• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump

F

F.d. 52920

Guest
Vid första byte av kamrem vid 8-9000 mil,byter ni då även vattenpumpen?
Kamrems satsen kostar ca 170€ och vattenpumpen ca 130€ till min 2,3 JTD-06a

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vattenpump

Den verkstad jag anlitade för kamremsbyte, rekommenderade byta av vattenpump.

Lasse

F

F.d. 52920

Guest
Ja kamrater,hur gör ni i samband med kamremsbyte,byter ni vattenpumpen vid varje rem byte eller bara var annan gång.Frågade Fiat i Karleby och fick svaret att dom byter aldrig vattenpumpen vid första rembytet,men däremot har jag frågat på ett par verkstäder här i Jakobstad och dom rekomenderar vattenpumpsbyte varje gång.Hur har ni andra gjort vid erat första byte?

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025

Min verkstad sa att det inte behövdes.
Nämnde något om att vattenpumpen satt annorlunda
på 2,8 motorn, vilket gjorde att det var en enkel rep. när det behövdes.

F

F.d. 29925

Guest

På 2.8 litersmotorn drivs ej vattenpumpen av kamremmen utan är gemensam med generatorn och drivs av en multiribbrem.
Själv har jag som norm att moderna vattenpumpar har en livsläng på närmare 20.000 mil.

Men det kan vara ekonomiskt fördelaktigt att göra bytet av vattenpumpen i samband med byte av kamremmen, varannan gång, då måga delmoment sammanfaller för arbetsgången.

Toppen