Har en halvintegrerad husbil årsmodell 2017 med 5 års täthetsgaranti. För att garantin ska gälla har jag årligen lämnat in bilen för kontroll, verkstaden kallar det "Fukttest och underredsbehandling" pris 1500kr.
Förra året monterade jag en dashcam i bilen och med den kunde jag se när verkstaden påbörjade respektive avslutade arbetet eftersom kameran går igång när man startar bilen samt att kameran går någon minut efter man slagit av tändningen. Då kunde jag konstatera att kl 10.01 kördes bilen fram respektive 10.21 kördes bilen åter till parkeringen samt att bilen aldrig kördes in i verkstaden utan fukttest och underredsbehandling gjordes på asfalten utanför verkstadsporten. Total tidsåtgång 20 minuter och då gjordes också gasoltesten (350kr) på den tiden. Det jag har lärt mig tack vara kameran är att verkstäder ger sken av att jobben tar längre tid än vad de verkligen gör eftersom man ofta väntar med att meddela kunden att bilen är klar.
Eftersom det i år är femte och sista täthetskontrollen som ska göras enligt garantin så vid bokningen önskade jag vara med under kontrollen för att lära mig var man ska leta efter fukt och var underredet behandlas/tätas mot inträngande fukt. Svaret jag fick av verkstaden var att de inte accepterar några kunder i verkstaden. Jag svarade att det inte är något problem för förra året gjordes testen utomhus. Efter många om men gick fick jag tillåtelse att vara med och testen skulle ske utomhus men de ville ta in bilen på lyften vid underredsbehandlingen. Jag svarade att det gick ju bra att göra det utomhus förra året så så får det bli i år också.
Nu i veckan var det dags för täthetskontrollen och kundmottagaren var inte på sitt bästa humör. Kontroll och underredsbehandling gjordes utomhus och jag höll mig på avstånd för att inte störa. Den här gången tog arbetet 70 minuter som kan jämföras med förra året då det tog 20 minuter. Förra året ingick gasoltesten också men inte i år. Alltså 3,5 ggr längre tid i år jämfört med förra året.
När jag hämtade ut bilen så berömde jag den som gjort jobbet men påpekade att kontrollen ni gjorde förra året var nog inte så mycket värd eftersom den gick 3,5 gångar snabbare än idag. Fick inget vettigt svar av kundmottagaren och riktigt otrevlig.
Vad har jag lärt mig av det här, jo att det är nog bra att ha ögonen på verkstaden. Om man inte kan vara med så kontrollera serviceprotokollet och kolla de punkter som är enkla att kontrollera. Om man hittar en punkt i protokollet som är markerad som utförd och den inte är det så är hela servicen värdelös. Vilka fler punkter är inte genomförde och som jag inte kan kontrollera. Råkade ut för detta när min personbil servades. Jag ville inte betala något för servicen för den var ju värdelös i mina ögon. Det slutade med att samma kille fick göra om hela servicen och jag fick vara med under hela arbetet.
Förra året monterade jag en dashcam i bilen och med den kunde jag se när verkstaden påbörjade respektive avslutade arbetet eftersom kameran går igång när man startar bilen samt att kameran går någon minut efter man slagit av tändningen. Då kunde jag konstatera att kl 10.01 kördes bilen fram respektive 10.21 kördes bilen åter till parkeringen samt att bilen aldrig kördes in i verkstaden utan fukttest och underredsbehandling gjordes på asfalten utanför verkstadsporten. Total tidsåtgång 20 minuter och då gjordes också gasoltesten (350kr) på den tiden. Det jag har lärt mig tack vara kameran är att verkstäder ger sken av att jobben tar längre tid än vad de verkligen gör eftersom man ofta väntar med att meddela kunden att bilen är klar.
Eftersom det i år är femte och sista täthetskontrollen som ska göras enligt garantin så vid bokningen önskade jag vara med under kontrollen för att lära mig var man ska leta efter fukt och var underredet behandlas/tätas mot inträngande fukt. Svaret jag fick av verkstaden var att de inte accepterar några kunder i verkstaden. Jag svarade att det inte är något problem för förra året gjordes testen utomhus. Efter många om men gick fick jag tillåtelse att vara med och testen skulle ske utomhus men de ville ta in bilen på lyften vid underredsbehandlingen. Jag svarade att det gick ju bra att göra det utomhus förra året så så får det bli i år också.
Nu i veckan var det dags för täthetskontrollen och kundmottagaren var inte på sitt bästa humör. Kontroll och underredsbehandling gjordes utomhus och jag höll mig på avstånd för att inte störa. Den här gången tog arbetet 70 minuter som kan jämföras med förra året då det tog 20 minuter. Förra året ingick gasoltesten också men inte i år. Alltså 3,5 ggr längre tid i år jämfört med förra året.
När jag hämtade ut bilen så berömde jag den som gjort jobbet men påpekade att kontrollen ni gjorde förra året var nog inte så mycket värd eftersom den gick 3,5 gångar snabbare än idag. Fick inget vettigt svar av kundmottagaren och riktigt otrevlig.
Vad har jag lärt mig av det här, jo att det är nog bra att ha ögonen på verkstaden. Om man inte kan vara med så kontrollera serviceprotokollet och kolla de punkter som är enkla att kontrollera. Om man hittar en punkt i protokollet som är markerad som utförd och den inte är det så är hela servicen värdelös. Vilka fler punkter är inte genomförde och som jag inte kan kontrollera. Råkade ut för detta när min personbil servades. Jag ville inte betala något för servicen för den var ju värdelös i mina ögon. Det slutade med att samma kille fick göra om hela servicen och jag fick vara med under hela arbetet.
Senast ändrad: