Sv: Vaxa höst eller vår?
O.T
Jag anser nog att service och oljebyte gör man till våren och jag har också blivit lärd att man ska ha full tank när man ställer av för en längre tid.
Elisabeth
Ifall oljan i motorn är "på sista versen" på hösten så byt olja då.
Regeln är vid längre avställning att byta innan avställning.
Ny olja kan inte skada en motor, det kan dock en som börjar tappa någon av sin egenskap som:
-Antikorrosion, neutralisera frätande ämnen, syror m.m.
Tvätt och vaxning kan göras när som helst under året men oljeservice görs normalt innan avställning för vintern. Ny olja i en motor som förvaras försämras mycket långsamt (främst värme som försämrar oljan) så att byta på hösten gör den inte märkbart sämre till våren. Att få bort den dåliga oljan innan avställning som innehåller diverse skadliga ämnen och partiklar är däremot viktigt. För vissa motorer är det dessutom ett krav att oljan byts på hösten innan vinterförvaringen för att garantierna ska gälla (ex. på många prestandabilar och 4-takts båtmotorer).
Exakt
Kondensen som har bildats under vintern i nybytt olja spelar inte någon större roll eftersom det rör sig om så små mängder. Den försvinner bara motorn får varmköras. I obytt olja är mängden däremot större... Den största anledningen till byte är ändå alla sura slaggprodukter som finns i gammal olja.
Det borde ju trots allt finnas en anledning till att alla handböcker rekommenderar att man byter oljan innan man ställer av bilen
/Noy Noy
Exakt
Oljan blir aldrig 'gammal' utan den blir 'skitig'
Detta är fel,
Att en motorolja "ser skitig ut" är bara ett tecken på att den tvättande egenskapen fungerar.
Däremot filtreras partiklar bort ifrån motoroljan, dessa fångas upp i oljefiltret ner till ca.25microns storlek.
"gammal" olja kan tappa sin egenskap att:
-Kyla
-Tvätta
-Neutralisera
-och till slut smörja
Många kostar på sig LongLife-olja.
Dock ställer det vissa krav på körning och beteende, passar bäst i typ taxi-fordon.
Exempel på krav:
VW:s villkor:
till största delen långresor.
begränsat antal kallstarter och motorvärmaruttag används mellan resorna.
sällan kortare resor än 50 km.
jämn körstil.
fordonet skall användas dagligen.
Volvo
säger att longlife-bytesintervall kan användas vid gynnsamma förhållanden. Ogynnsamma körförhållanden kan till exempel vara:
kortare körsträckor än 10 km
temperaturer under 5 °C
mycket kökörning och tomgångskörning (stadskörning)
hög motortemperatur, till exempel vid körning med husvagn eller annat släp.
Så här tycker jag
