• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattnet rinner ur systemet

matsw

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2024
Jag har en TEC med Trumavärmare. Varje gång jag inte använt vattnet på ett par timmar måste jag fylla Truma-värmaren igen innan vattnet fungerar igen.
Verkar som om vattnet sakta rinner tillbaka ner i färskvattentanken. Inget läcker, vare sig i bilen eller under den.
Kan det vara en backventil som inte fungerar? Var sitter den i så fall?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vattnet rinner ur systemet

Hej
Det är troligen backventilen som i mitt fall satt nere vid pumpen. Det var bara att skarva slangen och montera en ny backventil. Två slangklämmor och backventil var inga dyra grejor. Under hundralappen och 10 min jobb, tänk om allt srul var så lätt att fixa:)
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Vattnet rinner ur systemet

Hej

Visserligen skriver du att inget vatten läcker ut på marken.

Vill bara tipsa om att det finns en frostskyddsvakt som måste stängas manuellt. Den behöver inte nödvändigtvis inte vara monterad vid TRUMAN.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vattnet rinner ur systemet

Hade samma problem på en av mina tidigare husbilar.
Det visade sig då att det kommit beläggningar inne i backventilen, som då gjorde att den inte höll tätt bakåt.
Tog av den o rengjorde den, bl.a. fick den ligga en timme i Klorinlösning.
Sedan funkade allt bra igen.
 
Toppen