• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrening

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenrening

Känns som en lite osäker dosering. Svårt att veta hur koncentrationen av silverjoner blir om nätet får ligga kvar i delvis tömd tank lång tid.

Själv använder jag (numera endast av och till, när jag inte är bombsäker på vattenkvaliteten) Micropur. Billigt och lätt att dosera, en 100g förpackning räcker till 100 fulla vattentankar Se här kopia från mitt inlägg om detta från 2008:

"Detta med riskvärdering är svårt, men nu vill jag axla rollens som djävulens advokat och tala för den snart klassiska vattenbehandlingen med silverjoner, alltså Micropur m.fl. preparat.

Inom medicinen har vi förvisso en del gammal erfarenhet av silverförgiftning (argyri) från eran före moderna antibiotika, silverjoner var ett av flera gamla sätt att behandla syfilis, men i modern tid är silverförgiftning extremt sällsynt. Jag har inte kunnat hitta några fallbeskrivningar utifrån behandling av dricksvatten och ändå är detta sedan länge rutin för många värdsomseglare. Preparatet har uppenbara fördelar: ger ingen bismak på vattnet och har effekt i flera månader.

Från Livsmedelsverkets hemsida kan man inhämta att 0,39 mg silverjoner per person och dag anses vara den högsta dosen som inte medför negativa hälsoeffekter. Max 10 g silver under livstiden.

Micropur pulver innehåller 1% silverjoner, vilket med rekommenderad dosering (1 g pulver per 100 l vatten) ger 0,1 mg/l i vattnet. Det krävs alltså stor vattenkonsumption (flera liter per dygn) under lång tid för att komma i närheten av toxiska nivåer. Sjäv har jag använt Micropur vid campingliv sedan 70-talet och har grovt skattat fått i mig ca 0,15 g silverjoner (1½ l x 0,1 mg x 1000 dygn) och eftersom jag nu är på mitt 67 år så räknar jag inte med att hinna få i mig så mycket mer innan jag går i mål. Alltså mycket långt kvar till misstänkt toxiska nivåer.

Jag tänker fortsätta med Micropur. Billigt att inhandla i 100 g förpackning hos alla fackbutiker i Tyskland. Ca 1 kryddmått på 100 l rent vatten och man kan känna sig så pass trygg som man nu kan vara i denna osäkra tillvaro under sex månader.

Miljöaspekterna av det lilla silverutsläpp det handlar om kan jag inte med någon säkerhet uttala mig om, men silver är ju som ädelmetall inte den mest reaktionsbenägna av substanser."

aake
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vattenrening

Hej aake, tror du det skulle ha någon verkan på vattnet om man slänger ner några gamla äkta silverbestick i vattenanken, eller ger de inget "ifrån sig" för vattenrening.
De kanske skulle kunna göra större nytta där än bortglömda i en låda :D.

M.v.. JANKRO.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Att det fungerar med silverjoner kan jag intyga. Under 70-talet var jag me doch utvecklade en utrustning för silverjonbehandling av vatten för fartygsanvändning, både för evaporerat vatten och för vatten som togs från land. Mängden som man fick ha i vattnet var max 50 ppb alltså 50 mg /m3 och för att få effekt krävs minst 15 ppb. Fördelen är precis som Åke säger, det ger ingen smak och det har långtidseffekt, alltså precis som vi har det i våra HB-tankar. Effekten är dock fördröjd så man får dosera några timmar före anvädning (jonern aförhindrar fortplantningen så de organismer som redan finns i vattnet måste självdö först. Det användes redan för läänge sen, grekerna och romarna märkte att om man åt på silverfat och med silverbestick så höll man sig frisk från magåkommor. Det har äve används i de bemannade rymdraketerna. Problemet är naturligtvis att få rätt dosering, men Åkes dosering är ju ett enkelt sätt och risken att vi ska ta skada är minimal, nog större risk för skada vid en magsjuka.

Hälsn

Bertil
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vattenrening

Jag tänker fortsätta med Micropur. Billigt att inhandla i 100 g förpackning hos alla fackbutiker i Tyskland. Ca 1 kryddmått på 100 l rent vatten och man kan känna sig så pass trygg som man nu kan vara i denna osäkra tillvaro under sex månader.

Lite fundersam på doseringen, tar du ett kryddmått varje gång du fyller 100 liter vatten? eller....

MVH

Stig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenrening

Stig

Ja, så kinkigt är det nog inte. 1 gram till 100 L vatten enligt doseringsanvisningen och det är möjligt att ett kryddmått blir lite mer än 1 gram. Men flaskan ser ut att rymma ungefär 100 ml så det blir ingen större avvikelse
Om jag sedare fyller på exempelvis 50 L vatten så kompletterar jag med ½ kryddmått Micropur.

Vet jag att det är säkert vatten så kör jag utan silverjoner, om inte jag har planerat att låta vattnet stå lång tid.

aake
 
Toppen