• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkstad sökes i nordöstra Frankrike

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Har ni tips på verkstad omkring detta område? Gärna engelsktalig eftersom de flesta verkstäder lägger på när jag ringer upp och pratar engelska.

Jag har precis kommit ner till Nancy, på väg till Marseille när husbilens vänstra framhjul började ge ifrån sig ett gnissel. På servicen innan resan sa de att jag hade 20% kvar av bromsarna så jag vill nu kolla upp att gnisslet inte är något allvarligt. Alternativt få tips på om det finns något jag kan kolla själv? Dagen efter (idag) hör jag inte något ljud men vill ändå kolla upp att bromsarna är ok. Jag har kört från Stockholm där servicen var gjord.

Husbilen är en Citroen C25 från -89.

Det här blir mitt första inlägg, jag hoppas få skriva om något roligare framöver.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Bara en lite undran om du hade 20% kvar på beläggen bytte du inte dom innan resan ?
Hade jag fått reda på att det var 20% kvar hade jag bytt dom innan jag åker ut på resa .
Nej det gjorde jag inte, egentligen för att jag trodde att bromsbeläggen håller väldigt länge, men nu verkar det som en god idé att se över dom.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har ni tips på verkstad omkring detta område? Gärna engelsktalig eftersom de flesta verkstäder lägger på när jag ringer upp och pratar engelska.

Jag har precis kommit ner till Nancy, på väg till Marseille när husbilens vänstra framhjul började ge ifrån sig ett gnissel. På servicen innan resan sa de att jag hade 20% kvar av bromsarna så jag vill nu kolla upp att gnisslet inte är något allvarligt. Alternativt få tips på om det finns något jag kan kolla själv? Dagen efter (idag) hör jag inte något ljud men vill ändå kolla upp att bromsarna är ok. Jag har kört från Stockholm där servicen var gjord.

Husbilen är en Citroen C25 från -89.

Det här blir mitt första inlägg, jag hoppas få skriva om något roligare framöver.
Jag har tyvärr inget konkret tips att ge dig.
Citroen är ju inget ovanligt märke i Frankrike så googla och åk till närmaste verkstad, enligt min erfarenhet är verkstäder normalt sett väldigt hjälpsamma när man är på plats och det brukar funka med teckenspråk osv för att få hjälp eller om inte annat en bra hänvisning till en annan verkstad.
Ett alternativ är att leta upp någon tvåspråkig som hjälper dig att ringa för att få hjälp på Engelska via telefon i Frankrike det tror åtminstone jag blir svårt.

Hälsningar
Peter
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har tyvärr inget konkret tips att ge dig.
Citroen är ju inget ovanligt märke i Frankrike så googla och åk till närmaste verkstad, enligt min erfarenhet är verkstäder normalt sett väldigt hjälpsamma när man är på plats och det brukar funka med teckenspråk osv för att få hjälp eller om inte annat en bra hänvisning till en annan verkstad.
Ett alternativ är att leta upp någon tvåspråkig som hjälper dig att ringa för att få hjälp på Engelska via telefon i Frankrike det tror åtminstone jag blir svårt.

Hälsningar
Peter
Det kan fungera rätt så bra med Google Translate (översätt ;-). Man skriver på sitt eget språk och hoppas att det blir en begriplig översättning. Lärde jag mej av en spansktalande för några år sedan.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Jag fick tips om en verkstad med två unga killar som varit extremt hjälpsamma, trots noll engelska och endast Google translate. Bromsbeläggen var i princip slut och de kommer byta ut dom med nya delar asap. Jag hoppas bara det inte tar för lång tid..

Tips om något råkar ut för problem omkring Nancy:

CARROSSERIE LUDRES
117 Rue Pascal, 54710 Ludres
 
Toppen