• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veterinär i Tyskland

F

F.d. 9174

Guest
Hej allihop,

Bättre sent än aldring, hade tänkt att informera Er
om en väldigt trevlig veterinär (Tierarzt) i Bernkastel-
Kaues, med adress Saaralee 14 (vid västra brofästet).
Vi har anlitat honom vid tillfällen för att vår "jycke" skall
få en tablett mot dvärgbandmask och massor av stämplar
i hundpasset.
Senast, sept-09, betalde vi inkl. tablett, EUR 8, förutom
priset pratar han engelska.

Hans namn är CHRISTIAN MARKS.
 
F

F.d. 29907

Guest
Sv: Veterinär i Tyskland

Hej!
Tack för tipset! Vi är nybörjare på att åka i Europa med hund. Hunden har EUpass och får vacc Leptospiros (?) mot en njursjukdom. Har ni gjort mer ? Åkte ni in till vet. i Tyskland på väg hem?
Tabletten Du nämnde, är det den avmaskningstablett hunden ska ha innan man åker in i Sverige igen?
Jag trodde att man måste ge den hos en vet. i Danmark om man passerar igenom, men går det lika bra att få den i Tyskland?
Tacksam för svar.
Monica
 
F

F.d. 9174

Guest
Sv: Veterinär i Tyskland

Hej,
Jycken har ej fått något mer vid utresan utöver Lapospiros. Tabletten för avmaskning skall jycken
ha inom 10 dagar före inresan till Sverige.
Förra året fick "jycken" tabletten i Frankrike (Gruissan) men den veterinären var dyr c:a 35 EUR
och då höll vi med tabletten.

Veterinären i Tyskland betalde vi 8 EUR inkl. tablett (dock ej vår).

Slutligen skall nämnas att veterinären i Gruissan pratade bra engelska.

Vänligen
Ulf
 
F

F.d. 29907

Guest
Sv: Veterinär i Tyskland

Hej!
Tack för ditt svar! Undrar också om Du har haft fästingsmedel på hunden. Här hemma har jag använt Expot men läste att Scaliborhalsbandet var att föredra. Hur har Du gjort? (Vi siktar på att komma ner till Spanien).

Hälsningar
Monica
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Veterinär i Tyskland

Enligt vår veterinär är fästinghalsband bättre. Kan tas av om vovven ska bada mm.:dog:
Glöm inte hjärtmask.

Trevlig resa till er alla som åker söderut.

Inger
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Veterinär i Tyskland

Vår hund har Scalibor fästinghalsband och en gång i månaden en pipett med STRONGHOLD mot hjärtmask. Denna sprutas ut i pälsen i nacken. 150 kr per gång.
Det tråkiga är ju att hunden älskar att bada , men får inte göra det. man kan ju inte medicinera en dag och bada bort medicinen nästa dag!!!!!!
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Veterinär i Tyskland

Vår hund har Scalibor fästinghalsband och en gång i månaden en pipett med STRONGHOLD mot hjärtmask. Denna sprutas ut i pälsen i nacken. 150 kr per gång.
Det tråkiga är ju att hunden älskar att bada , men får inte göra det. man kan ju inte medicinera en dag och bada bort medicinen nästa dag!!!!!!



Vi planerar också att resa söderut runt febr.-mars till året.:)
Har precis förnyat hundens "vanliga" sprutor och skall tillbaka början jan. för första grundvacc. mot leptospiros och sen nästa 3veckor senare. Våran vet rekommenderade också scalibor halsband mot fästingar och jag fick även recept på ADVOCATE mot hjärtmask. Detta är också en spot-on lösning som skall ges en gång i månaden. Någon som har erfarenhet av Advocate jämfört med STRONGHOLD?
Något annat vi bör tänka på?:confused:
 
Toppen