• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump

F

F.d. 55374

Guest
Fick idag reda på att det kommer att kosta 12000kr att byta vattenpump
på vår fiat-97. Är i ett litet chocktillstånd.
Tommy R

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vattenpump

Nog lite för bra betalt.
Om man förutsätter att det är en 2,5 l motor så kostar pumpen knappt € 90:-
hos axel-augustin . Tidsåtgången i en "proffsverkstad" är c:a 8 timmar.

Men vid ett sådant jobb byter man säker även kamrem och drivremmar så du bör nog efterfråga en specifierat offert.

F

F.d. 55374

Guest

Hej Decker.
Lite rabatt skulle jag kunna få. Hade ingen aning om att motorn måste plockas ur.
Tommy R

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

8 timmar för ett proffs att byta vattenpump, stödrulle och kamrem låter mycket, det är väl ungefär den effektiva tid jag behöver som amatör. Däremot ingår det ju delar för 2-3 tusenlappar i det antar jag? Jag skulle fråga på ett annat ställe också! Motorn behöver absolut inte plockas ut! :)

F

F.d. 29925

Guest

Har ingen aning om hur v-pumpen sitter på 1997 års motor, men på min 2000 2,8 liters (mek.inspr.pump) drivs v-pumpen inte av kamremmen men själva spännaren till kamremmen sitter på vattenpumpen.

(Har för mig, men är inte säker, att på en del motorer finns även högra motorfästet integrerad med v-pumpen)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Decker.
Lite rabatt skulle jag kunna få. Hade ingen aning om att motorn måste plockas ur.
Tommy R
---------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga en annan firma och be de här bluffmakarna att ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤.
Plocka ur motorn!?!?
Visserligen sitter det ett motorfäste där och det är trångt, men att låtsas att motorn skall bort.......:mad:.

De som tar allt för mycket betalt brukar ta 6000:- för kamremsbyte , och då är mycket av pumpbytesjobbet gjort.

För proffs så står det i verkstadspapper, Tidsåtgång för kamremsbyte 1 tim. och sex minuter.

Om man dubblar den tiden och lägger med marginal till lika mycket till för själva bytet av pumpen (och vatten) som då ligger blottad, så hamnar man på 4 tim. och kanske 2200:- för ny pump och kamremssats, Troligen även det priset mycket högre på en verkstad .

Mer än 2500:- för pump och kamrem samt priset för max. 4 tim. arbete, borde man inte behöva betala (tycker i alla fall jag :)). Vad sedan timdeb. ligger på kan ju också bli en överraskning visserligen.

Du bör nog även byta kamremmen om den inte helt nyligen är bytt när ändå allt är bortplockat.
Håller för övrigt med Montreal. Ca. en dags arbete på hemmaplan med några fika, några telefonförsäljare med nytt elavtal och en matrast inlaggda i tidsplanen borde räcka :D.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Arbetstiden för att byta vattenpump på den bilen är 9,5tim
och eftersom man måste lossa kamremmen så byter man den allt går att göra på plats
men det är väldigt trångt och tar minst en dag så några 4 timmar det kan du glömma .
MVH Sören

F

F.d. 55374

Guest

Vår husbil står på en verkstad i Härjedalen som också har Fiat service.
Det händer väl inte så ofta att det kommer en husbil med problem med problem
med vattenpumpen. Verkstaden har pratat med Fiat centralt och dom säger
att motorn måste lyftas ur. Verkstaden har också dubbelcheckat med andra
Fiat verkstäder och dom säger samma sak. Har fått spec. tider på lyft av
motor+ byte av vattenpump. Dom tiderna är inte så långt ifrån dom sören.h
skriver om.
Vi är otroligt nöjda med vår assistansförsäkring. När bärgaren kom hade
han en hyrbil med sig så vi kunde åka hem direkt (18mil).
013.JPG

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man behöver inte lyfta ur motorn, men däremot måste man hänga upp den på lämpligt sätt eftersom man måste ta bort det ena motorfästet medan man jobbar med vattenpump och kamrem. Jag fixade det med bilen på pallbockar, det blir ju avsevärt enklare om bilen står på en lyft! :)

F

F.d. 55374

Guest

Känner mig skyldig att jag inte har redovisat hur det gick med vårt
byte av vattenpump. Skrev tidigare att motorn skulle lyftas ur, det
var den uppgiften jag fick av verkstaden före arbetet. Nu blev det
inte så utan den togs nedåt (Montreal hade rätt). Någon skrev att vi
skulle anlita någon annan verkstad när jag skrev om kostnadsförslaget,
var nu inte så lätt när bilen var 25 mil hemifrån. Totalkostnaden blev
12600 kr (arbete + material). I materialet ingick vattenpump, fläktrem,
glykol, yttre damask, ny omega 690 till växellådan.
En liten tröst var att vi fick ut ca 6000 kr i stillestånd av försäkringbolaget.
Kommentera gärna vad ni tycker om kostnaden.
Tommy R

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En liten tröst var att vi fick ut ca 6000 kr i stillestånd av försäkringbolaget.
Kommentera gärna vad ni tycker om kostnaden.
Tommy R
---------------------------------------------------------------------------
Hejsan igen, så skönt att det löste sig till slut.
Eftersom jag alltid är negativ till firmors fantasifulla debiteringar för jobb, och som ovan ofta får mothugg när ämnet kommer upp så kan väl priset kanske vara ok. i alla fall om du bedömmer det som så, för om saker löser sig vettigt smidigt så är det ju också värt en hel del.

Att de i början ursäktade sig med att påstå att motorn behöver lyftas ur, får ju fram vissa funderingar. De kanske borde ha prutat lite när så inte var fallet :).

Men om man räknar bort materialet så blir arbetskostnaden uppåt 9000:- och då är det bara att konstatera att när jag hjälper en kompis med något liknande så brukar jag få middag, fika, trevligt sällskap samt en flaska Whiskey som betalning...............Jag får nog öka min deb. till två whiskeyflaskor i fortsättningen :D.
Jag skall ju inte heller leva på det utan ser det bara som en lite påtvingad hobby utan tidspress.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Huabil

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
19175
Medlemskap
2025

Hej
är det någon som vet varför flera Serviceverkstäder rekommenderar att byta vattenpumpen vid kamremsbyte 4500 mils service?

Fiat 2,3 130 Muitijet.

Gustav

Toppen