade o superfin i första biten på den gamla plogningen.

Fast vi åker hellre båt på vårat vatten.

B

Boxer

Guest

Strålande solsken 5-6 minusgrader, -15 natten som gick.
Det har varit en fin dag men våren känns långt borta.

Bilagor

• DSC00616.JPG
    DSC00616.JPG
    564,2 KB · Visningar: 7
F

F.d. 25038

Guest

Laddat batteriet på mc n räknas det ?;)

Skämt åsido jag har sett den första husbilen på parkeringsplatsen utanför mitt jobb idag
(på Koön Marstrand) givetvis en bil med hbk dekal på det kallar jag vårtecken !
(hoppas inte dom fryser är nära 5 grader kallt nu )

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Igår hade vi i Skåne (Malmö) sol hela dagen från en molnfri himmel.
Det var så skönt att vi tog ut stolarna och parkerade under solen under ca 2 timmar mitt på dagen.
På kvällen kunde man se att solen hade gjort våra ansikten lite solbrända - härligt.

Idag söndag, finns det tunna moln som delvis skymmer solen men vädret är ändå bra eftersom det är nästan helt vindstilla.
Då passade jag på att ta ut racercykeln för årets första träningstur. Ganska skönt även om det var lite kallt.

Premiärturen för husbilen får vänta vänta till omkring 1 april.

För övrigt såg vi den första snödroppen för ca två veckor sedan.

Denna helgen tycker jag att vi fått den första riktiga känningen av våren.

Hälsn Anita o Dan
:):)

I

Inger & Taeke NL

Guest

Har ni tankar pa att aka till Holland?

Da skulle jag vanta om jag var ni. Har har vi haft kallt den sista tiden, + 2-3 grader varvat med - 1-2. Om man jamfor med forra aret da det var 14-15 grder i februari sa tycker vi har att det ar ruskigt kallt.
Man kan ju hoppas pa en varm var och sommar.

Halsningar!

Folke & Karin

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1280
Medlemskap
2026

Vi har haft Snödroppar i blom sedan i Julas, i rabatten vid stugan på Lilla Askerön! Men efter förra veckans kraftiga kyla, så har dom lagt sig ner!
Husbilen står inne i värmen ett tag till, vi åker till Egypten i nästa vecka, så att man kan få ta på sig shortsen, o testa formen på golfbanan! Så när vi kommer hem, DÅ är det Vår!
Vår-Vinter Hälsningar
Folke & Karin:music-icon::)

F

F.d. 11293

Guest

I morse så hörde jag Rödhaken sjunga sin vårsång

F

F.d. 1649

Guest

Hej.Sol och 20 grader varmt,räknas det som vårtecken.
Hälsningar från La Marina Spanien.Jan-E.

F

F.d. 58573

Guest

Tillåten belastning på Storsjöns isvägar har höjts till 4 ton. Det är också ett slags vårtecken, isen blir tjockare allt eftersom vårvintern framskrider. Men för övrigt är det mycket vintrigt, mer snö (meterdjupt) än på många år.
Jag skottar av husbilens tak då och då, låter det aldrig bli mer än 50 cm nysnö på taket. Dels vill jag ha bilen insatsberedd och dels oroar jag mig lite för hur mycket last taket tål. Och naturligtvis kör jag aldrig med is eller tung snö på taket.
aake

F

F.d. 11293

Guest

Har du ett vacker foto på Storsjön att lägga ut? alltid skoj med foto :yes: hur det ser ut

F

F.d. 58573

Guest

Snöigt, dotorparn.
Tyvärr tvingad till lite yrkesarbete periodvis för att ha råd att hålla mig med husbil, katt och välklädd hustru, men till helgen kan det kanske bli av att fota isvägen (om det nu var den du var nyfiken på).
aake

H

hianders

Guest

I södra Dalarna har vi idag på fm haft sol men nu är det gråväder och cirka + tre grader. Igår fick man nästan vårkänslor när det droppade från taken.
Bara en månad kvar till påställning av Adde, Adriatic 660 SL. Vi har inga vinterdäck så förhoppningsvis är snön borta då.

fru hianders/Inger

F

F.d. 7747

Guest

Idag har vi ca -1.5 grader har fått ca 5 cm nysnö och mer verkar det bli , snödjupet är ca 80 cm och istjockleken nere på sjön ca 40 cm . Inget takdropp än men till helgen ska vi visst få ett par plus grader och sol .:D

Bilagor

• 24 feb 2009 008.JPG
    24 feb 2009 008.JPG
    790,7 KB · Visningar: 1
Toppen