• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen slår ej till

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Jag har en äldre husbil (Dethleff på Ford-chassit) där vattenpumpen plötsligt slutat fungera när man öppnar kran oavsett var. Pumpsäkring på elblocket kontrollerad.
Pumpen fungerar som det ska om man matar den med direktström så jag har gjort en provisorisk lösning. Men hur hittar man felet?
 
Lösning
Efter att ha följt en del mycket trevliga och informativa trådar som icke-medlem
är det inte mycket att tveka om! Är nu "riktig medlem som är imponerad över all kunskap som förmedlas snabbt och elegant.
Tack JANKRO och KalleiViken; nu vet jag bättre hur jag ska gå vidare

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror lite på hur gammal kanske. Det var tyvärr förr vanligt att mickrobrytarna i kranarna och ev. spoltoa var direkt anslutna till dränkpumpen och då började strula för de små brytarna klarade inte av pumpens ström i längden. Men då var det ju bara en kran i taget som började bråka.
Eftersom ingen kran funkar nu så borde det kanske tyda på att kranarna "bara" slår till ett relä (kanske eftermonterat) som i sin tur ger ström till pumpen. Om det finns ett eftermonterat relä så brukade det hamna i närheten av pumpen.
Eller också är det en kabel/samma kabel som som går runt fram till varje plint och kran så det är samma kabel som ger signalen vid pumpen och avbrottet måste då ligga efter alla kranar, och då ligger i "närheten" av pumpen men kanske utan relä.
Det är också möjligt att det ligger ström/plus på pumpen hela tiden och kranarna ger jord/minus för att starta pumpen och det kan man också bli lite lurad på vid mätning. Tyvärr finns det flera varianter beroende på husbilstillverkare.
Försök att följa både plus och minuskabeln från pumpen till någon sammankopplingspunkt med signalkablarna eller relä om det går.

M.v.h. JANKRO.
 

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
Vår kökskran slutade att fungera. Felet var ett kabelbrott till mikrobrytaren inne i blandaren.
Ämnet finns i en annan tråd här på forumet och det var där jag fick hjälp att hitta felet samt hur jag löste det.
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Troligtvis finns det någonstans ett relä som gett upp. Men jag hittar det inte! Någon som kan tipsa om möjliga placeringar (förutom i omedelbar anslutning till pumpen/tanken som borde vara förstavalet)?
Har läst om att det kan finnas en brytare till pumpen på elblocket men det är nog på senare årsmodeller? Min är en Dethleff Jubivan från 2007, byggd på Ford Transit-chassie
Pumpen fungerar fint på direktström så det går ju som en nödlösning att slå till pumpen, trycksätta alla kranar och sedan använda den som behövs. Men det känns inte bra att vrålköra pumpen ”i onödan”
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag kom bara att tänka på en sak som kanske har förbisetts... För säkerhets skull. Du har väl en "dränkpump" inne i vattentanken och inte en tryckpump utanför vattentanken ??
För om du har en tryckpump utanför tanken i kombination med säkerheten att även någon av kranarna skall vara öppna som förekommer ibland för att den skall starta, så kan det vara tryckvakten som inte slår till och startar pumpen.

M.v.h. JANKRO.
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Hej, jag kom bara att tänka på en sak som kanske har förbisetts... För säkerhets skull. Du har väl en "dränkpump" inne i vattentanken och inte en tryckpump utanför vattentanken ??
För om du har en tryckpump utanför tanken i kombination med säkerheten att även någon av kranarna skall vara öppna som förekommer ibland för att den skall starta, så kan det vara tryckvakten som inte slår till och startar pumpen.

M.v.h. JANKRO.
Pumpen sitter inne tanken
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Precis som Jankro skriver kan det vara plus eller minus som sluts för att starta pumpen.
I kopplingsschemat till min gamla bil är det minus som sluts.
Men i min bil är det plus som sluts, man får mäta sig fram. Det kan även vara glapp i en gemensam plint för resp. plus eller minus. Kabelskorna brukar inte vara av den bästa sorten. Kan vara värt att leta reda på plintarna.
Att mäta på anslutningskablarna till pumpen först kan spara en hel del arbete.
Då går det att få reda på om plus eller minus saknas.
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Har "löst" problemet via en extra jordanslutning men riktigt vad som hänt har jag inte fått klart för mig. Kan det finnas någon funktion som via givare i tanken ska slå ifrån exvis jorden till pumpen när tanken är tom och att denna givare nu felaktigt bryter fastän det är vatten i tanken? Bara en fundering. Många har ju en manuell switch för att bryta strömmen till pumpen för att den inte ska gå torr om någon öppnar en kran av misstag vid vinteruppställning. Och en automatisk sådan lösning vore ju elegant.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej det brukar nog aldrig finnas någon automatisk brytare, i alla fall inte till dränkpumpar. De är inte helt täta vid impellern som oftast är av hårdplast även den, så det brukar inte vara något problem att torrköra dem.
Bra att det löste sig, men det är nog "bara" glappt eller avbrott någonstans, om det nu inte finns någon gömd manuell brytare.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen