• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkstadsbesök, tidsåtgång med och utan närvaro av kund

J & B

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Linköping
HBK-Nr
24911
Medlemskap
2024
Har en halvintegrerad husbil årsmodell 2017 med 5 års täthetsgaranti. För att garantin ska gälla har jag årligen lämnat in bilen för kontroll, verkstaden kallar det "Fukttest och underredsbehandling" pris 1500kr.
Förra året monterade jag en dashcam i bilen och med den kunde jag se när verkstaden påbörjade respektive avslutade arbetet eftersom kameran går igång när man startar bilen samt att kameran går någon minut efter man slagit av tändningen. Då kunde jag konstatera att kl 10.01 kördes bilen fram respektive 10.21 kördes bilen åter till parkeringen samt att bilen aldrig kördes in i verkstaden utan fukttest och underredsbehandling gjordes på asfalten utanför verkstadsporten. Total tidsåtgång 20 minuter och då gjordes också gasoltesten (350kr) på den tiden. Det jag har lärt mig tack vara kameran är att verkstäder ger sken av att jobben tar längre tid än vad de verkligen gör eftersom man ofta väntar med att meddela kunden att bilen är klar.

Eftersom det i år är femte och sista täthetskontrollen som ska göras enligt garantin så vid bokningen önskade jag vara med under kontrollen för att lära mig var man ska leta efter fukt och var underredet behandlas/tätas mot inträngande fukt. Svaret jag fick av verkstaden var att de inte accepterar några kunder i verkstaden. Jag svarade att det inte är något problem för förra året gjordes testen utomhus. Efter många om men gick fick jag tillåtelse att vara med och testen skulle ske utomhus men de ville ta in bilen på lyften vid underredsbehandlingen. Jag svarade att det gick ju bra att göra det utomhus förra året så så får det bli i år också.

Nu i veckan var det dags för täthetskontrollen och kundmottagaren var inte på sitt bästa humör. Kontroll och underredsbehandling gjordes utomhus och jag höll mig på avstånd för att inte störa. Den här gången tog arbetet 70 minuter som kan jämföras med förra året då det tog 20 minuter. Förra året ingick gasoltesten också men inte i år. Alltså 3,5 ggr längre tid i år jämfört med förra året.

När jag hämtade ut bilen så berömde jag den som gjort jobbet men påpekade att kontrollen ni gjorde förra året var nog inte så mycket värd eftersom den gick 3,5 gångar snabbare än idag. Fick inget vettigt svar av kundmottagaren och riktigt otrevlig.

Vad har jag lärt mig av det här, jo att det är nog bra att ha ögonen på verkstaden. Om man inte kan vara med så kontrollera serviceprotokollet och kolla de punkter som är enkla att kontrollera. Om man hittar en punkt i protokollet som är markerad som utförd och den inte är det så är hela servicen värdelös. Vilka fler punkter är inte genomförde och som jag inte kan kontrollera. Råkade ut för detta när min personbil servades. Jag ville inte betala något för servicen för den var ju värdelös i mina ögon. Det slutade med att samma kille fick göra om hela servicen och jag fick vara med under hela arbetet.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag förstår din situation.
Jag själv brukar dra ur sladden ur dessa kameror och ändra riktning på dom.
Om det inte går att ändra riktning på dom så får den en liten huva typ strumpa över sig.
Jag gör det som skall göras på alla mina kunders bilar men jag har också min integritet
att försvara.
Dessutom kan andra kollegor och chefer komma till min arbetsplats med saker dom
behöver hjälp med och dessa vill ju inte jag att utomstående sedan kan se på youtube.

Jag brukar ha kunder med mej på verkstan men det är på deras eget ansvar och dom
skall hålla sig i närheten så att jag kan tilltala dom och sedan får dom hålla sig någon
meter bort när jag tappar ur olja och byter filtret, Vore tråkigt att sätta sig i bilen med
oljiga kläder. :)
Sedan vill man ju inte att kollegorna får påhälsning av min kund och dessutom
så föreligger det ju stor olycksrisk när bilarna kör in och ut ur verkstan om man har
ovana kunder i lokalen.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Händer en olycka i verkstaden, t.ex. att kunden snubblar och skadar sig, är det verkstaden som åker dit. Ett gott skäll till att inte ha kunder i verkstaden.

Fusk är aldrig ok.
I ditt fall tror du att de fuskade, blir svårt att komma åt dem utan preppade fordon, precis som brukar ske på personbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Händer en olycka i verkstaden, t.ex. att kunden snubblar och skadar sig, är det verkstaden som åker dit. Ett gott skäll till att inte ha kunder i verkstaden.

Fusk är aldrig ok.
I ditt fall tror du att de fuskade, blir svårt att komma åt dem utan preppade fordon, precis som brukar ske på personbilar.
När jag servar min Volvo så är det första kundmottagaren säger ” gå ut i verkstan prata med din PT (personlig tekniker)
När jag lämnar i husbilen så är det stränga order ”gå inte ut i vekstan våra försäkringar gäller inte där”
Att det fuskas vid service finns ingen tvekan om,jag har preparerat min bil för att se om man gjort alla punkter, vid fler tillfällen har jag åkt tillbaka för att få jobbet rätt gjort.
Numer sevar jag bilen själv.
 

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Driver själv verkstad (inte husbilar dock) och jag vill inte ha kunder där. Förutom risker är det faktiskt så att jag inte är så sugen på att dela med mig av min yrkeskunskap. Det är ju det jag lever på.
För att illustrera får ni en liten historia som sannolikt är en ren skröna, men ändå:
Ett fartyg står lastat och klart att kasta loss. Men motorerna startar inte. Kaptenen ringer en mekaniker som meddelar att han tar 100 000 för att omedelbart komma och fixa det. Dyrt tänker Kaptenen, men det kostar minst lika mycket att vänta på en billigare lösning så han tar erbjudandet.
Mekanikern dyker upp, går ner i maskinrummet och bankar efter någon minut till på någon manick, varefter motorerna startar.
Kaptenen blir upprörd över det hutlösa priset och vill pruta, eftersom det bara tog några minuter.
Mekanikern motiverar och specificerar sin faktura:
1000 för resan hit.
20 för arbetstiden.
98980 för att jag visste var jag skulle banka.

Det är såklart lite humor, men man ska inte förvänta sig att få ta del av allt en verkstad har kunskap om. Däremot ska man såklart aldrig acceptera fusk eller undermåligt arbete, för det förekommer ju tyvärr.
 
Toppen