• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen fortsätter att surra

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Hej alla

Vi är i Cavallino i Italien och har fått ett problem med våran färskvattenpump.
Den slutar inte surra efter att vi tappat vatten i någon utav kranarna.:confused:

Jag tror att problemet uppstod när jag diskade i går och vattnet tog slut. Jag fyllde direkt efteråt och det finns både varmt och kallt vatten i alla kranar, utan luft i systemet, men - som sagt - pumpen surrar hela tiden, även när ingen använder vatten. När vi stänger av huvudbrytaren på displayen över dörren, slutar den givetvis.
Den surrar lite högre, när vatten pumpas än i "stand-by-läget".

Vi har en Fiamma Aqua 8 vattenpump i våran McLouis Lagan 202 -08.

Kan någon tipsa oss om möjlig åtgärd??

MVH
Karianne
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hej!

Det kan ha blivit luftbubbla vid membranet, vi råkade ut för att pumpen fortsatte
att gå efter att vi hade "pumpat luft" när vattnet tog slut. Med påfyllt vatten så kom
det vatten, men det verkade som om tryckbrytaren inte kände tillräckligt tryck för
att stänga. Om jag minns rätt nu så såg vi luftbubblan i glaset vid pumphuset, och
jag tror att vi lyckades få bort den genom att:
1) Se till att det finns vatten i slangen till kökskranen
2) Stänga av pumpen på knappen
3) Öppna kranen
4 Blåsa i kranen försiktigt, inte så att vattnet i slangen tar slut och du får mer luft i pumpen.

Vet inte om detta fixar ditt problem, men kanske fungerar det.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hej TureKa

Du beskriver problemet helt rätt. Det finns en bubbla i glaset vid pumphuset. Vi har försökt göra som du skriver, men lyckas inte. Det är inte så lätt att blåsa i kökskranen, våra huvuden är för stora. :twitcy::twitcy:

Därimot fick vi tyst på pumpen genom att knacka lätt på tryckbehållaren. Detta är dock ingen bestående lösning, vi kan inte öppna sofflådan och knacka efter varje gång vi har använt vatten.

Tror ni det kan hjälpa att tömma vattensystemet helt, som vid vinterförvaring och sedan fylla systemet igen?

MVH
Karianne
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Det är säkert en möjlighet att göra så. Det kan vara så att jag minns fel att "blåsning"
löste problemet. Men jag tror att det är luften i pumphuset som är problemet.
Prova att göra "vintertömning", så att ni startar systemet från början.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Jag fick för några år sedan samma problem i vår förra bil, en Dethleffs 6105 B 2004.
Vattenpumpen (en dränkpump i vattentanken). Pumpen surrade hela tiden.
Höll på att felsöka i en vecka utan att hitta felet. Av en slump pratade jag med en ägare till en likadan bil och de hade haft samma problem, de visade sig att duschkranen var på, endast så lite att inget vatten rann ut med den aktiverade vattenpumpen!
Alla fel behöver inte vara svåra att fixa.
Kan vara värt för er att kolla att alla kranar är stängda.
Lycka till!
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hej K & P Express

Det hade kunnat vara problemet, eftersom duschslangen var det sista jag använde, men tyvärr.....

Vi är på väg att lämna campingen nu, och kommer att tömma systemet helt innan vi åker, så får vi se om det löser sig.

Tack för all hjälp så långt, fortsätt gärna att komma med förslag.

MvH
Karianne
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Har en Aqua 8. Den slutade aldrig att pumpa. Trodde att det var en backventil. Men på min pump var felet att det var skräp i filtret. Det går en slang från vattentanken till pumpen. Denna slang lossade jag från pumpen och rengjorde filtret. Efter detta har den fungerat. Hoppas att det löser sig.
Ha det
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hoppas det löser sig med pumpen.
var i Cavallino är ni ??
Åker mot Cavallino på fredag.:mcride:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Det kan vara dålig kontakt i nån elledning. Då blir det spänningsfall och pumpen går inte upp i tillräckligt varvtal för att ge såpass tryck att tryckvakten reagerar.
Calle
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

I våran förra bil hade vi samma problem. För vår del var det så enkelt att vi öppnade och stängde samtliga kranar (3 stycken tror jag) och då slutade det. Tydligen var en kran inte helt stängd och det behövde inte vara den du använde sist.

Hoppas det löser sig för er utan alltför mycket krångel.

Hälsningar Torotor
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hej alla

Vi får testa det där med filtret och dålig kontakt när vi kommer hem. Det är mycket möjligt att lösningen finns där.
Att tömma systemet helt, fungerade inte.

Honda59:
Vi lämnade Cavallino i går efter en vecka på Camping Europa. Våra ungdommar tyckte det var ett toppenställe.
Just nu står vi i Cortina d'Amprezzo på väg till Zell am See.

Hoppas kunna ordna internet även i Österrike. Om inte, tystnar jag i några dagar, tills vi kommer till Tyskland.

Tackar för all hjälp vi fått hittills!

MvH
Karianne
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hade samma problem för ett tag sedan,men det löste sig bara med att dra åt skruven (se bild)
 

Bilagor

  • IMGP1650 [1280x768].JPG
    IMGP1650 [1280x768].JPG
    130,3 KB · Visningar: 83

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenpumpen fortsätter att surra

Hej

Vill bara tala om att problemet nu är löst.
Exakt vad som var felet, vet vi inte, eftersom Mojfen hittade tre potiensiella felkällor som han åtgärdade samtidigt.

Han skruvade av locket över elkablarna och fann vatten som han torkade bort. Dessutom rengjorde han ett membran och hittade en kromad detalj som låg löst som han satte på plats vid brytaren. Oklart om denna suttit löst hela tiden, eller om den lossnade i samband med att han rengjorde membranet och torkade vatten.
Nu fungerar den precis som den skall.

Tackar alla för vänlig hjälp. Ni är ovärderliga!:)

MVH
Karianne
 
Toppen