• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentemperatur 40 eller 60 grader

E

Ekorre

Guest
Hej

Jag är ny på detta område, vår första husbil är köpt. man kan ställa in så man har 40 eller 60 graders varmvatten i husbilen, vilket skall man välja?
.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemperatur 40 eller 60 grader

Jag väljer alltid 60 grader eftersom jag då får ut större mängd lagom tempererat vatten. Men det gäller att vara lite försiktig eftersom outspätt varmvattnet är väldigt varmt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemperatur 40 eller 60 grader

Så gör jag: Eftersom vi oftast inte står med el utan kör med gas så har jag inställt på 40￾￾ºC på sommaren för att inte slösa gas och bilen värms ju upp också fast inte cirkulationen är igång. Jag sätter upp den till 60ºC innan dusch och när vi ska diska extra mycket någon enstaka gång eller att disken är extra fet. Alltid 60ºC då vi ändå har värme på i HB. Använder våran året runt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattentemperatur 40 eller 60 grader

I vår bil med dieselcentralvärme finns 40 eller 70 grader att välja på. Det enda skälet att välja den lägre temperaturen är när barnbarnen följer med. Eftersom det inte går använda termostatblandare (stor risk att en sådan fryser sönder vid kallställning) i en året-runt-bil så krävs skärpt vaksamhet särskilt när man duschar. +70* tillräckligt för att ge brännskador. Vi som är vuxna och försiktiga har aldrig bränt oss.

aake
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemperatur 40 eller 60 grader

Det där med barnbarnen var en god tanke. Ska gå ner till 40ºC när det är risk att någon kan bränna sig. 60ºC är också brännhett. Hörde med driftteknikerna på jobbet och de sa att varmvatten här i byggnaden får vara max 45ºC i kranen för att inte folk ska bli svedda.
 
Toppen