• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattensystem nätter med minusgrader?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej undrar lite hur ni brukar göra så här i början av säsongen när ni kommer hem efter en tur. Dagarna är ju cirka 10 plusgrader men en del nätter kryper det ner mot 4 -5 minusgrader under några timmar. Hur noga måste man tömma vattensystemet kan de finnas frysrisk för vattensystemet? givetvis tömmer jag alltid tankar och beredare men tänker det står lite vatten i toaledningar pumpar och kranar kan detta frysa på en natt alltså går minusgraderna in i bilen?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Inte värt risken att spräcka en kran eller ventil! Öppna frostventilen, stäng av pumpen om du har en avstängningsknapp för den ("vinterpaket mini") och öppna alla kranar samt spola i toaletten. Då backar vattnet ner från kranarna, även om det inte blir helt torrt i systemet så blir det luftfickor så att frysande vatten inte kan bygga tryck.

Har lärt mig detta den hårda vägen. Det oftast bara ett par minus här när vi kommer hem efter en vintertur, men slarvar jag så är vattnet på ställen man inte vill ha vatten på, nästa resa. T.ex. under köksbordet, i besticklådan eller som senast, *under* toalettstolen, istället för i.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi kör året runt. Tömde pump, kranar och slangar i senhöstas och har kört med vattendunk i vinter (och gör fortfarande). Hoppas på premiär med rinnande vatten i kranarna i mitten av april :)
Jobbigt annars att blåsa ut allt vatten ur slangar och kranar efter varje helg.
Spola på toa (uppvärmd) går ju med vattenflaska och gråvattentanken är uppvärmd.
 
F

Fd.47585

Guest
Vi kör hela vintern, aldrig tömt vattentanken, varmvattenberedare eller kranar. Vi kopplar 230 volt när vi kommer hem och har termostaten på 7 grader. När vi kommer hem på söndag em tömmer vi gråvattnet och toatanken. Sen innan vi åker på fredag em fyller vi färskvattentanken full (dvs det vi gjort av med förra helgen). Vill man vara riktigt säker för strömavbrott i veckorna ställer man på mix2 annars el2. Har fungerat sen vi köpte bilen feb 2017. De helger vi inte varit ute sen dess kan räknas på en hands fingrar :)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Att koppla in 230V när man kommer hem för att värma bilen förutsätter att man har elektrisk centralvärmare av någon sort.
Jag har en lös värmare, men den värmer inte inne i skåp och på toaletten, så där kan bli minusgrader i alla fall, även om det är plusgrader där värmaren är.
24 timmar innan avfärd drar jag upp termostaten på värmaren så att det blir 15-20 grader i bilen, då är det oftast tillräckligt varmt för att frostvakten skall gå att stänga (+8° inne i pannrummet).
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Tack för era svar men var väl egentligen mest nyfiken på om det är 0 til 5 minusgrader under 7 till 8 timmar hinner de gå in i bilen och i kranar ledningar eller om det behövs längre tid om övrig tid är rejält med plusgrader det måste ju ta tid för minusgrader att ta sig in i bilen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det är inte så stor termisk massa i en husbil, och bra ventilation, den blir fort utkyld. Nån gång har jag lämnat sista städningen av diskbänken till morgonen, för att vi rullat in sent på kvällen, och sedan upptäckt att disktrasan frusit fast.
Men - att mäta är att veta! Gå in på t.ex. Jula och köp en termometer som visar max/min under dygnet, kostar en femtilapp, och lämna den bredvid vattenkranen en natt. Kul att ha även på sommaren, t.ex. var det vid ett tillfälle 48 plusgrader som mest under ett dygn. :msn_sun::msn_sun::msn_sun:
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hur gick det för dig? Själv misslyckades jag med att få ut vatten ur toalettkranen upptäckte jag. Vecka nio var den tät, och trots att det inte varit så många kalla nätter mellan då och nu så började den läcka internt på något sätt. Tog isär för att se om det var någon packning som ploppat ut, men då blev den bara skrot så det blir till att beställa en ny blandare. Onödig utgift!
46899234084_93050aba15_z.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Såg på yr.no att morgontemperaturer skulle pendla mellan 0 och -3 under en hel vecka och då var det bara att tömma v.v.beredaren, blåsa i alla slangar och hälla spolarvätska i vattenlåsen + lite i toa kassetten. Glömde spola toaletten men spol-magneten verkar ha klarat sig.

Svar på din fråga: vi tillämpar ”vinterförvarings rutin” om det är 0 till -5 grader i mer än ett par dygn, annars startar vi Truma värme (diesel) eftersom vi saknar tillgång till 230V nattetid.
 
F

F.d. 55374

Guest
Hej undrar lite hur ni brukar göra så här i början av säsongen när ni kommer hem efter en tur. Dagarna är ju cirka 10 plusgrader men en del nätter kryper det ner mot 4 -5 minusgrader under några timmar. Hur noga måste man tömma vattensystemet kan de finnas frysrisk för vattensystemet? givetvis tömmer jag alltid tankar och beredare men tänker det står lite vatten i toaledningar pumpar och kranar kan detta frysa på en natt alltså går minusgraderna in i bilen?

Öppnar kranen och tappar ur vattnet, om det är risk för - gr.
Tommy R
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Jag är mycket noggrann med att tömma vattensystemet när det finns risk för frostnätter nu i vårtider. Har gjort de klassiska misstagen och tycker att det är värt 5 min för att förebygga onödigt krångel, som man alltid upptäckernär man skall iväg och njuta annars.
Jag gör enligt nedan, det man kan lägga till är att hälla t.ex. spolarvätska ellet t-sprit i avloppen när man har vattenlås.
 
Toppen