• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattnet töms?

F

F.d. 28345

Guest
Hej,

Har fått ta över svärfars husbil, en Coral S670SLT.
Blir inte klok på vattnet...
När jag startar pumpen så börjar den tömma vattnet under bilen?
Antar att det är en ventil som måste stängas någonstans?

Hittar en kran under bilen som går att vrida men den tror jag är till avloppsvattnet. (bakom vänster bakdäck)?

Sedan fattar jag inte hur gasen ska kopplas in, finns ingen gasflaska i bilen nu och hittar bara en gasolslang med gasolflaskkoppling i ena änden och en annan skum koppling i andra.. Gissar att den ska in i bilen någonstans?
Tack på förhand
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Vattnet töms?

det brukar finnas en "frysventil" någonstans i närheten av varmvattenberedaren som öppnar om tempen är runt nollan och strömmen inte är till. Den ventilen dumpar vattnet rätt ut under bilen.

i min bil sitter den på golvet i nära anslutning till värmaren/beredaren, en svart ventil med en röd knopp samt el sladdar till ventilen.
Knoppen ska på min bil dras uppåt ca 1cm så knäpper det till och den fastnar uppe (och vattnet stannar i bilen)


angående gasen..... ett kort kan nog hjälpa oss att tolka vad du ser ;)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vattnet töms?

det brukar finnas en "frysventil" någonstans i närheten av varmvattenberedaren som öppnar om tempen är runt nollan och strömmen inte är till. Den ventilen dumpar vattnet rätt ut under bilen.

i min bil sitter den på golvet i nära anslutning till värmaren/beredaren, en svart ventil med en röd knopp samt el sladdar till ventilen.
Knoppen ska på min bil dras uppåt ca 1cm så knäpper det till och den fastnar uppe (och vattnet stannar i bilen)


angående gasen..... ett kort kan nog hjälpa oss att tolka vad du ser ;)

Jag har en annan typ och denna släpper ut vattnet redan vid ca 7 grader.Allt för att skydda pannan från att bli förstörd av ev is.
 
Toppen