• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vem har gjort det STORA klippet?

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vem har gjort det STORA klippet?

Man kan hyra en billig lott av någon bonde på landet och ställa upp den där som sommarstuga!

Glädjen

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026

Hej,
Det finns inga snabba klipp men, om man importerar sin husbil kan man tjäna ca 100.000kr per husbil om man säljer den vidare i Sverige. Ett bra sätt är att åka i den en sommar sedan sälja nästa vår osv.
Till slut har du tjänat ihop till en svensksåld husbil. Detta är inte svårt om man bygger upp kontakter i Tyskland och pressar ner priserna. Det tar ju några år att bygga kapital men trägen vinner. Man bör dock köpa bilar som är attraktiva här hemma, dvs ha mycket utrustning.

Hälsningar
Glädjen
:D

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Er Vänner. Håller fullständigt med Kölis i vad han skriver. Men jag säger så här. Tänk Susanne om det är fler personer som tycker att Ni bor i Paradiset.
Hur mycket skulle Ni tjäna på att ha husbilar UPPSTÄLLDA.
Hur hade det varit att öppna en camping för åretruntbruk???!!!???
Räkna in detta...---
Vi är ju mycket stolta för vi var ju faktiskt den första bilen i HBK som kom till Ragges. Ja, Susanne ,Du får rätta mig om jag har fel men vi måste väl vara dom första som har campat på slutet av landningsbanan, eller var det banan.
(guleböj) hls kurt
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 58547

Guest

Ja ni var de första som campade på LANDNINGSBANAN det fick ni la höra av Ragge,enbart camping till HBK inga andra , förresten så har det varit camping där i natt Lasse o Siv 125 har mellanlandat.:wink:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17034

Guest

Hej alla !
DET stora klippet är det så viktigt ? Man måste ha tur i bilar och kärlek .
Har inte gjort det stora klippet . Men om jag hade gått med i klubben innan
vi köpte bilen ,så hade jag inte gjort samma misstag . Nämligen kört bilen
på motorväg , för att upptäcka att effekten inte räcker för att åtminstånde
hålla jämna steg med den tunga trafiken . Men gjort är gjort . Jag har gett
mig f-an på att njuta av att åka omkring med våran snigel . Det är trots allt
tillåtet att inte hålla max hastighet på alla vägar . Mycket av nöjet är också
att vara medlem i denna klubb . Hoppas få träffa er under våra turer till våren .
Håller för närvarande på och mekar med "snigeln" . Trots allt i gott skick ,
den är ju 15 år gammal . Ser man i forumet så verkar det inte sä lätt
att köpa sig fri från bekymmer . Som sagt man skall ha tur .
Mvh
:)
Bosse och Fanny

F

F.d. 17034

Guest

Ja tyvärr !
Skall ev åka till bilprovningen och göra ev avgastest. Sista hoppet för att få
lite mer effekt , ev skruva lite på pumpen . Min jobbarkompis har en 2,5 l
turbo och en betydligt större bil även den gammal . Han skruvade på pumpen
c:a ett 1/2 varv bilen gick väsentligt mycket bättre . Han drar även släp med
en tävlingsbil på , kan trots det lätt hålla 90+ på väg . Han säger att de
flesta bilar spec importerade som min är väldigt snålt ställda . Våran bil
är liten byggd på Fiat Talentochassi (kort Ducato) från 1992 . Tycker om bilen
men jobbigt att inte kunna hålla hyfsad fart .
Mvh
Bosse Lindberg

F

F.d. 50016

Guest

Det stora klippet gör väl vi alla, har aldrig hört någon säga att han gjort en dålig affär när det gäller bilbyten.

F

F.d. 673

Guest

Snigeln, om din bil är tysksåld behöver den ställas om eftersom deras diesel är fetare än vår. Räkna inte med några underverk, men absolut en märkbar skillnad!

Haha! Visst är det som du säger Jonas! Ingen verkar ågonsin göra några dåliga affärer! Lite märkligt...

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Ja du ....dags att kommentera lite.

Det stora klippet?
Köpte en VW Passat 2004, kostade 276.000:- tänkte byta till en ny bil nu i år efter 3 tre år. Vad blev jag bjuden.........115.000:- Den har gått 4300 mil och är i nyskick.....

Aldrig kommer jag att över huvud taget fundera på att byta bil på samma firma igen.

Knappast att räkna som det stora klippet eller hur? förlora 161.000:- på 3 år.

Och ändå var säljaren ute och tittade på bilen och berömde den......:mad:

Hoppas att inte samma episod kommer att uppstå när det är dags att byta upp sig på

husbilen.....då kommer jag att tappa tron på människorna här på vår planet.

Tar en whiskey till och tröstar mig själv i kväll....

Kör försiktigt

F

F.d. 58542

Guest

jag köpte min husvagn för 30000, som jag sen bytte rakt av med husbilen, inkl solceller.
och jag har kört ca 3år, 4000 underbara mil i sverige, norge och danmark.

sen har jag kört mestadels med höginblandning av rapsolja (8 - 9kr/L) = många extra mil, det är också ett klipp.

F

F.d. 50016

Guest

Nu skall jag berätta om mitt "Stora klipp" (Tycker jag i allafall)

Var på husbilslandet 97 och handlade en fabriksny Knaus alkov med 2,5L motor och var relativt nöjd med den, fast motorn var ju lite trött så efter något år så började vi spana efter något annat. Husbilslandet brukar vi besöka när vi har vägarna förbi, och 2001 tittade vi in och då stod det en Knaus alkov 00:a med 2,8L motor som varit demobil. Jag blev ju sugen medan hustrun tyckte att den gamla dög. (Känns det igen?) Nåväl vi körde vidare på våran semesterresa och glömde bort den här Knausen.

Året därpå var vi åter på Husbilslandet och vad tror ni stod kvar där?, jo demobilen vi såg förra året. Suget uppstod igen och vi kollade igenom bilen . 43 mil stod mätarn på och man hade varit och plockat diverse småprylar, ett baklyse, skyltlyse plus lite annat.

Vi tar ett snack med Ingvar sa vi och hör vad han vill ha emellan på våran 97:a
Nypriset hade visst varit runt 560 000 men han skrev ner den till 460 000. Vi godtog budet och bytte bil och så skulle han fixa till det som saknades på bilen vilket han också gjorde.

Jonas 796

F

F.d. 17034

Guest

Tack ASAWI !
Du gav mej nytt hopp . Nej jag gör mej inga stora förväntningar .
Har köpt en gammal bil för en bråkdel av vad en ny kostar .
Den kommer ju från Tyskland där man knappast kör sakta ,
så på och skruva på pumpen . Tycker den är lite häftig , inte
längre än en stor personbil lätt att parkera o.s.v . Håller på och
servar och lite småreparationer .
Mvh
Bosse Lindberg (med snigeln)

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Kan inte låta bli att fundera på alla dom husbilar som är till salu på blocket, det är verkligen många, om någon av dom gjort det stora klippet? Kan efterfrågan vara så stor?

// Werner

F

F.d. 4879

Guest

Det kommer nog finnas en del som har gjort det stora klippet i vår. Marknaden blir mättad vad det än gäller och nu finns det nog större tillgång än efterfrågan på husbilar i Sverige. Att importera en husbil, besikta och sen sälja med bra vinst tror jag är över våren 2008.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har min bil till salu och blev precis nyss uppringd av en kille som nog ville göra det stora klippet.
Han gick direkt på priset och ville pruta en tusing för som han sa"lite vill jag tjäna också".

Han va såååå chysst. Han ville hämta bilen och sälja den åt mig. Pengarna skulle jag få sedan när bilen var såld.

Är nog många nu som har skrivit på för ny bil och tänker sälja privat som får lite nervdallring när tiden rinner ut. Är det kanske där min telefonkontakt kommer in i bilden för det stors klippet.

P

.PGS Hymer

Guest

Ja det är inte roligt med bedagare..Lura dit han till någon mack ;så kan han stå där med lång näsa och vänta

Toppen