• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ventilering med solskydd

Lars Rudin

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
35069
Medlemskap
2025
Jag har alltid velat öppna fönstren för ventilering men då måste man hissa upp solskyddet.
När det ligger på med sol så blir det varmt i bilen utan solskydd.
Har löst det med öljetter från Jysk(14mm) med en mall i papp för hörnen, sugkoppar från ÖoB samt folie från Biltema.
Fäster det på utsidan av fönstret. Kostnad cirka 120:-/fönster.

Bilagor

• Solskydd.jpg
    Solskydd.jpg
    449,8 KB · Visningar: 96
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är så viktigt att avskärma värmeinstrålningen från solen. Särskilt söderut. Jag köpte isolermatta på löpmeter från HusvagnSvensson. Klippte till och kantade på symaskin till alla fönster och takluckor. Köpte ett 50-tal sugkoppar med 5 mm gänga på Amazon. Köpte också 5 mm öljetter med monteringstång. satte 4 - 8 sugkoppar längs kanterna, lite beroende på storlek. Används på insidan av de flesta fönster och takluckor när det är varmt. Då kan man ha luckor och fönster på glänt och ändå bra skydd mot värmeinstrålning. Tror den sammanlagda kostnaden hamnade på 3 - 400 Kr. Dessutom ljudisoleras både Hekiluckan och takfönstret över förarhytten. Dessa två ljusinsläpp anser jag annars som fullständigt värdelösa. Skramlar och låter. Enormt värmeinsläpp, eller kölddito.

Toppen