• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump

marieberg

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
13671
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: ?????
Chassietyp: Standard
Motortyp: ?????
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Home-Car
Husbilsmodell: T500 GESC
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Färskvatten
När jag öppnar någon av avtappningskranarna startar pumpen. Efter några sekunder stannar den för att efter ytterligare någon sekund starta igen. Detta fortsätter hela tiden kranen är öppen och medför att jag hela tiden får ett pulserande vattenflöde. Någon som varit med om liknande och som vet hur man åtgärdar det.:confused:

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Om det är en tryckvattenpump (membranpum från Shurflo, Dometic, Johnson eller Fiamma som startar när vattentrycket sjunker) så kan det bero på att "membranet" till tryckvakten blivit lite slappt.

Jag förutsätter att det redan är uteslutet så att ingenting läcker på pumpen.

Membranet är av gummi och slits med tiden och det påverkar en tryckbrytare
(enkel micro-brytare) i änden på pumpen.
Som du beskriver det så låter det som att pumpen slutar pumpa vid alltför lågt systemtryck på grund av detta faktum. Det går normalt sett att justera det.

I änden på pumpen (rakt på pumphusets topp) sitter en justerskruv (+/-).
Möjligt att du först får ta bort ett lock för att se den. Normalt sett ökar medurs skruvning trycket. Spänn skruven något halvt varv i taget och testa.

Toppen