• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkstadshandbok eller tips

F

F.d. 50956

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 55 kw
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Fiat ducato
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej!

För en månad sedan köpte jag en Fiat Ducato 1989.
Säljaren berättade att den var svårstartad när det var fuktigt. Troligen tändkablar eller brytarspetsar. Jag körde hem den 55 mil och den gick bra.
Den stå nu parkerad utomhus och jag får inte igång den.
Jag har lyft fördelarlocket och torkat rent. Den tänder inte det minsta (jag har inte kollat gnistan, det är nya stift).
Vist sitter brytarspetsen under fördelaren.
Tempmätaren går inte upp i normal temp heller. Kan det vara termostaten?
Jag behöver tips och hjälp, kanske även en verkstadshandbok för att fixa med lite annat också.

I övrigt mycket nöjd och förväntansfull...

Hjälp/Micke
 
F

F.d. 50956

Guest
Jag var ner till Mekonomen och de hjälpte mig med att testa Tändmodulen.
Den var tydligen trasig.
Ska hämta en ny i morgon.

Jag återkommer när/om jag får fart på den.

micke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen micke a, kämpa på. Tråkigt att det strular för dig, men tändningsdelarna du redan har bytt skadar absolut inte heller att ha nya när du skall ut och åka, så pengarna är ju inte bortkastade. Förgasaren finns nog ingen bottenplugg i så man får dela den uppifrån. "Locket" sitter med sex skruvar tror jag, var fösiktig med packningen och flottören om du går till attack på den. När du monterar den nya termostaten tänk på gummipackningen som sitter krängd runt den med en styrklack, det är inte alltid det följer med en ny i asken tyvärr. När du är klar med termostaten och tempkontakten (eller är det en ny givare till tempmätaren du köpt ?) så har du en avluftningsnippel på en slangstump till kylvattnet/kupe'elementet snett bakom expansionskärlet och luftintaget till kupe'luften. Låt bilen jobba upp värme och tryck i systemet och kolla ett par gånger om det kommer ut någon luft vid nippeln, annars kan du få dålig varmluft till kupe'n.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 50956

Guest
JANKRO skrev:
Hej igen micke a, kämpa på. Tråkigt att det strular för dig, men tändningsdelarna du redan har bytt skadar absolut inte heller att ha nya när du skall ut och åka, så pengarna är ju inte bortkastade. Förgasaren finns nog ingen bottenplugg i så man får dela den uppifrån. "Locket" sitter med sex skruvar tror jag, var fösiktig med packningen och flottören om du går till attack på den. När du monterar den nya termostaten tänk på gummipackningen som sitter krängd runt den med en styrklack, det är inte alltid det följer med en ny i asken tyvärr. När du är klar med termostaten och tempkontakten (eller är det en ny givare till tempmätaren du köpt ?) så har du en avluftningsnippel på en slangstump till kylvattnet/kupe'elementet snett bakom expansionskärlet och luftintaget till kupe'luften. Låt bilen jobba upp värme och tryck i systemet och kolla ett par gånger om det kommer ut någon luft vid nippeln, annars kan du få dålig varmluft till kupe'n.

Lycka till. JANKRO.


Tack JANKRO!

Bra tips om gummipackningen och det där med att lufta systemet för värme till kupén.
Jag tycker inte heller att det är bortkastade pengar. Delarna är ju gamla och slitna.

Micke
 
F

F.d. 50956

Guest
Med risk för att idiotförklara mig som mekaniker...
Men
Jag har nu bytt:
Tändkablar
Tändspole
Rotor
Fördelare
och
Tändmodul
Jag har kollat att bensinen kommer fram till förgasaren.
Jag har kollat att det kommer ström till tändspolen men jag kan inte se någon gnista.

Vad göra?

Förbryllad Micke
 
F

F.d. 16346

Guest
be någon om hjälp att mäta strömmen vid tändspolen när du kör på startmotorn går den ner under 11.5v så kan du ha jordfel eller har någon kopplat om matarströmmen detta fel har jag varit ute för många gånger.
 
F

F.d. 50956

Guest
Nu spinner den som en katt:yes:Hi Hi!

Det visade sig att kabeln/sladden mellan tändmodulen och fördelaren. Mitt på den sladden satt en kopling, den var alldeles ärgig.
Jag borstade rent och smörjde med 5-56. Sedan hoppade den igång direkt och spann som en katt.
Nu är allt nytt och bra!

Jag vill passa på att tacka alla för hjälpen och för fina tips!

Vi kommer nog höras mer framöver...

Micke med fam
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen micke a, idiotförklaring i ditt fall blir nog aldrig aktuellt, snarare en medalj för envishet. Det är svårt att råda när man tyvärr inte kan hjälpa dig mäta på bilen, och trösten får väl fortfarande vara att det är skönt att ha nya delar i en gammal bil. Det verkar som om det enda som inte är bytt är signalgivaren inne i dosan. Eftersom det verkar som bilen krånglade innan du köpte den, och fungerade mellan varven så lutar det nog åt det vi var inne på från början att det bara är något sk..fel, glapp eller dyligt. Det finns ju även flera fall av "lagen om all jävlighet" som i detta fallet säger att man har lagat grundfelet men under tiden skapat något nytt litet fel (kabel eller dyligt) och då hamnar man i situationen att man inte fattar något. Du bör nog försöka kolla alla kablar, jordpunkter, tändningslås och att du har spänning på de kablar som kall leverera 12V. Det finns ingen gammal glappande hemtillverkad "stöldbrytare" som bråkar?
Det har ju gått några dagar sedan du skrev senast så något kanske har hänt under tiden (jag har haft annat för mig, sorry). I värsta fall får du väl ta mössan i hand, böja på huvudet och be någon som kan mäta på bilel om hjälp även om det bär emot :eek:.

Lycka till JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Typiskt, vi skrev samtidigt. Trösten för mig får väl vara att det var kabelfel som jag föreslog och trösten för dig får väl vara många nya fina delar till vettigt pris att lita på.


Ha det bra JANKRO.
 
F

F.d. 50956

Guest
JANKRO skrev:
Typiskt, vi skrev samtidigt. Trösten för mig får väl vara att det var kabelfel som jag föreslog och trösten för dig får väl vara många nya fina delar till vettigt pris att lita på.


Ha det bra JANKRO.

Vist är det så JANKRO!
Men det var sånt ormbo av kablar överalt, så det var inte lätt att kolla alla.
Ett förtydligande också, jag är bara "nödmekaniker" när något går sönder, till vardags jobbar jag som fotograf.

Och tack igen.
 
Toppen