• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilationsgaller

F

F.d. 6270

Guest
Någon som vet hur man får bort ventilationsgallret i en Bürstner

Primärt det inre, men även det yttre locket på taket vore intressant att få bort.

Vågar inte ta i för mycket när det bara är plast, finns inga synliga skruvar vad jag kan se.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ventilationsgaller

Er det snakk om en firkantet sak som på taket er pent avrundet i alle retninger, så tror jeg det er en Electrolux/Dometic sak.
Prøv forsiktig på taket å trekk sidene ut på midten, må ta to sider som møtes - og løft opp. Lokket sitter bare på 4 haker. Indre galler kan du ikke fjerne uten skader, men det er enkelt å gjøre rent fra oversiden når det øvre er pillet av.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Ventilationsgaller

Det är precis som Knut säger att locket på taket sitter med snäppen.
Var försiktig med plasten särskilt om det är är kyligt,när du lossar locket över ventilen så värm den så blir plasten mjukare.
Ventilerna till duch,toa och ovanpå kylskåpet har så grovt galler så att mygg och knott tar sej in den vägen.
Har modifierat dessa ventiler med ett grant filter så att dessa marodörer ej kommer in,OBS denna åtgärd är utförd utifrån.

vh Bernt
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ventilationsgaller

Är locket inifrån fastlimmat i taket?

Verkar inte så servicevänligt.

Hade funderingar på att byta ut locket mot en badrumsfläkt
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ventilationsgaller

Mina galler var inte limmade, men dom sitter ganska ordentligt ändå.
Jag använde en liten kniv och bände loss dom, bara dom lossnar lite så får man tag i dom med fingrarna.

/Micke
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ventilationsgaller

fick till en badrumsfläkt på 28 db i skåpet ovanför frysen i stället för gallret, nu kan man hålla elektroniken sval med dörren stängd, dock bara vid 230V tillgång.

Hade varit perfekt om det fanns en fläkt med både 12V och 230V motor, är inte inne på Inverter ännu.

I duschen vore en fläkt perfekt också, men svårare att göra en snygg kabeldragning i taket.
 
Toppen