• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vevhusventilation äldre Ducato

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej!
Har någon vetskap om var slangen från oljefällan till insuget kopplas på?
Jag har en Ducato Hymer från 1989 med 2,5 TD motorn, som i övrigt går fint.
Tacksam för information och gärna bilder/teckningar för tydlighet.
Dessvärre är varken Instruktionsbok eller tysk verkstadshandbok till någon hjälp.
Per.S
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Med lite tur kanske jag funnit svaret på min fråga i en video som Janne Karppanen gjort vid byte av luftfiltret.
Rubriken på videon är "Älä vaihda Ducato mk1 ilmansuodatinta näin".
Per.S
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan lite sent verkar det som..... Men för länge, länge sedan så kollade jag och en kompis upp en bil han köpte då, Ducato 2.5 TD.
Jag har för mig att det satt en "plastburk" framme på motorn med troligen stålullsfilter i som vi gjorde rent. Sedan har jag svagt för mig att det satt ett litet stålullsfilter i slangens andra ände som var instucket i luftröret efter filterburken.

På nästa generation -95 och uppåt så satt nog en likadan burk även på den motorn, men jag har inget minne av vart den slangen tog vägen, men måste väl också gått till luftinsuget efter filtret.

Menar du att den slangen bara hänger fritt i luften nu utan någon sugförmåga från insugningsluften. Sitter det inte i så fall fast någon mindre ståltub som kan innehålla ett stålullsfilter på slangänden?. Den kan ju i.o.f. sitta kvar på luftröret.
Det måste finnas en anslutning eller bara ett hål om metallröret/filtret sitter kvar på slangen.

Kanske inte mycket till hjälp kom jag på, för det är väl just uttaget du letar efter, men jag tror slangen satt rakt ner under bromsgrejerna.

M.v.h. JANKRO.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej Jankro,

Videon från Janne K visar hur han monterar isär luftburken för att kunna byta luftfiltret.
Han visar hur han måste demontera vevhusslangen från insugsslangen samt demontera reservhjulsstaget för bytet av filter.
"Min oljefälla" är gulaktig ev. mässing med ett "utlopp" där en slang i nuläget hänger rakt ned mot marken.
Inget filter eller stålull i slangen.
Mycket riktigt sitter anslutningspunktern under "bromsgrejerna".
Mvh Per.S
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok, synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare, för det kanske hade hjälpt lite grann med "under bromsgrejerna"
Om den inte varit inkopplad på länge så skulle du kanske tvätta ur burken, så den inte är tilltäppt. Men det kanske du redan gjort.
Kolla också om det ev. kan vara stålull i "nippeln" som fäster slangen till luftinsuget om den finns, för som sagt det var länge sedan men jag har för mig att det i alla fall var ett "lagom" stort hål i den för att styra sugmängden, men.....

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag funderar på om bilen har använts mycket på vintern. Då har kanske en tidigare ägare skippat den slutna vevhusventilationen. På nyare bilar finns en värmare på slangen för att hindra att slangen blir igensatt av is och sörja.
Det kan vara en god idé att isolera den nya slangen om det är möjligt. I varje fall om bilen körs på vintern.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Ja "burken" kan nog behöva lite rengöring.
Det var en video om det som "Janne K" gjort som fick mig att se vad mer han åstadkommit med sin Ducato.
Tack för tipset.
Mvh Per.S
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja jag har hittat filmen nu, och den gamla minnesbilden klarnade lite och var ju inte heller helt fel.
Om burken inte är halvtäppt så ventilerar den ju skapligt utan sug i slangen, för återcirkulation till insug kom till när lite miljömedvetande kom in i bilden. (Burken var kanske av plast på den nyare motorn -95 och upp.)
Men som Herbet skriver så kan ibland just vevhusventilationer täppa till sig på vintern.
Just sådana där burkar/oljefällor/slangar kan ofta innehålla gammal kondensvattenskadad olja... Sådan där som är gulvit av blandad gammal olja och vatten. Den kan då frysa och täppa till på vintern med spännande händelser när det blir övertryck i hela motorn, och även hindra full ventilation på sommaren.
Så tvätta ur fällan rejält för det skall inte finnas något motstånd alls genom den.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej,

ja det är en god försiktighetsåtgärd.
Det lustiga annars med denna motor är att den startar även vid nollgradigt snabbare än någon bensinmotor
jag någonsin haft. Dessutom inget övertryck vare sig vid oljelocket eller genom vevhusslangen.
Mvh Per.S
 
Toppen