• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentank

Steve

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borås
HBK-Nr
4786
Medlemskap
2024
Hur tömmer man vattentanken på en Laika 694R. Har dragit i handtaget men det händer ingenting.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vattentank

Hej
Vet inte hur det är på Laika 694R, men på våran måste jag skruva bort locket på ovansidan på vatten tanken och ta bort proppen i botten för att tappa ur vattnet.
/ Vidhem
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vattentank

Hej på er med vattentanksavoppsproblem,det första jag brukar åtgärda på en nyköpt husbil är just avtappningen av fäskvattentanken,detta med att skruva av locket och sticka ned handen i vattnet för att dra ur plutten tycker jag inte är nåt vidare,uselt av tillverkarna.
Åtgärd montera en kran som du LÄTT når för att tappa tanken,för detgörs så fort bilen blir ståendes ett tag,alltid färskvatten i som följd.
Bernt
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vattentank

Smart att sätta en kran i stället för att lossa locket för att nå botten pluggen.
Men jag vet inte om jag vågar, förmodligen öppnar man då kranen och glömmer att stänga vilket kommer innebära att det tar en stund att fylla färskvatten nästa gång.
Tänk vad hon som ger mig mat kommer att skratta, när jag står till knäna i vatten och undrar varför vattentanken aldrig blir full.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vattentank

Jimmy det är bättre att glömma stänga kranen än att sätta på locket uppå tanken, det hände faktiskt en gång,funderade att tanken aldrig blev full,men det var den och vattnet rann över och genom husbilen och ut genom passgerardörren,TABBE,.
Det var då det komm på bottenkran.
Bernt
 

petsons

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
7407
Medlemskap
2024
Sv: Vattentank

Ursäkta en rookie, men va då plugg i tanken? Hittar ingen på min Knaus. Har bara ett rör som sitter direkt under locket och mynnar ut under bilen. Jag antar att det är för att det inte ska bli vacum. Jag
tömde tanken med att öppna ventilen på Truman och sätta på pumpen. Tyvärr blev den inte helt tom för jag var rädd att pumpen ska bränna om den kör för mycket luft.
Tack för övrigt för ett mycket bra "matnyttigt" forum för en nybörjare.
/Petson
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vattentank

Hmm jag kanske missuppfattar men du titta väll inne i bilen där tanken sitter, det låter som du tittar på utsidan vid påfyllningshålet:confused:

Gurra
 

petsons

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
7407
Medlemskap
2024
Sv: Vattentank

Hej Gurra! Jag kanske förklarade lite dåligt, men jag har tittat inifrån och öppnat locket men hittar ingen bottenplugg. Bara ett överfyllnadsrör eller om det är ett luftrör som går ut under bilen.
Vattentanken sitter under det främre sätet i dinetten.
/petson
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Vattentank

Hej petson.

Vi skruvar ur just det röret du skriver om för att tömma vattentanken, stänger av strömmen till vattenpumpen, öppnar kranarna och öppnar ventilen på vattenberedaren. Vi lyckas alltid få det tomt samtidigt som vattenrören blir tomma.
Vår tank finns oxå under dinetten o Knaus har vi oxå. Kanske är det samma system på din som våran?

Leena;)

Tillägg , vattenkranarna sätts på när tanken är tom, då sugs vattnet ur slangarna.
Leena;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattentank

Om du har möjlighet att kika in i tanken så kontrollera om det finns något utloppshål på någon sida längst ner mot botten med slang som inte är ansluten till vattenpumpen. Följ i så fall denna slang så kanske det finns en kran eller Ballofixventil för tömning av tanken.

Denna kran kan ju också sitta på slangen till pumpen, i så fall före pumpen.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Vattentank

Om du tömmer tanken för "vintervila" stäng av strömmen eller koppla bort batteriet.
MEN öppna därefter vattenkranarna och låt dem stå öppna så elimineras is sprängning, (enligt en reparatör som gav detta tips).
Brukar också koppla bort själva pumpen samt även backventilen.
Kanske hamnade detta tips fel. Men kan ju vara något att tänka på vid "vintervilan".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vattentank

Hej Leena! Jag ska testa och se om det går att lossa på röret i tanken och öppna kranarna annars får jag gå på Gurras förslag.
1000 tack för tipsen.
/petson

Borde funka. Vi har en Weinsberg (ett märke i Knauskoncernen som liknar Knaus väldigt mycket rent tekniskt) och där sker avtappning genom att skruva bort överströmningsröret.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Vattentank

Hei Petson.

Har også en Knaus. Det røret du snakker om fungerer også som overfyllingsvern. Skru ut røret, og vannet renner ut. Det er metallgjenger i hullet i bunnen av tanken, og gjenger i plasten på røret, slik at du ikke ødelegger tanken dersom du skulle skru i røret litt skjevt. NB! Husk å sett i røret igjen etter at tanken er tømt, eller tsørg for å tette hullet før vinteren. Det er stort nok til at mus kan ta seg in i bilen.
 
Toppen