• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattnet fungerar,och det är tyck i alla kranar men det läcker, under bilen.

berken

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
37529
Medlemskap
2024
varmvattenberedare (1).jpeg
Den här varmvattenberedaren sitter i en Peugeot J5 Van 2.0 1990.
Vattnet fungerar,och det är tyck i alla kranar och beredaren ger varmt vatten.
Men när man kör pumpen, eller mera när det finns vattentryck i systemet, så rinner det ut lite vatten via slangen, där jag ritat till en rund ring. Min undra är om det ska sitta en backventil där eller något slags övertrycksskydd, som ska förhindra läckaget .
Kanske ska tillägga jag knyckt bilden, så det är mycket möjligt att jag har en annan t-koppling, än den som syns på bilen, annars är resten likadant.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Visa bilaga 229310
Den här varmvattenberedaren sitter i en Peugeot J5 Van 2.0 1990.
Vattnet fungerar,och det är tyck i alla kranar och beredaren ger varmt vatten.
Men när man kör pumpen, eller mera när det finns vattentryck i systemet, så rinner det ut lite vatten via slangen, där jag ritat till en rund ring. Min undra är om det ska sitta en backventil där eller något slags övertrycksskydd, som ska förhindra läckaget .
Kanske ska tillägga jag knyckt bilden, så det är mycket möjligt att jag har en annan t-koppling, än den som syns på bilen, annars är resten likadant.
Det brukar sitta en backventil på slangen som går ut under bilen. Den är till för att det inte ska bli vacuum när man tömmer VVB. Utan ventil är det risk att en del vatten skulle bli kvar i VVB när man ska tappa ur vattnet. Det kan vara att T-kopplingen har en backventil, svårt att se på bilden. Det finns sånna modeller. Du behöver kolla hur det ser ut i din bil.

På min gamla 89:a finns det en T-koppling och en separat backventil på slangen.
Slangen mynnar ut under bilen.

Den nedre slangen på bilden ser inte ut som en tryckslang, men du har ju lånat bilden.
 
Toppen