• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vaxa höst eller vår?

Kent & Marita

FD HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Skall ha vår Carthago i ett garage i vinter. Garaget håller +10 grader och det är mörkt. Är det bäst att tvätta och vaxa på hösten innan den ställs in eller tvätt på hösten och tvätt+vax på våren?
Tacksam för råd!

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025
Sv: Vaxa höst eller vår?

Hej

Tvätta av husbilen grundligt och ställ in den . Den kommer att stå inne så den utsätts inte för regn och rusk och snö . Sedan när du tar ut pärlan i vår så tvättar du av den och läger på ett lager vax .:)

/Noy Noy

F

F.d. 29925

Guest

Jag skulle nog föredra en tvätt och vaxning innan avställning då det knappast blir någon yttre påverkan på vaxen under rådande förutsättningar under vinterförvaringen med plusgrader. Sedan räcker det sannolikt med en tvätt när bilen tas ut på vårkanten.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Jag anser nog att service och oljebyte gör man till våren och jag har också blivit lärd att man ska ha full tank när man ställer av för en längre tid.
Elisabeth

A

Anyone

Guest

Tvätt och vaxning kan göras när som helst under året men oljeservice görs normalt innan avställning för vintern. Ny olja i en motor som förvaras försämras mycket långsamt (främst värme som försämrar oljan) så att byta på hösten gör den inte märkbart sämre till våren. Att få bort den dåliga oljan innan avställning som innehåller diverse skadliga ämnen och partiklar är däremot viktigt. För vissa motorer är det dessutom ett krav att oljan byts på hösten innan vinterförvaringen för att garantierna ska gälla (ex. på många prestandabilar och 4-takts båtmotorer).

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025

Kondensen som har bildats under vintern i nybytt olja spelar inte någon större roll eftersom det rör sig om så små mängder. Den försvinner bara motorn får varmköras. I obytt olja är mängden däremot större... Den största anledningen till byte är ändå alla sura slaggprodukter som finns i gammal olja.
Det borde ju trots allt finnas en anledning till att alla handböcker rekommenderar att man byter oljan innan man ställer av bilen :)

/Noy Noy

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

O.T

Jag anser nog att service och oljebyte gör man till våren och jag har också blivit lärd att man ska ha full tank när man ställer av för en längre tid.
Elisabeth

Ifall oljan i motorn är "på sista versen" på hösten så byt olja då.
Regeln är vid längre avställning att byta innan avställning.
Ny olja kan inte skada en motor, det kan dock en som börjar tappa någon av sin egenskap som:
-Antikorrosion, neutralisera frätande ämnen, syror m.m.

Tvätt och vaxning kan göras när som helst under året men oljeservice görs normalt innan avställning för vintern. Ny olja i en motor som förvaras försämras mycket långsamt (främst värme som försämrar oljan) så att byta på hösten gör den inte märkbart sämre till våren. Att få bort den dåliga oljan innan avställning som innehåller diverse skadliga ämnen och partiklar är däremot viktigt. För vissa motorer är det dessutom ett krav att oljan byts på hösten innan vinterförvaringen för att garantierna ska gälla (ex. på många prestandabilar och 4-takts båtmotorer).

Exakt :)

Kondensen som har bildats under vintern i nybytt olja spelar inte någon större roll eftersom det rör sig om så små mängder. Den försvinner bara motorn får varmköras. I obytt olja är mängden däremot större... Den största anledningen till byte är ändå alla sura slaggprodukter som finns i gammal olja.
Det borde ju trots allt finnas en anledning till att alla handböcker rekommenderar att man byter oljan innan man ställer av bilen :)

/Noy Noy

Exakt:)

Oljan blir aldrig 'gammal' utan den blir 'skitig'

Detta är fel,
Att en motorolja "ser skitig ut" är bara ett tecken på att den tvättande egenskapen fungerar.

Däremot filtreras partiklar bort ifrån motoroljan, dessa fångas upp i oljefiltret ner till ca.25microns storlek.

"gammal" olja kan tappa sin egenskap att:
-Kyla
-Tvätta
-Neutralisera
-och till slut smörja

Många kostar på sig LongLife-olja.
Dock ställer det vissa krav på körning och beteende, passar bäst i typ taxi-fordon.

Exempel på krav:

VW:s villkor:
till största delen långresor.
begränsat antal kallstarter och motorvärmaruttag används mellan resorna.
sällan kortare resor än 50 km.
jämn körstil.
fordonet skall användas dagligen.

Volvo
säger att longlife-bytesintervall kan användas vid gynnsamma förhållanden. Ogynnsamma körförhållanden kan till exempel vara:

kortare körsträckor än 10 km
temperaturer under 5 °C
mycket kökörning och tomgångskörning (stadskörning)
hög motortemperatur, till exempel vid körning med husvagn eller annat släp.

Så här tycker jag :cool:

Senast ändrad:
Toppen