• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Ventilationsgaller för kylskåp under golv (konstig nog)

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Hej:
Jag har nyligen bytt husbil och den "nya" som är från 2008 har en konstig system för ventilation av kylskåpet som går bakom den upp på taket och slutar i en ventil som heter Dometic R500
mer info här : Campout | Dometic | TAKVENTILATION R500
Det står på dometics hemsida att den ska användas i kombination av L100 eller L500 inga problem om jag hade byggt husbilen, men så är inte fallet. LMC har valt att skippa L100 och 500 och fixat ett håll under golvet på baksidan av kylskåpet som "förmodligen" satt någon form av galler på när den var nytt, men som saknas idag.
Är det någon som vet hur det såg ut från början och vad heter delen som man ska köpa?
Jag har tänkt att fixa en vanligt galler och skruva upp (det syns inte) Varför? enkelt, jag har fått råtor/mös i husbilen och den enda stället jag kan tänka mig är genom det hållet. Så jag vill förhindra att det händer igen.
Tacksam för allt hjälp och tips.

PS: Föresten jag har kontaktat LMC återförsäljare och eftersom husbilen är sååå gammalt, så har dem inte så mycket info eller reservdelar kvar... vilken överaskning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den metod LMC använde på den tiden hade både för- och nackdelar.

Fördel:
Stor "skorstenshöjd", vilket gav perfekt ventilation.

Nackdelar:
Avsaknaden av nedre galler i väggen försvårar både städning och servicearbete.
Svårt att få tätt mellan nischen bakom kylskåpet och bilens inandöme.

Förmodligen satt det endast ett myggnät (eller liknande) i hålet i golvet. Eventuellt satt det ett plåtsvep under öppningen för att förhindra att vatten från vägbanan stänkte in.

Den som har störst kännedom i det här landet om äldre LMC-fordon är förmodligen Jonas Hedström: Om oss | Tillbehör | Service

Lycka till!

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tycker det saknas gallret för att komma åt gaslågan därför undrar jag

"I forntiden" hade man aldrig något stort, nedre galler för kylskåpsventilationen.

Luft togs dels genom dräneringshålet i golvet, dels inifrån fordonet. Den varma luften släpptes antingen ut genom ett utvändigt, litet galler – i bästa fall i ovankant på kylskåpet – eller tillbaka in i fordonet. (Solifer hade en spakmanövrerad klaff för sommar- resp.vinterläge.

Det var inte förrän tidningen Husvagn&Campings dåvarande chefredaktör, i samarbete med Electrolux, byggde om en Sävsjö Clubman-husvagn och genomförde noggranna mätningar som man lyckades överbevisa de svenska husvagnstillverkarna om vikten av att följa Electrolux anvisningar när det gällde ventilationen. ("Vem vill ha stora fula galler på utsidan av sin vagn?" och "Vem vill släppa in en massa kalluft i vagnen?" var vanliga argument mot en vettig ventilation.)

Inom några år var ordentlig kylskåpsventilation standard på alla svenskbyggda husvagnar, och så småningom följde de kontinentala tillverkarna efter...

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter lite letande har jag hittat följande under rubriken "För 10 år sedan" i H&C #6 1992:


Det är nu exakt tio år sedan, som H&C publicerade den första "stora" artikeln i ämnet Kylskåpsventilation.

”Håller kylskåpet kallt?", frågade vi i juninumret 1982, och gav samtidigt svaret: Det kan det knappast göra! "Ventilationen är ofta under all kritik!" konstaterade vi också.

I anknytning till den allmänna artikeln om kylskåpsventilation, hade vi också byggt om den dåvarande "Husvagnskockens" vagn – en Sävsjö 562 Clubman – och försett den med helt sluten, utvändig "amerikansk" ventilation med värme- och rökgasutsläpp genom taket. Vi hyrde också in oss i FOA:s klimatkammare, och gjorde jämförande provningar före och efter ombyggnaden.

Resultatet var förbluffande: Vid 38 graders lufttemperatur – alltså vad som kan förekomma i Sydeuropa under högsommaren – hade vi, efter ombyggnaden, bättre funktion på kylskåpet än vi tidigare hade vid 32 graders omgivningstemperatur!

I dag är husvagnskylskåpen betydligt bättre ventilerade, men endast ett märke – Cabby – har anammat den amerikanska ventilationsprincipen. Fortfarande finns emellertid en hel del äldre vagnar med bristfällig ventilation, och för ägarna till dessa hade vi ju i vårt senaste nummer en artikel om hur man själv kan förbättra ventilationen.


Pålle
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!!!.
Jag fick ingen vidare info från LMC återförsäljarna och som Ingrid och Pålle nämde så kan det endast haft en myggnät som nu är borta.
Jag tog saker i egna händer och fixade själv.
Ni kan se på bilderna vad och hur jag gjorde (för den som är intresserad) Prylarna köptes på Biltema.
Kanske inte super proffsig men uppfyller sin funktion tycker jag.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    117,2 KB · Visningar: 48
  • 2.jpg
    2.jpg
    168 KB · Visningar: 54
  • 3.jpg
    3.jpg
    118,9 KB · Visningar: 57
  • 4.jpg
    4.jpg
    84,2 KB · Visningar: 57
Toppen