• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VB Luftbälgar Concorde

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vid årets service påpekade teknikern att det var sprickor i mina luftbälgar och han rekommenderade byte.
Är det någon som vet vad som brukar hända när det börjar läcka, blir bilen okörbar eller håller stötdämparen bilen uppe ?

Är det normalt med sprickor i luftbälgarna ? Ålderskrämpa ?
Ibland när man står lite snett så lyfter stödbenen hela bakvagnen på ena eller båda sidorna. Kan det påverka bälgarna ?

Höjning och sänkning fungerar normalt ännu-
Består bälgen av flera lager och yttre lagret är skydd eller blir det punka direkt?

Någon med erfarenhet

5350 kr styck kostar bälgarna och någon timmas arbete
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Dom håller länge, sprickor i yttre lagret är vanligt. När bälgen går sönder sjunker det hjulet ihop. Men är oftast körbart i lägre fart.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Då är det nog svårt att komma billigare undan.

Jag rekommenderar att byta bälgarna.
Du kommer inte undan att byta, dom kommer att få läckage. (om du behåller bilen drabbas du, om inte nästa ägare)
Frågan är när det sker, du kanske inte vill att det händer när det är som mest olämpligt?
 
Toppen